Gå til innhold
Arkivverket

[#34100] Hvem var Stian Strengereid (Holt i Aust-Agder ca. 1600)?

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

En av dem jeg flere ganger støter på som forfar, er Stian Strengereid. Han er nevnt som oppsitter og leilending på Strengereid i Holt 1610 til begynnelsen av 1620-årene. Men hvem var han? Det ser ut til at han har vært gift minst to ganger, siste gang med ei datter til Jacob Ramlet, som i 1610 eide 1 hud i Strengereid ved siden av at han brukte hele Ramlet-gården (4 huder). Han rådde dessuten over 1 hud i Fosstveit i Holt, 1/2 hud i Vestre Moland og 3/4 hud på Vegårshei.Stian Strengereid hadde sannsynligvis mange barn. De som er kjent, er følgende (aldersrekkefølgen er usikker):1. Elling Stiansen, som i 1624 er oppført med 1 hud i Strengereid - men som så ser ut til å ha giftet seg til Østre Solberg.2. Oluff Stiansen Langang, f. i 1680-/1690-årene (han kommer jeg tilbake til).3. Ljøde Stiansen Strengereid, f. ca 1600. Nevnt som oppsitter og leilending på Strengereid 1644-58. Eide også 8 ksk i Vestre Askerøya i Dypvåg.4. Aase Stiansdtr., g. m. Henrik (Jensen?) Tverdal i Flosta.Stian Strengereid ser ut til å ha dødd rett før eller i 1623. Enka gifter seg på nytt med Niels Simonsen Joranstad, som i 1624 er oppført med et totalt gods på 3 1/2 hud - derav 4 ksk giftingsgods i Strengereid. Det øvrige godset hans er fordelt slik: 1 1/2 hud i Skinsnes ved Mandal (kom han derfra?), 1 huds pantegods i Hasteinsund på Tromøya og 1/2 hud i Arnevik (Flosta). Han ser ut til å ha bodd både på Joranstad, Strengereid og Vivesøl.Niels Simonsen (Joranstad) Strengereids barn (og altså halvsøsken til Stian Strengereids barn):1. Ole Nielsen Eikeland2. Jakob Nielsen Vivesøl3. Gunhild Nielsdtr. (gift Tverdal, Flosta)4. Aase Nielsdtr. (gift Bjelland, Holt)5. Torborg Nielsdtr.6. Ingeborg/Ingerid Nielsdtr. (g. i Flosta)Så litt nærmere om Oluff Stiansen Langang, muligens Stian Strengereids eldste sønn. Han var gift to ganger: 1) med Magnhild, muligens ei av de mange døtrene til Elling Salvesen Tveite (som sannsynligvis var gift med ei datter til Halvor Stiansen Løddesøl); 2) ca 1630 med Joran Ellevsdtr. Gjervoll. Dette siste ekteskapet kommenterer tidligere fylkesarkivar ved Aust-Agder-arkivet, O. A. Aalholm, slik i 'Om Sørensens fra Bratteklev, Gjervoll- og Songeætten', 1940): 'Omkring 1630 blev han gift annen gang med Joran Ellevsdatter Gjervoll, født på Gjervoll, Tromøy i begynnelsen av 1600-tallet. Hennes navn og hennes eiendomsforhold viser klart at hun var datter til Ellev Nielsen Gjervoll. Hun blev gift i 20-årsalderen og bodde siden (etter ektemannens død i første halvdel av 1640-årene) alene på Langangsgården i Holt. (...) Hun hadde mere jord enn nogen annen kvinne i Holt - 9 huder. For det første hadde hun (i hvert fall 1643-61) som odelsgods en hud ett kalveskinn og som kjøpegods en halv hud i mormorens ættegård Hovin i Nes på Romerike. Av sin svigermors odel hadde hun en halv hud i Grødum i Birkenes og 4 kalveskinn i Strengereid i Holt. Til det kommer pantegods, en halv hud i Midtbø og en halv hud i Ausel i Holt. Og hele Langangsgården - 5 huder - hadde hun ubeskåret som sin egen og sine barns odel'.La meg til slutt føye til et par tilstøtende opplysninger: I 1624 eide Joran Ellefsdatters farbror, Aamund Nielsen, til odel 1 hud i Ramlet (muligens konas odel). Aamund Nielsen og Ellef Nielsen Gjervoll var sønner av Niels Aamundsen Songe-Færvik. Aamund Nielsen var gift med ei av døtrene til Elling Salvesen Tveite (og dermed altså kanskje svoger til Oluff Stiansen Langang i sistnevntes første ekteskap). I 1624 står Elling Salvesen Tveite som eier av 1 hud i Strengereid.Mine hovedkilder er sekundære: Sv. Svensen: HOLT. EN BYGDEBOK, 1940 (+ det omfattende bindet med tillegg og rettelser som kom i 1955). Daniel Danielsen og Sophus Jenssen: DYPVÅG GÅRDS- OG SLEKTSHISTORIE, 1965.