Gå til innhold
Arkivverket

[#34100] Hvem var Stian Strengereid (Holt i Aust-Agder ca. 1600)?

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg vil gjerne her relansere min forsøksvise hypotese om at Stian Strengereids patronymikon kan ha vært Olufsen/Olsen - og at han muligens kan ha vært bror til Ljøde Olufsen Nes (se bl.a. innleggene 6 og 10). Kronologisk er det ingenting i veien for det, i og med at de nok må ha vært relativt jevngamle. En mulig felles far vil dermed være Oluf (Sivertsen?) Gryting. Dette vil i så fall inspirere til en revurdering av Jakob Ramlets rolle i forhold til Stian Strengereid, selv om det jo ikke er noen umulighet at Stian Strengereid kan ha vært gift med sin kusine (forutsatt altså at Jakob Ramlet og Oluf Gryting var brødre).Noen spekulasjoner omkring Jakob Ramlets slektsforhold (som bl.a. involverer Elling Salvesen Tveite) finnes i innlegg 148 i denne tråden: LenkeLa meg ellers minne om at det er en egen tråd som problematiserer Jon Olsen Strengereids opphav (nr. 67159). Sannsynligvis var han Oluf Stiansen Langangs sønn (og dermed Stian Strengereids sønnesønn) - men det finnes alternative hypoteser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.