Gå til innhold
Arkivverket

[#34104] Folketelling 1920 i U.S.A.


Gjest Anne M. Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne M. Gilhuus

Alma Marie f.Hauge 17.8.1885 på Modum g.m. Kristian Thomassen,Hønefoss.Utvandret som enke med 3 barn til Amerika 10.7.1912. Hun var blitt enke i 1910,bopel Hønefoss og var Hotelleier. Familien reiste fra Kristiania med ”Eskimo” og skulle til Minnesota. Barn:Astrid f. 28.7.1900Torbjørn Kristine f.15.10.1907Odd Konrad Normann f.13.11.1909. Alle fra Hønefoss.Har ikke funnet familien på Ellis Island, vet derfor ikke hvor i Minnesota de skulle.Kan noen hjelpe å finne spor etter disse på folketellinga for 1920 i USA?Mvh Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Kanskje vet du det fra før; men du må bla deg frem et par 'ark' for å finne navnet på image't; notere nummert på vedkommede, gå tilbake til det første arket: Der finner du samme nummer og kan lese av hvem de skulle til. Jeg har bare tatt en rask titt, men det ser ut til at de skulle til en søster Sigrid i St.Paul.1920-tellingen kan du lete i selv, men skal du finne henne der er forutsettes det at hun er 'head' med samme navn - ellers er det ikke så lett. (det er kun 'head' som er indexert)I 1930-tellingen er det enklere; der er alle indexert. Kanskje lettest å lete etter noen av sønnene der; de bruker forhåpentligvis farens etternavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Takk skal du ha Tor! Skal prøve å lete....dette gjør jeg for en venninde og ikke for meg selv! Hun er mindre trenet i å søke i Folketellinger enn jeg er så jeg lovet i hvertfall å prøve! Mvh Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1920 finner jeg dem i San Francisco i California. Alma er da gift om igjen med Sofus Christensen fra Norge. Han er 37 år og Chief Engineer på Steamship. Han innvandret i 1900 og ble naturalisert i 1908. Alma er 34 år. Innvandret 1915. Datteren Torborg C. 12 år - innvandret 1915 og sønnen Norman 10 år innvandret også 1915. Alma og Sofus har datteren Jane 3 år født i California. Alma har altså mann og 3 barn i husholdningen sin i 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Norman ChristensenSSN: 548-03-1527Last Residence: 95030 Los Gatos, Santa Clara, California, United States of AmericaBorn: 13 Nov 1909Died: Jul 1980State (Year) SSN issued: California (Before 1951 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Også Almas søsken Sigrid (gift Nicolaisen) og Ingvald Hauge finnes i 1930 med sine familier i San Francisco. Bodde tidligere også i St. Paul, Minnesota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Albany i Alameda county i 1930 finner jeg familien - de 4 første født i Norge - nummer 5 født i California:1. Sofus Christensen 45 år - gift første gang som 29 åring - innvandret 1900 - machienist i baking company - de eier husvære som er verd 6500 dollar.2. Alma M. Christensen 44 år - gift første gang som 21 åring - invandret 1912.3. Christine T. - stepdaughter - 22 år - ugift - invandret 1912.4. Norman C. - stepson - 20 år - ugift - innvandret 1912.5. Jane C. - daughter - 13 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De døde begge samme høsten: California Death Index, 1940-1997: Name: CHRISTENSEN, ALMA MSocial Security #: 565123986Sex: FEMALEBirth Date: 17 Aug 1885Birthplace: NORWAYDeath Date: 17 Aug 1971Death Place: CONTRA COSTA ---------- Name: CHRISTENSEN, SOFUS NSocial Security #: 565123986Sex: MALEBirth Date: 30 Oct 1884Birthplace: NORWAYDeath Date: 27 Sep 1971Death Place: CONTRA COSTA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1930 finner jeg 29 år gamle norskfødte Astrid D. Nielsen (innvandret 1912) i San Leandro, Alameda county California. Hun har ikke barn, men er gift med danskfødte Harold O. Nielsen. Han er 37 (?) år. Muligens 31 (7-tallet var litt kryptisk). Han innvandret 1907.-----Name: Astrid D. NielsenSSN: 553-21-4348Last Residence: 94109 San Francisco, San Francisco, California, United States of AmericaBorn: 28 Jul 1900Died: 2 Sep 1991State (Year) SSN issued: California (1973 )--------California Death Index, 1940-1997 Name: NIELSON, ASTRID DOROTHYSocial Security #: 553214348Sex: FEMALEBirth Date: 28 Jul 1901Birthplace: OTHER COUNTRYDeath Date: 2 Sep 1991Death Place: ORANGEMother's Maiden Name: HAUGEFather's Surname: HANSEN----------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1920 er det i San Francisco er ugift norskfødt 19 år gammel hushjelp som innvandret i 1912. Hun har ikke fått noe etternavn. (Det var vel måte på hva tjenestejenter skulle ha....) Hun heter 'Dorothy Astrid' - tipper det er 'vår' dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Takk igjen Jon! :-)Ser ut som om dette er 'vår' Astrid ja, men for sikkerhetsskyld får jeg kopiere dette siste du har skrevet og sende det til Lisbeth M. Du får sikkert høre fra henne snart all den tid hun nå har fått e-mailadr. din! :-)Mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er nok den siste av de tre emigrerte barna:Name: CHRISTINE T KRUSE Birth: 15 Oct 1907 Death: 27 May 1995 Last Residence: ?XX953 (U.S. Consulate: CANADA)SSN: 552-09-7655 Issued: California

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Takk igjen Jon! :-)Later til at dette er riktig person ja! Fødselsdag og år stemmer, Ser ut som om hun har sløyfet Torbjørg og bare brukt Christine. Torbjørg var vel litt for vanskelig å bruke i Statene tenker jeg! :-)Hilsen fra Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.