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Oluff Stiansen Langangs første kone, er den torien at hun kan ha vært datter til Elling Salvesen Tveite, i beste fall halvkvalifisert gjetting. Dypvåg-boka er litt i splid med seg selv. I omtalen av Langang-gården kalles hun Magnhild Ellingsdatter, mens hun i et appendiks der Songe-ætta gjennomgås, blir kalt Ingeborg Ellingsdatter. Holt-boka nevner ikke dette første ekteskapet i det hele tatt. Det gjør derimot tillegget til Holtsboka, der Oluffs første kone, med støtte hos Aalholm, kalles Ingeborg Ellingsdatter. Navnet hennes er da konstruert ut fra navnene på etterkommerne.Oluff Stiansen Langangs barn fra 1. ekteskap med (Ingeborg Ellingsdatters?):1. Elling Oluffsen Langang, f. ca 16182. John Olsen Strengereid, f. ca. 16213. Stian Oluffsen Langang, f. ca 16224. Anne Oluffsdtr. g. m. Tore Gjerulvsen Eidbo (Dypvåg) Oluff Stiansen Langangs barn fra 2. ekteskap med Joran Ellefsdtr. Gjervold:5. Aasulv Oluffsen Buene, f. ca. 16306. Ellef Oluffsen Langang, f. ca. 16327. Magnhild Oluffsdtr., g. m. Elling Tjøstolvsen Hovdan (Dypvåg)Jeg tar også med Stian Strengereids øvrige kjente barnebarn:Elling Stiansen Østre Solbergs og NNs (nokså usikre) barn:1. Albert Ellingsen Solberg2. NN Ellingsdtr Solberg, g. m. Arne Aamundsen Solberg (medl. av matrikuleringskommisjonen 1666) Ljøde Stiansen Strengereids og Torborg Knudsdatters (nedre Gartha?) barn:1. Stian Ljødesen Strengereid, f. ca. 16262. Elling Ljødesen Nedre Gartha, f. ca. 16303. Vrold Ljødesen Strengereid, f. ca. 16384. Anne Ljødesdtr. g. m. Gjerulv Jørgensen Våje-Sandå (Tromøy)5. Karen Ljødesdtr., g. m. Christen Torbjørnsen Brekka (Austre Moland)Aase Stiansdtr. Strengereids og Henrik Tverdals barn:1. Margrete Henriksdatter2. Aase Henriksdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..jeg vet ikke om dette er til noen hjelp, men i innlegg 8 i tema nr 10457 Lenke - er gården 'Gjervoll på Tromøya' nevnt sammen med navnet 'Stian Gundersen'..mvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg er klar over relevansen der. Takk for påminnelsen likevel. Den gir meg anlening til å henvise til mine egne innlegg (10 og 13) i denne debatten: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har også vært spekulert på om Stian Strengereid selv kan ha vært gift med ei datter av Elling Salvesen Tveite (se f.eks. her: Lenke). Det finner jeg lite sannsynlig.Stians to antatt eldste sønner hette Oluff (Ole) og Elling, så det kan jo like gjerne være Stians eget patronym som har vært Ellingsen (eller Ol(uff)sen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har altså antatt at Stian Strengereids andre kone har vær datter til Jacob Ramlet, vel vesentlig fordi det ser ut til at det er Jacob Ramlets ene hud i Strengereid Stian bruker, og som senere går over til Stians sønn Elling. Men det kan vel også tenkes at det er en feilslutning her? Det er i hvert fall påfallende at Jakob, i hvert fall tilsynelatende, ikke oppkalles. Det ser riktignok ut til at Nils Simonsen får en sønn med det navnet, men han kan jo også gjerne ha vært gift med Jacob Ramlets datter. Kan Stian Strengereid ha hatt en annen tilknytning til Jakob Ramlet? Kan det rett og slett være litt tilfeldig at Nils Simonsen blir Jakob Ramlets svigersønn rett etter at Stian Strengereid dør?Hvem var Jakob Ramlet? Flere kildetolkere (bl.a. Sophus Jenssen) identifiserer ham som en mulig sønn til Siuvard Mørrefier, nevnt som lagrettemann i 1539. En sannsynlig bror av Jakob Ramlet var da Oluff Gryting i Gjerstad. Både Jakob Ramlet og Oluff Gryting ser ut til å ha hatt en tilknytning til Mørfjær.