Gå til innhold
Arkivverket

[#34120] Johanna Pernilla Hartviksdtr f. 1819 i Flakstad bosatt i meløy

Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heisøker opplysninger om Johanna Pernilla Hartviksdtr f. 1819 i Flakstad bosatt i meløy hun fikk først sønnenJohan Ulrik Peder Christiansen 28/9 1858 i kilvik, Meløymed Christian Jakobsen f. 1841 i Meløy, (trolig Grønnås) Han bosatte seg før 1865, på Løp i Bodin og ble gift. ovenfor nevnte sønn var med han til LøpKjenner noen til om det er etterslekt her?Johanne ble gift med Ole Thomasen (han var først gift med Ellen Fordelsdtr)se Svein Edvardsens skiftesamling 1846 -1880 på nr. 464 for Oles skifte. Elen skifte er fra nr. 448de hadde datterenTomina Margrethe Eline Olsdtr 12 år i 1875Hvor Johanne og Thomine ble av har jeg ikke funnet ut av. Er det noen som vet?Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Thomine Margrethe Eline gifter seg med Peder Ingebrigtsen og bor på Øvre Reppen i Rødøy i 1901. De er baptister.Johanna gifter seg på nytt i Meløy i 1878 med enkemannen Kristofer Nikolai Henriksen på Moen i Meløy. Han dør i 1891 på Fore i Meløy. Men Johanna er jeg usikker på: Da Kristoffer dør i desember 1891 sies det at han er enkemann. Det dør nemlig en Johanne Petersdatter på Moen ett år efter som da kalles enke - og det står at hun er født på Fore ca. 1815! FT-1891 vil kanskje gi et svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

har fått vite noe om alle andre her menJohanna Pernilla Hartviksdtr f. 1819 Flakstad har jeg ikke funnet noe om,har noen noe fra Flakstad?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg vet ikke helt hva du er ute etter, men noen opplysninger:Johanna Pernella er født 12/10 1822, døpt 3/11 samme år. Foreldrene er Hartvig Nilsen og Susanna Johansdtr.Hartvig og Susanna ble gift tidlig på året i 1820. Hartvig var enkemann (67 år), Susanna pige (18 år), forøvrig født 8/8 1802 av foreldre Johanes Andersen og Sunild(?) Johanisdtr.Jeg tror Johanna var enebarn - kan ikke finne noen søsken i perioden frem til 1837.Kilde: Flakstad Kirkebok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet var kanskje litt vanskelig spurt men det er aner/foreldre til Johanna Hartvigsdtr jeg er på utkikk etter, på vegne av noen av mine søskenbarn. så dette var rette opplysningerSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiPrøvde å finne Johan Andersen på 1801 ft i Flakstad, men det er ingen som passer der så han er vel fra et annet kirkesogn.Fant Hartvig Nilsen og hans første kone, og hans mors skifte i Lofotenskiftene. nr. 1067Hun het Elisabeth Mikkelsdtr hennes barns verge var lensmann Mikkel Henriksener det noen som kan fylle inn noe her? hvor johan var fra og Elisabeth Mikkelsdtr første mann og foreldre.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Til (4): Det stemmer, Kristoffer Nikolai Henriksen giftet seg 3 ganger. 1. gang 2/1 1848 med Mortine Gabrielsdatter, 2. gang 19/10 1862 med Mortine Helene Andersdatter , og altså 14/7 1878 med Johanna Pernella Hartviksdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Til 4: Jeg kan ikke bekrefte med dåp at Kristoffer var født på Moen, men faren oppgir Dalen som hjemsted fra han gifter seg i 1817. Kirkebøkene er nemlig meget ufullstendige på den tiden - der er bare en håndfull fødsler innført pr. år rundt 1820. Kristoffer er da også på Moen 4 år gammel i 1824, men kommer da til oppfostring i Våtvika. Hans far var forøvrig fra Rana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiMoen er en av Husmannsplassene under Dalen på den tiden, Har faktisk min egen slekt derfra.Desverre har forfatteren av Meløyboken bare skrevet om Moen at gården var så liten at han tok den ikke med.Hører til Monsen/Krøgerslekten på Dalen.Hva het foreldrene hans.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiKan legge til at Henrik Olsen døde på Moen og skiftet etter han ble foretatt i 1826 og enken Anne Jensdtr (som vistnokk skal være av Mikkelborgslekt) og han hadde barna Elias Andreas f. 01011819,(min Tipoldefar), Berit f. ca 1821, Ole f. ?Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heipå skiftet til Ole Henriksen som bosatte seg i Torsvik døde 1/1 1855 skifte 1855 (1097 - 1101 i skiftesamlingen til Svein Edvardsen) der har han følgende arvingerElais Henriksen BrorChristopher Henriksen BrorBerit Henriksdtr søster som var dødJohan Abrahamsen 6 år sønn av Berit (uekte)Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Besteforeldre til Johanna Pernilla Hartvigsdtr.:Besteforeldre er Johanes Andersen og Suneve Johanisdtr. (ikke Sunild). Johanes er fra gården Horseide i Flagstad og de blir gift i 1800. NB! Her står det feil brud i kirkebok - feil er ikke uvanlig i Flagstad KB. Suneve dør antagelig i barsel når Susanna blir født, for neste kirkelige handling etter Susanna's dåp er jordsettelse av Suneve. Johanes Andersen blir så gift på ny i 1805 med pige Ane Christophersdtr. De får datteren Karen Johanna 07.01.1806.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiTakk er det har klipt ut folketellingen,Moskøenæs HorseydeHendrich Anderen Mand 69 1ste gg. givt Fisker M Johanna Jacobsdtr Kone 40 1ste gg. givt K Ole Hendrichsen Søn 6 M Rebecca Jensdtr Datter 10 KJohannes Andersen Mand 28 1ste gg. givt Fisker M Synneve Johansdtr Kone 34 1ste gg. givt K Dette er vel Synneves sønn Stephen Olsen Søn 7 Mer dette foreldre og søsken til JohanAnders Johansen Mand 66 1ste gg. givt Fisker M Maren Christophertr Kone 76 1ste gg. gift K Synneve Andersdtr Datter 40 Ugivt K Pernille Andersdtr Datter 20 K Jacob Johansen Mand 30 1ste gg. givt Fisker M Johanna Hansdtr Kone 20 K Michael Johansen Søn 6 M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg har sett litt på gården Horseide ved FT1801 og det ser vanskelig ut:Hendrich Andersen gm Johanna Jacobsdtr.: Jeg finner sønnen Ole født 1795 i Flagstad KB (jeg har skrevet Sandbru som kommentar??). Hendrich finner jeg ikke som født i Flagstad. Både Johanna og Rebecca er født på tidspkt. der KB er bortkomne.Anders Johansen gm Maren Christopherdtr.: Hverken Anders eller Maren er født i Flagstad. Men jeg antar som nokså sikkert at Johannes Andersen (28) må være sønnen. Her skulle vi hatt et skifte for verifikasjon. Jeg har sett på skiftene for Horseide frem til 1809 - ingen svar i disse. Jeg finner heller ikke Stephen Olsen (7) innført i Flagstad KB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitakk for hjelpen, har sånsett bare bruk for Jonann og Synnøves foreldre, siden det er de som er aner til min onkel.Har sjekket skiftene fra Lofoten, og fant ikke noen Johan der jeg heller. Fant en Anders Johansen i Vågan, men de kan jo være fra mange steder. Kirkeboken fra den tiden oppgir jo desverre ikke fødested på den tiden.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.