Gå til innhold
Arkivverket

[#34121] Søker etter forfedre av Pernille Olsdtr. Askevold,SF

Gjest Johan Arthur Hansen
 Del

Recommended Posts

Jeg søker etter foreldre til Pernille Olsdtr. f.ca 1819 i Askvoll i SF, gift 18.9.1837 i Kinn,SF med Kaspar Henriksson fra Rognaldsvåg i Kinn f.1808. I folketellingen i 1865 står det at hun er født i Askvoll. Hun ble i 1858 gift på ny med Ludvig Mathias Simonsson fra Eikefjord i Kinn,SF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Family Search har: PERNILLE SOPHIA DORTHEA OLSEN Birth: 25 DEC 1819 Christening: 30 JAN 1820 Kinn, Sogn Og Fjordane, Norway Father: OLE PEDERSEN Mother: SYNNEVE TORGIERSDRFylkesarkivet har (samme person): Bremanger 25/12 1819 F 30/1 1820 k Pernelle Sophia Dorthea Olsd. e Ole Peders. Sennesæther g Synneve Torgjerd. Sennesæther gFamily Search har og: PERNILLE OLSEN Birth: 21 JUL 1820 Christening: 23 JUL 1820 Fjaler, Sogn Og Fjordane, Norway Father: OLE TOLLEIVSEN Family Mother: DORTE ANDERSDRFylkesarkivet har og: 1411 (Eivindvig) 2/10 1819 F k Pernille Olsd. e Ole Larss. Kielbye Kjeldby Gaardmand Karie Iverd.1430 (Indre Holmedal)12/6 1820 F k Pernille Olsd. e Ole Åse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Er kanskje ikkje så sikker på om ein skal stole på at det står Askvoll?Då ho gifter seg med Ludvig står farsnamnet hennar som Ole Pedersen: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500223902623&lds=1&region=12&frompage=1>Lenke, men den alderen på Ludvig som er oppgitt ved FT1865 (Lenke) – den må vel vere feil (det skal vel vere 36 og ikkje 63!), for det er han som vert f. 1829 (Lenke) Pernille gifter seg med.Ved første giftet er ho skreven 18 år (Lenke) og Kasper 29 år. Kasper er f. 1809 (Lenke) og då skulle Pernille vere f. 1820 med same reknestykket.Ved andre giftet er Pernille skreven 38 år og Ludvig 27 år (Lenke). Ludvig er f. 1829 (Lenke) og med same reknestykket for Pernille skulle ho vere f. 1818.Dermed finnes på FS berre to kandidater; Lenke og Lenke (den siste dø kanskje ung siden foreldre to år etter gir ei dotter namnet Pernille,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk til Nina og Gisle. Jeg har hatt Ole Pedersson og Synnøve Torgiersdtr. som foreldre til Pernille i flere år og var ganske sikker på det, men fikk i går en mail fra en slektning som var uenig i dette, bl.a siden det sto at hun var fra Askvoll. Men det er mye som tyder på at Sennesæter er det rette selv om mellomnavnene 'Sophia Dortea' ikke er brukt senere. Det er iallefall sikkert at faren het Ole Pedersson. Det er synd at Kinn ikke har noen bygdebok enda.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha skrevet forrige innlegg, fant jeg en Pernille Olsdtr. dpt.30.9.1819 på Olset i Askvoll av foreldre Ole Pedersson f.ca 1791 og Synnøve Arnoldsdtr.f ca 1776.(Askvoll IIA,side 396,nr. 53) Jeg fant dem også på FS. Ole og Synnøve var bosatt på Haugen, Vilnes, Askvoll. Er det noen som har Askvoll bygdebok for Vilnes? som kan sjekke under Haugen 15e? Jeg har bare bind IIAMvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Haugen, nr. 15:Ole Pedersen, f. 1789, g. 1816 (bustad ?) som son av Peder Johannesson, d. 1798, 66 år. Han g. I 1754 Guri (Gunni) Pedersdtr Midtbø i Brantsø (Kinn), d. 1780, 69 år. g. II 1781 Orlaug Jonasdtr Einen (20a) f. 1755, d. 1829, 75 år. Ho g. II Lars Ivarsson Holstad, f. 1768, d. 1833.Ole g. Synneve Arnoldsdtr Olset, f. 1776. Dei opph. på Fristad i 1816. 1 dødf. barn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode opplysninger. Dette kan være den rette Ole Pedersson, selv om jeg må sjekke enda litt mer. Har du slekt på Askvoll siden du har bygdebøkene?Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Merkelig at denne Pernille ikkje dukka opp like lett som dei andre alternativa...det kan vere den rette...Har slekt fra Bulandet spesielt (Gjelsa m.m.), men har kjøpt alle 3 Askvoll-bøkene, i tillegg har eg bøkene frå Gulen, Solund, Askvoll og Brekke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at vi ikke fant Pernille på vanlig søk i FS var at hun kun var oppført med fornavn. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei,Ser at du her - Lenke - har konkludert med at Pernille frå Haugen i Askvoll er den rette av dei ulike Pernille'ne som har vore oppe til diskusjon. Eg trur også det uten at eg har sjekka lagnaden til ho f. Sennesæther i Kinn, men koblinga til Kinn er der jo via farmora til Pernille O. Haugen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guri Pedersdtr. er ikke farmor til Pernille Olsdtr. Det er Orlaug Jonasdtr. Einen i Askvoll. som er født i 1755 og død 1829. Første kona Guri Pederstr. døde i 1780 - 69 år gammel og da Ole Pedersson er f.i 1789 må det være Orlaug som er mora. Orlaug giftet seg på nytt i 1798 med Lars Iversson Holstad i Askvoll.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.