* Jakob Ramlets barn:1. Syver Jakobsen Ramlet (d. før 1645), g.m. Helje Toresdtr., datter til Tore Haaskuldsen Eidbo og Tarjer Halvorsdtr. Løddesøl.2. Salve Jakobsen Vestre Mørfjær (også død før 1645), g. m. Tyri Toresdtr. Messel.3. NN Jakobsdtr., g.m. Niels Simonsen Strengereid (og før det, altså, muligens med Stian Strengereid). * Oluff Grytings barn:1. Syver Oluffsen Brogeland. Bodde i 1624 på Brokeland i Gjerstad.2. Erik Oluffsen Gryting/Ljøstad, g.m. Ingerid Aasulvsdtr. Ljøstad, Vegårshei.3. Ljøde Oluffsen Nes, f. ca. 1570, g.m. NN. Bodde i 1624 på gården Nes i Tromøy sogn (nåværende Eydehavn). Eide i 1624 'till Oedell med sine 5 Sødschinde i wester Mørrefierd 7 1/2 gsk, i Oudtzlannd (Ausland) i Sønderleff sogen 7 gsk., i Grødinng (Gryting) i Gierestad sogen 1/2 hud'.4. Salve Oluffsen, muligens g.m. ei søster til fetteren Salve Jakobsen Mørfjærs kone.Vi ser at det litt sjeldne Ljøde-navnet, som Stian Strengereid ga en av sønnene sine, dukker opp også her. Et luftig tankeeksperiment: Kan Stian Strengereid ha vært en Stian Oluffsen? Kan det rett og slett tenkes at han kan ha vært sønn til Oluff Gryting - og dermed bror til bl.a. Ljøde Oluffsen Nes? Og når vi først er i det spekulative hjørnet: Kan ei av Stian Strengereids koner likevel ha vært datter til Elling Salvesen Tveite? Dette er nok genealogisk ønsketenkning, men navnene til Stian Strengereids sønner - Oluff, Elling og Ljøde ville i hvert fall dermed ha opptrådt i en logisk kontekst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan koblingene nå kan ha vært, har det i hvert fall eksistert en nær - sannsynligvis familiær - kontakt mellom Stian Strengereid og Jakob Ramlet. Og kontakten vedvarte de to neste generasjonene. I Skattematrikkelen 1647 finner vi på Ramlet-gården i Holt 'Simmen Ramblet' som 'leyer aff Joen Strengerj 2 huder'. Denne Simen kan vel være en sønnesønn av Jakob Ramlet, og Jon Strengereid må være Stian Strengereids sønnesønn - sønn til Oluff Stiansen Langang. Han ble nemlig oppsitter på Strengereid.I Skattematrikkelen 1747 ser vi ellers at Stian Strengereids yngste sønn, Ljøde Stiansen, bor på gården: 'Løde Strengerj eiger och bruger 10 kaldschd.' - i tillegg til at han 'leyer aff Elling Solbergis (broren, altså) arffuinger 10 kaldschd.'. Og den andre oppsitteren er den nevnte nevøen hans, Jon Oluffsen Strengereid: 'Joen Strengerj eiger och brug(er) 1 hud 2 kald.'. Også han 'leyer aff Elling Solbergis arffuinger' (2 ksk). La meg ellers legge til at 'Løde Strengerj' også eier 11 ksk i Vestre Solberg. Litt underlig, siden det var Østre Solberg broren Elling var knyttet til. Ljøde Strengereid må ha avgått ved døden ca 1665. Han er nevnt på Strengereid i 1664, men ikke i 1666.Til slutt en liten kommentar til Niels Simonsen Strengereids halvannen hud i Skinsnes. Han må vel kanskje ha hatt en slektstilknytning der, siden han i Odelsmanntallet 1624 står oppført som eier av denne gårdparten sammen med en bror: 'Niels Simonndsenn Strengerj eiger till oedell med sin broeder i Schinndsnes i Haldse sogenn i Manndalls