Gå til innhold
Arkivverket

[#34113] Else Olsdatter, f. 1733 i Valsøyfjord ?


Gjest Ivar Tyrhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Tyrhaug

Min 4x tippoldemor Else Olsdatter f. 1733 d.1800 (ifølge notater fra Knut O. Vik, Aure). Var gift med Ole Christensen Engli f. i Valsøyfjord 1738 d. på Tyrhaug (Edøya) 1802, og de flyttet til Tyrhaug der de bygslet Fruhamn. Han var sønn av Christen Olsen Engli, f.1680. Jeg har tidligere lånt 'Gardtales i Valsøyfjord' men fann ikke noen forfedre til Else Olsdatter. Er det noen som tilfeldigvis har noe om henne ? De var gift da de kom flyttende utover. Hun var død da det var folketelling i 1801. Ivar Tyrhaug, Stjørdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Hei!Jeg veit ikke hvor du har denne opplysningen fra at kona til Ole Christenson Engli het Else Olsdtr. (I Berg, Å. 1983. Smøla bygdebok II, s. 208 er kona kalt Marit Alvsdtr.). Nå var jo Else et heller uvanlig namn på Nordmøre på den tiden, så det eneste forslaget jeg har er som følger; Else var identisk med Else Olsdtr. Kaasbøll f. ca 1738 på Jøstølen, datter av Ole Anderssen Kaasbøll og kone Barbro Sophie Nilsdtr. Lem (Se samme b. av Smøla bygdebok som nevnt ovenfor, s. 516). Else Kaasbøll hadde også en søster som ble gift med en aurgjelding, nemlig Marie f. ca 1740. Som enke ble hun gift med skomaker, Nils Hansson Tanche i Lerdalen under Aure prestegård. Det hadde vært fint om du kunne oppgi nærmere kilde for at kona til Ole Engli het Else Olsdtr.Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Har undersøkt litt mere om dette. Det viser seg at Else Olsdtr. Kaasbøll var gift med Lukas Fredrikson Lindås i Aure. Hun døde i 1780 og da blir mora og søskena oppgitt som arvinger. Her har det nok vært noen sammenblandinger.Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Beklager dette. Jeg skrev forresten ett innlegg i gårkveld der jeg beklaget feilen, hvor den er blitt av, vet ikke jeg. Nok om det. Hvordan jeg har fått Else Olsdatter inn som gift m. Ole Christensen på programmet mitt er jeg ikke sikker på, mulig er det en feilkobling. Jeg vet at jeg hadde Marit Alvsdatter der i det forrige programmet. Og jeg var ikke så nøye med å notere kilder tidligere, så om jeg har funnet denne Else Olsdatter et sted, så er det ikke notert. Nå i dag har jeg imidlertid bestilt 'Gardtales i Valsøyfjord' så jeg får se litt i den. Mvh. Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Hei igjen!Det vert sagt at det meste har si forklaring, truleg også dette. Eg ser at det som er skrive om dette i Smølaboka er henta frå ymse som min gode ven, for lenge sidan avlidne, skuleinspektør og lærar i Aure, Knut O. Vik, har skrive i Smølaminne i sin tid. Knut Vik hadde nok god greie på slekta si, men nokre gonger tok han nok feil han og slik som vi andre. Sanninga trur eg var som følgjer;Han som under Fruhamn, Tyrhaug er kalla Ole Kristenson Engli skulle rettare vore kalla Ole Kristenson Stor-Sandnes (ein nabogard til Englia). Ole Kristenson Stor-Sandnes var son til Kristen Olson Stor-Sandnes og kone Gjertrud Andersdtr. Ertvåg (som igjen var dotter til Anders Nilsson Ertvåg og kone Marit Andersdtr.) og var oppgjeven å vera 20 år i eit manntal frå 1758. Dette høver jo bra med at han er oppgjeven å vera f. 1738 i Smølaboka. Ole Stor-Sandnes