Gå til innhold
Arkivverket

[#34090] Foreldre til General Strugstad, oppslag i Vor Frue kirke Trondheim 1822

Gjest Arild Køhl
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Køhl

Jeg trenger hjelp til å få fastslått hvem som er foreldre og videre aner til General Oscar Sigvald Julius Strugstad f. 1851 antagelig i Trondheim.Har en mistanke om at det Lorents Jacobsen og Joachime Regine Aas som giftet seg i Vor Frue kirke i Trondheim den 21.04.1850. Har funnet dette i FamilySearch.Er det noen der ute som kan sjekke orginal kilden for meg. Håper det står oppført brudgommens far, fødselsår o.s.v.På forhånd takk Arild Køhl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Hei,Oscar (ca. 1851-1919) var sønn av de du nevner. Lorents er fra Stod i Nord Trøndelag, f. ca. 1822, Joachime er født 24/9/1823 i Trondheim av foreldre snekkermester Ole Pedersen Aas (1791 Røros -1845 Trondheim) og Serine Rasmusdatter Brekken (1793 Rustbrekken i Vågå - etter 1832 Trondheim). Joachimes søster Oline Bergithe er min tippoldemor, hun endte opp på Langenes i Øksnes, gift med Roar Iversen Harberg.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Køhl

Tusen takk til Carstein og Ørjan Håper fortsatt at noen kan sjekke kirkeboka for Vor Frue kirke i Trondheim for å se på giftemålet til Lornts og Joachime. Jeg har funnet en Lorentz Jacobsen f. 12.02.1822 på gården Moe i Stod prestgjeld, som jeg tror er far til Oscar. Lornts og foreldre bosatte seg senere i Ogndal, Sparbu prestegjeld. Her i Ogndal er det i enkelte kilder antydet noen andre foreldre til Lorents, noe jeg tror er feil, derfor hadde de vært greit å sett hva som i kirkeboka når Lorents gifter seg.Her er Lorents med fam. i 1875 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Jeg skrev engang ned at Lornts og Joachime giftet seg 21/4-1850 i Vår Frue Kirke (Ægdeviede, folio 25, 1850). Men dette var jo litt perifert, så jeg har bare notert at hans far oppgis til Jacob Jacobsen Strugstad, Lorents var 27,5 år og fra Sparboen.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Køhl

Det er vel riktige foreldre jeg har funnet da.Lorentz Jacobsen f. 12.02.1822, døpt 05.04.1822 Foreldre: Gaardmandsfolk Jacob Jacobsen og Olava Larsdatter på gården Moe i Stod.Disse folkene er omtalt i Bygdebok for Sparbu og Ogndal under gården Skei i Ogndal. Lorents er innført son Lorentz Jacobsen Scheisplads når han blir konfirmert d. 15.10.1837.Tror også at det er den rette Lornts jeg har funnet som er meldt utflyttet til Trondheim den 16.05.1843, innført som Lorentz Jacobsen Schei, 21 år.Men hvorfor navnet Strugstad ??? Det er jo riktignok en gård ikke langt fra Skei med dette navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.