leenn 1 1/2 hud'. Hvem kan denne broren ha vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at slektsforskeren Odd Egill Lillebø på sine hjemmesider gjør Stan Strengereid identisk med Sti Knudsen Uberg fra Vegårshei, uten at jeg skjønner kildegrunnlaget for det (se [url="http://home.online.no/~olillebo/>http://home.online.no/~olillebo/). Ellers, når det gjelder Niels Simonsen Strengereid, er det nå en egen debatt om ham her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Jeg løfter fram dette temaet igjen, først og fremst for å eliminere det jeg mener er et feilspor m.h.t. Stian Strengereids opphav. I flere slektsoversikter (jf. f.eks lenken til forrige innlegg) gjøres Stian Strengereid identisk med Sti(g) Knutsen Uberg på Vegårshei.I Hallvard Tveitens Vegårshei-slektstavler (1972), der Uberg-slekta er presentert (s. 85-86), er ikke denne hypotesen nevnt. Der er Stig Knutsen Uberg oppført som sønn til Knut Gunnarsen Østerholt Uberg og Bergit Jonsdtr. Nærestad. Knut var fra Østerholt i Gjerstad, mens Bergit er nevnt som datter til Jon Kjetilsen Ytre Haugen (Gjerstad) og Ingeleiv Jørgensdtr Ljøstad (Vegårshei).Stig Knutsen Uberg er, jf. Tveiten, nevnt i 'et dokument frå Uberg 1606' - og navnet skrives da Sti. Følgende søsken er oppført: Olav d.e. Knutsen Uberg Støle (Skåtøy), Olav d. y. Knutsen Uberg, Hans Knutsen Uberg Østerholt, Gunnar Knutsen Uberg, NN Knutsdtr. Uberg (g.m. Olav d.e. Grimeland).Ingen av navnene her 'stemmer' med navnene på Stian Strengereids kjente barn, og jeg anser den påståtte koblingen til Uberg som svært usannsynlig. Er det noen som har kommentarer til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg kaste fram et par alternativer (som jeg til dels har vært innom tidligere) når det gjelder å sirkle inn Stian Strengereids opphav. Og da velger jeg å gå en liten 'omvei' som tar utgangspunkt i den velstående Holt-bonden Elling Salvesen Tveite (som bl.a. eide 1 hud i Strengereid i 1624). Det ser ut til at han var gift med Halvor Stiansen Løddesøls datter Ingeborg. En annen av Halvor Løddesøls døtre, Aase, var gift med Elling Salvesens nesten-nabo i Dypvåg, Tore Hoskuldsen Eidbo. Det ser så ut til å være et ekstremt inngifte mellom Elling Tveites døtre og Tore Eidbos sønner. Her er de av Elling Salvesen Tveites døtre som jf. Holtsboka levde i 1624 - med ektemenn:1. Alloug Ellingsdtr. Tveite g.m. Tjøstolv Toresen Eidbo.2. Guri Ellingsdtr. Tveite g.m. Gjerulv Toresen Eidbo.3. Aase Ellingsdtr. Tveite g.m. Jon Toresen Eidbo.4. NN Ellingsdtr. Eidbo g.m. Halvor Toresen Eidbo-Ullevåg.5. Torborg Ellingsdtr. Tveite g.m. Torje Albretsen Berge.6. NN Ellingsdtr. Tveite g.m. Aamund Nielsen Ramlet.7. NN Ellingsdtr. Tveite g.m. Gjerulv Nielsen Valle.-------- Fire av Elling S. Tveites døtre ser altså ut til å være gift med sine fettere fra Eidbo. En annen interessant observasjon her er at de to sistnevnte døtrene også var gift med to brødre innenfor samme slektskrets: Aamund Nielsen Ramlet og Gjerulv Nielsen Valle var nemlig sønner av Niels Aamundsen Songe-Færvik (Tromøy). En annen av Niels Aamundsens sønner, Ellef Nielsen Gjervoll, var far til Jorann Ellefsdtr. - Oluf Stiansen Langangs andre hustru. Og Oluf Stiansen var altså sønn til Stian Strengereid. Jorann Ellefsdatters mor, Magnhild Jonsdtr Gjervoll, var datter til John Gramsen Gjervoll og Jorann Pedersdtr. (arving til Hovin, Nes på Romerike). Jon Gramsen var fetter til Halvor Stiansen Løddesøl (i og med at deres fedre, Gram Jonsen Gjervoll og Stian Gundersen Løddesøl, var