vart gift 1766 med Ingrid Alvsdtr. Moen frå Surnadal. Denne Ingrid hadde ei søster som heitte Marit. Ho vart gift med Ole Olson Sæter, også frå Surnadal. Det siste ekteparet vart buande i Englia i Valsøyfjorden. Dette siste var truleg årsaka til at Ole Christenson Stor-Sandnes hadde fått med seg dette namnet til Smøla. Marit Alvsdtr. frå Englia hadde truleg kome til søstra si på Kyrhaug då mannen døydde i 1772.Ole Christenson Stor-Sandnes (Engli, Kyrhaug) og Ingrid Alvsdtr. hadde berre dotra Gjertrud Olsdtr. som ein veit om. Ho vart så gift med Anders Ånundson Skauset (Lindås) av den gamle Lindåsslekta i Aure. Foreldra til Anders var Åne Jonson Lindås, gardbrukar på Skauset i Foldfjorden og kona Ingeborg Sveinsdtr. Gjestad. Dette ekteparet hadde først vore gardbrukarar på Lindås. Etter det som er nedteikna om slekta, så gav Ånund Jonson Lindås opp bygselen på garden og flytta til eit plassrom under Geistad der han livnærte seg som handverkar. Seinare skaffa han seg så gard på Skauset i Foldfjorden. I 1764 fekk så Lukas Fredrikson Bergfald (Sterke-Lukas) og kona Else Olsdtr. Kaasbøll bygsel på Lindåsgarden. Her ser du sambandet mellom Else Olsdtr. og folket på Kyrhaug. Til slutt skal vi sjå på borna til Gjertrud Oldtr. Tyrhaug og Anders Ånundson Skauset (Lindås)1. Ole f. 1791. Oppkalla etter far til Gjertrud.2. Åne f. 1792. Oppkalla etter far til Anders.3. Inger f. 1794. Oppkalla etter mor til Gjertrud (Inger Alvsdtr. Moen frå Surnadal)4. Svein f. 1796. Oppkalla etter morfar til Anders.5. Ingeborg f. 1798. Oppkalla etter mor til Anders.6. Else f. 1800. Må vera oppkalla etter Else Kåsbøll, kona til Lukas Lindås.7. Kristianna f. 1803. Truleg oppkalla etter farfar til Gjertrud.8. Jakob. f. 1806. Uvisst kven han var attkalla etter.9. Gjertrud f. 1809. Kanskje etter mora?10. Lucas f. 1813. Oppkalla etter Lucas Lindås.Eg trur dette må vera så nær sanninga som det er muleg å koma, -- i alle fall når det gjeld dei viktigaste slektsrelasjonane.MvhFinn Oldervik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Hei igjen ! Takk for god hjelp ! Jeg skulle vel ha varsla biblioteket om at jeg ikke trenger denne Valsøyfjordboka, men det er nok for sent. Ja, Knut o. Vik var jo gift med min tante Gjertine, f. Tyrhaug. Hadde mange trivelige turer til Aure om somrene da jeg var barn. Men det blir vel litt på siden av temaet. Angående Lindås-slekta har jeg forøvrig fått et anetre som Knut har laga, som går veldig langt bakover, men som jeg tror er litt usikkert på noen ledd. Takk igjen, dette var uvurderlig god hjelp ! Mvh Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Hei ! Jeg har nå funnet kilden som jeg brukte da jeg (antakelig) feilaktig skrev inn Else Olsdatter f. 1733 som min 4x Tippoldemor. Det var dette anetreet laget av Knut o. Vik som jeg nevnte i forrige innlegg. Der er det også flere uoverenstemmelser i forhold til dine opptegnelser når det angår Lindås-slekta bakover. Det blir for mye å ta opp her. Men jeg skulle gjerne ha tatt kontakt for mere oppklaringer, hvis det går an. Mvh. Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ta gjerne kontakt, men hvorvidt jeg har tid og anledning til gå grundigere inn i dette er vel kanskje noe tvilsomt. Vi får se hva problemet består i.Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.