Gå til innhold
Arkivverket

[#34099] Amund Amundsen Hagebakken, Nord-Fron d. 1809. Kona Kari Haldorsdatters slekt?

Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Familien til Amund og Kari er uteglemt fra 1801-tellingen.Amund og Kari hadde i hvert fall disse barna:1) Amund Amundsen f. 10/7 1796, konfirmert 1814. Opplysning om fødselsdato er etter Stamrullen for Fronske kompani.2) Haldor (Halvor) Amundsen f. 17/5 1798, konfirmert 1817. Opplysning om fødselsdato som over.3) Kari Amundsdtr. dpt. 20/6 1802. Faddere: Nils Volden, Halvor Båsåen [under Forbrigd], Ingeborg [Lagesdtr.] Bergum, Marit Engem, Marit Tergen. Kari konf. 1822. Kunnskap måtelig, oppførsel godt. Kari kom til Christiansund i 1840, og er min tipp-tippoldemor. Hun er ant. død i Christiansund eller på Frei før 1865.4) Lisbeth Amundsdtr. dpt. 8/6 1806. Faddere: Lars [Christensen] Hagebakken, Halvor Båsåen, Mari Engum, Ane Engum, Rønnaug Volden. Lisbeth konf. 1825. Kunnskap meget måtelig, oppførsel godt.Ingeborg Lagesdtr. som var fadder over, var f. ca. 1780 og gift med Hans Olsen f. ca. 1768. De bodde i 1801 på en plass under Forbrigd, kanskje på Båsåen, og senere på Bergum.Lars Christensen Hagebakken f. ca. 1761, var gift med Sigrid Amundsdtr. f. ca. 1765. De er faktisk med i 1801-tellingen som husmannsfolk under Hage, og det må bety at det i hvert fall en periode var 2 familier som bodde på denne plassen. Det forklarer kanskje hvorfor den andre familien ble uteglemt. I 1801 hadde de barna: Kari 14, Ane 10 og Mons 4. I 1802 døpte de Ingeborg. (Da kalles Lars forresten 'Christiansen'). Med mindre noen av Amund Johannessen Hagebakkens barn er nevnt med feil navn ved skiftet i 1782, er ikke Sigrid Amundsdtr. i nær slekt med Amund Amundsen.Amund er sannsynligvis død ikke lenge før 4/6 1809, da skifte ble påbegynt etter ham, men han gjenfinnes ikke i kirkeboka for Fron hverken i 1809 eller tidligere.I 1800 bygslet Amund Amundsen Hagebakken, husmann under Nordre Hage, sitt eiendoms jordstykke Fetlykkja på andre siden av Lågen, bent imot Svastugun til Ole Olsen Svastugun for 36 rdl. for levetiden. I 1802 solgte Amund Fetlykkja til samme for 55 rdl. Fetlykkja er det samme som 'Fetten' i panteregistrene. Det er oppført som umatrikulert i matrikkelen 1818.At Amund var i besittelse av dette jordstykket peker i retning av at han er identisk med den eldste sønnen på Hagebakken ved skiftet i 1782 etter Amund gift med Anne. De eide nemlig bl.a. 1/4 i Fetten engeland fra 1766. Dessuten var Amund Amundsen eldste sønn ved skiftet, og det ville ikke da være unaturlig at han overtok plassen.Ved skifte i 1809 sto det at plassen Hagebakken lå i Kvam. Det gjør det faktisk nå, fordi den ikke lenger ligger under Nordre Hage, men gården Nordre Hage ligger ellers i Sødorp i Nord-Fron, hadde så sent som i 1950 gnr. 79, men iflg. bygdeboka gnr. 278.Jeg mener altså å vite noe om Amund Amundsens opphav, men kjenner noen til hans kone Kari Haldorsdatter? Hun var kanskje født +- 1770. Hun levde ved skiftet i 1809, men jeg har ikke funnet noen Kari begravet senere på Hagebakken, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Barn nr. 3; Kari Amundsdotter, kan være mor til Kari Olsdatter Hagebakke som kom til Omsundet ved Kristiansund i 1844. Kari Olsdatter ble kalt Kari Kvernen og var videns kjent som 'naturlege'. Se på innlegg nr. 26335.Kari er en av mine aner, og jeg har etterlyst hennes opphav tidligere. Dette innlegget var derfor midt i blinken for meg! Hilsen Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok helt riktig, bortsett fra at jeg har at Kari Olsdtr. ble f. 11/11 1827:11/11 1827 fødte Kari Amundsdtr. Hagebakken barnet Kari, som hun hadde fått med korporal Ole Pedersen Kolloen. Barnet ble døpt 3/12 1827 i Fron. Hun fikk et nytt barn med ham 26/9 1830, Peder. Han ble døpt 13/9 1830. Kari og Ole giftet seg ikke. Innflyttede til Kristiansund 1840: Pige Kari Amundsdtr. Hagebakken, formålet med flyttingen var tjeneste, kom fra Fron, oppholdt seg i Christiansund. Hun hadde attest fra Traahuus(?) av 11. april 1840. Hun må ha truffet på Hans Eriksen Bjerkestrand (f. 1816 på Bjerkestrand nordre i Frei) temmelig med en gang, for sønnen Christian ble født akkurat 8 måneder senere. Ved hans dåp 26/12 1840, ble det opplyst at Kari da for tiden oppholdt seg på Frei. Kari giftet seg heller ikke med Hans. Christian Hansen Bjerkestrand (han fikk farens 'slektsnavn') er min tippoldefar. Han flyttet til Christiansund og var arbeidsmann der. Død 1890.Dette var morsomt. Jeg har nemlig ikke funnet mer ut om Kari Amundsdatters tidligere barn. Vites det mer om Peder, mon tro?Kan du ikke sende meg en mail, Olav, så skal du få det jeg har om Amund Hagebakkens slekt bakover. Det hadde også vært fint å vite mer om din konkrete forbindelse til Kari Olsdatter. Min mailadresse:svbjornd + krøllalfa + online + punktum + no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg faktisk kan være broren Peder Olsen, samt også moren Kari Amundsdatter! De var også på Omsund i 1865, og felles for alle, også Kari Olsdatter, er at de skulle være født i 'Frænen', altså Fræna, men det må her være feilskrift for Fron!LenkeJeg har faktisk 'snust' på disse tidligere, men lagt dem til side, i og med at jeg fant ut at det sto 'Frænen' også i originaltellingen, ikke bare i Digitalarkivets avskrift. Nå viser jo tema 26335 helt tydelig at Kari Olsdtr. på Omsund var fra Fron, så da er nok de andre det også. Denne Peder Olsen er forresten den eneste som finnes i M&R som kan være aktuell, og denne Kari Amundsdatter likeså.Riktignok kan det jo her se ut som om Kari Amundsdtr. er tjenestefolkenes mor, i og med at hun står oppført etter dem og som 'deres Moder', men det riktige må jo være at hun er 'Husbondens Moder'. Det er av og til litt merkelige ting som står i ft. 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.