gifte med hver sin datter av Thore Gjervoll).Oluff Stiansen Langangs første kone hette sannsynligvis (jf. O. A. Aalholm) Ingeborg Ellingsdatter. Jeg har tidligere vært inne på at hun kan ha vært ei til nå ukjent datter av Elling Salvesen Tveite (i så fall antakelig død før 1624). Det er en hypotese jeg gjerne vil holde varm. I så fall har hun vært oppkalt etter sin mormor, Ingeborg Halvorsdtr. Løddesøl.Så tilbake til Stian Strengereid. Jf. tradisjonen var han gift to ganger: 1. med NN og 2. med NN Jacobsdtr. Ramlet. Etter Stian Strengereids død (ca. 1623) skal sistnevnte så ha giftet seg med Niels Simondsen (som hadde odel i Skinsnes i Halse).Jeg har i tidligere innlegg tillatt meg å sette et spørsmålstegn ved giftet mellom Stian S. og Jacob Ramlets datter. Foreløpig fastholder jeg dette og relanserer følgende 'kjetterske' hypotese: Kan Stian Strengereids åpenbare slektskap med Jacob Ramlet henge sammen på en annen måte? Jacob Ramlet var muligens sønn til Sivert Mørfjær og dermed (igjen muligens) bror til Oluf Sivertsen Gryting. En av sistnevntes kjente sønner var Ljøde Olufsen Nes(kilen), som bl.a. hadde sønnesønnen Salve Stiansen Mørfjær-Gryting (gift med Aase Jonsdtr. Kvastad, som var beslektet med Gjervoll-folket). Denne Salve Stiansen hadde dessuten ei datter som var gift med en sønnesønn av Christopher Ellefsen Gjervoll, bror til Stian Strengereids svigerdatter Jorann Ellefsdtr. Langang.Ljøde-navnet er spesielt, og går også igjen på Strengereid etter Stian Strengereids sønn, Ljøde Stiansen Strengereid. Kan Stian Strengereid (hvis eldste sønn altså ble kalt Oluf, og som ellers hadde barna Ljøde, Elling og Aase) ha vært Ljøde Olufsen Gryting-Nes(kilen)s bror - og dermed Jacob Ramlets nevø?Nå er også den hypotesen lansert at Jacob Ramlets hustru også kan ha vært ei av Elling Salvesen Tveites ukjente døtre. Om det kan godtgjøres, styrker det kanskje den tradisjonelle oppfatningen at Stian Strengereids andre hustru var Jacobs datter (i og med Elling-navnet på en av sønnene). Men da er det litt underlig at Stian S. - etter det som er kjent - ikke hadde noen sønn Jacob.Vel - her har jeg presentert et sant villnis av navn, koblinger og hypoteser. Dersom noen ville være med på å forsøke å nøste opp noe av dette, ville jeg være svært takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg ellers føye til (selv om det kanskje bare vil øke forvirringen) at Salve-navnet også finnes på en av Tveites nabogårder i Holt, nemlig Lunde. Den første kjente eieren, jevnaldrende med Elling Salvesen Tveite og Stian Strengereid, var Salve Olufsen Lunde (som visstnok skal ha vært gift med Marine Lauritzdtr. Lystrup til Barland). Ei av hans døtre var gift med Aslach Olufsen Øvre Flosta, som igjen var sønn til Oluf Ljødesen Mørfjær (og sønnesønn til Ljøde Olufsen Gryting-Nes(kilen)). Salve Olufsen Lundes sønn, Ole Salvesen Lunde (lensmann i 1645) var gift med Gunvor Gjerulvsdtr. Valle, datter til tidligere nevnte Gjerulv Nielsen Valle (fra Gjervoll) og ei av døtrene til Elling Salvesen Tveite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbindelsen mellom familiene på Strengereid-Langang og Eidbo-Tveite ser ut til å ha fortsatt. Følgende kan tilføyes: To av sønnene til Oluf Stiansen Langang fra hans første ekteskap med Ingeborg (?) Ellingsdtr. ser ut til å ha giftet seg med døtre av Halvor Toresen Eidbo-Ullevåg og NN Ellingsdtr. Tveite. Dermed er det altså en viss mulighet for at det haer også har vært snakk om ekteskap mellom søskenbarn. De ble dermed også svogere til to av farens andre svigerfars brødre! Det gjelder Aamund Nielsen Ramlet og Gjerulv Nielsen Valle, som altså var brødre til Joran Ellefsdtr. Langangs far, Ellef Nielsen Gjervoll.De to aktuelle sønnene til Oluf Stiansen Langang:- Jon Olsen Strengereid, f. ca. 1621, g.m. Torborg Halvorsdtr. Eidbo-Ullevåg.