Gå til innhold
Arkivverket

[#34095] Toftegaard Meland kommune

Gjest Gunnar Sødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Du mener kanskje Toftgård eller Kvalvågen i Austrheim kommune som tidligere hørte til Lindås. I bygdebok for Austrheim, bind 2 av Arvid Skogseth finner en Hans Olsen f. 1727 på Kvalvågen (Toftegård)Han dør 1806. Gift 1753 med Siri Olsdatter Hopland 1734- 1794. Hans var sønn av Ole Iversen f.1687 på Søre Njøten og d.1757 som overtok bruk på Toftegård i 1711, i skoskatten skattet han for seg og kona Anna, hun døde i 1757. Ole og Anna får 9 barn som alle er nevnt i bygdeboken.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har ikke funnet noe mer om opphavet, men for ordens skyld:Finner en Hans Toftegaard bosatt i Bergen i 1801, 72 år (f.ca. 1729):[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11301.wc2&gardpostnr=2343&personpostnr=16873&merk=16873#ovre>LenkeHer er giftermålet hans i Domkirken, Bergen, i 1765 LenkeOg her er dødsfallet hans i 1805, da er han plutselig blitt 82 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Gunnar Sødal

Tar frem igjen gamle emne. Dette er min Hans Adolf Toftegaard. Er det noen som vet mere om forfedrene hans. Mvh Gunnar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest Gunnar Sødal

Eg prøver enno ein gong å finne noko meire om Hans Adolf Toftegård. Eg sit no med bind 2 av bygdeboka for Austerheim. Der er no Toftegård omtala mykje, men eg greier ikkje å finne nokon sammenheng. Er det nokon av dykk andre som kan hjelpe meg å finne rette sammenhengen Mvh Gunnar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Er Hans Adolf Toftegård fødd i Meland ?I Austrheim-boka bind 2 finn eg ein person Hans med tilknytning til Kvalvågen som er fødd i Bergen: Son til nr 9 på husmannlista Jan Villumson, side 248f. Fødselen finn du her: LenkeMen mellomnamnet Adolph manglar. Så dette er vel helst eit blindspor du kan sjekka ut or saka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.