- Stian Olsen Langang, f. ca. 1622, g.m. Tarjer Halvorsdtr. Eidbo-Ullevåg.Begge hadde døtre som fikk navnet Magnhild - som pussig nok kan se ut til å være oppkalling fra Gjervoll-slekta (dvs. fra stemoras mor, Magnhild Jonsdtr. - datter til Jon Gramsen Gjervoll). Det kan også tilføyes at helbrødrene Jon og Stian Olssønner hadde ei halvsøster som hette Magnhild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg kan ikke hjelpe deg konkret, men navnebruk (Frillesønnen Stian Gunderson på Løddesøl) og slektskrets/gårder (Skindsnes, Eidbo, Gjervoll, Tveite) 'lukter' Bringsvær. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i, Jarl - men det kan nok være vrient å påvise konkret hvordan det hele kan henge sammen. Jeg viser for øvrig igjen til denne relaterte debatten: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Marit Dalen

Har også Stian Strengereid som min forfar og lurer i den forbindelse på hvilken av hans sønner du stammer ifra. Jon Olsen strengereids datter Anne f.1655, gift mGunder Christensen Garta, er forresten foreldre til Torborg Gundersdtr som er gift m Knud Wroldsen Strengereid. Men dette visste du sikkert. -Gunn Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det siste var jeg klar over. Ellers stammer jeg fra to av Stian Strengereids sønner: Oluf Stiansen Langang og Ljøde Stiansen Strengereid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Marit Dalen

Hei igjen.Stammer også fra Ljøde og videre nedoverKnut Wroldsen- Ljøde Knudsen Bjelland- Helje Ljødesdtr-Ljøde Jonsen osv. Fikk endel info av Per Stiansen for endel år tilbake, men har bare rette linjer nedover, uten søsken. Så det var artig å lese om alle de jeg ikke har fått med meg.Hadde vært artig å hørt om linjene våre følges nedover. mvh Gunn Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg kan jo ta den kjappe varianten av 'Ljøde-linjene' (jeg har nemlig flere):Linje I: 1.Stian Strengereid - 2.Ljøde Stiansen Strengereid - 3.Vrold Ljødesen Strengereid - 4.Knud Vroldsen Strengereid - 5.Ljøde Knudsen Bjelland - 6.Helje Ljødesdtr. Bjelland - 7.Ljøde Johnsen Bjelland.Linje II: 1. Stian Strengereid - 2.Ljøde Stiansen Strengereid - 3.Stian Ljødesen Strengereid - 4.Oluf Stiansen Strengereid - 5.Petter Olsen Strengereid - 6.Anne Pettersdtr. Strengereid/Nedre Gartha - 7.Anne Knudsdtr. Nedre Gartha.Ljøde Johnsen Bjelland (7. ledd i linje I) giftet seg med Anne Knudsdtr. N. Gartha (7. ledd i linje II). De fikk bl.a. datteren Gunvor Helene Ljødesdtr. (Lydersdtr.).Linje III er identisk med linje I t.o.m. 6. ledd. Deretter: 7. Jens Johnsen Bjelland - 8. Halvor Jensen Bjelland.Halvor Jensen Bjelland giftet seg med sin kusine Gunvor Helene Ljødesdtr. (Lydersdtr.). Dermed er alle de tre linjene sammenført, og vi kan fortsette et stykke til med ledd 9: John Jørgen Halvorsen Bjelland/Kjenndalen - 10. Jens Olaves Johnsen, som giftet seg til Tøa (Buene). Han er min oldefar (min mors farfar).------Ellers kan jeg jo føye til at jeg også har flere linjer fra Stian Strengereids sønn Oluf Stiansen Langang. Blant anene i min mors slekt har jeg hans sønner Elling Olufsen Langang, Stian Olufsen Langang, Jon Olufsen Strengereid og Åsulv Olufsen Buene. Og i min fars slekt: Stian Olufsen Langang.Jeg har m.a.o. en nokså sterk fornemmelse av å være en av Stian Strengereids etterkommere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte to 'Ljøde-linjer' i forrige innlegg. For ordens skyld kan jeg jo ta dem med:Linje IV: 1. Stian Strengereid - 2. Ljøde Stiansen Strengereid - 3. Elling Ljødesen Nedre Gartha - 4. Anne Ellingsdtr. Nedre gartha (g.m. Knud Gundersen som muligens var fra Lunde i Fjære) - 5. Gunder Knudsen N. Gartha - 6. Knud Gundersen N. Gartha, som var g.m. Anne Pettersdtr. Strengereid (6. ledd i linje II).Linje V: 1. Stian Strengereid - 2. Ljøde Stiansen Strengereid - 3. Anne Ljødesdtr. Strengereid (g.m. Gjerulv Jørgensen Våje i Austre Moland; senere Sandå på Tromøy) - 4. Jon Gjerulvsen Sandå - 5. Anne Jonsdtr. Sandå (g.m. Christoffer Jensen Vivesøl) - 6. John Christoffersen Strengereid, som var g.m. Helje Ljødesdtr. Bjelland (6. ledd i linjene I og III).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Marit Dalen

Det kan du nok trygt si da ja.Min fortsetter fra -Ljøde Jonsen - Knut Ljødesen - Lise Amalie Knutsdatter gm Stian Pedersen - Elise Marie Stiansen gm Frantz Tørnquist - Sofie Magdalene Tørnquist og hun er min oldemor. Er like gøy hver gang en finner litt slekt. Da får jeg ført inn endel nytt i papirene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Helge Berntsen

Hei Gunn og Oddbjørn ! Jeg er også en direkte etterkommer av Stian, gjennom - Oluff Stiansen - Åsulv Oluffsen - Halvor Åsulvsen - Jens Halvorsen - Ole Jensen - Jens Olsen - Bernt Jensen Østre Sandøya 1822-1902, min oldefar. Tråden om Stian Strengereid har nå ligget død i 2 år, og det er veldig ergerlig at vi ikke kan finne hans patronym og forfedre. Så spørsmålet er: Er det noen som har noe nytt å tilføre debatten idag ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok dessverre ikke noe nytt på den fronten. Jeg har imidlertid spekulert på om Stian kan ha vært sønn av Oluff Gryting, uten at jeg har funnet konkret informasjon som kan støtte opp under en slik spekulasjon. Det som har fått meg til å tenke i de baner, er:1. Jeg foreløpig ikke har oppdaget noe eget 'Stian-gods' - heller ikke blant hans barn. Han og kona (Jakob Ramlets datter) kan i så fall ha vært søskenbarn - og arveberettiget til det 'samme' godset, for å overforenkle det hele en smule.2. Det er ikke usannsynlig at Stians patronym har vært Oluffsen/Olsen, siden Oluff Stiansen Langang antakelig var hans eldste sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilføyelse: Det er ellers et poeng å se nærmere på Stian-navnet innenfor den/de slektskretsen(e) det er naturlig å lete i (hvilket i geografisk forstand vil si omtrent samme område som vi saumfarer m.h.t. Ljøde-navnet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge (21)Det er nok relativt mange i Dypvåg som har Jens Halvorsen Buene som ane. Selv er jeg etterkommer av hans bror, Halvor Halvorsen Buene (1722-1807). Min morfars morsslekt (dvs. min mors fetter) sitter forresten fremdeles med et av Buene-brukene (Tøa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Mange bra poeng, Oddbjørn, og jeg må tilstå jeg har lurt på det samme - om Stian kunne være sønn av Oluff Gryting ? Finnes det noen skiftedokumenter e.l. som direkte eller indirekte kunne støtte teorien ? Det var jo et velstående ektepar etter tiden. Dessuten var jo Strengereid skibrede, og det var sag på gården i 1612. Hva med gamle dokumenter vedr. kongelige privelegiumer etc. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.