Gå til innhold
Arkivverket

[#34125] Peitter Caspøl og Hans Throlsen 1679

Gjest John H. Aarønes
 Del

Recommended Posts

Gjest John H. Aarønes

I eit skifte i Vaagø Otting (Fræna) 2/6 1679 nemnes Sr. Peitter Caspøl. Han opptrer på vegne av Hans Throlsen.Er det nokon som kan hjelpe med informasjon om desse to personane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Ifølge utvalgte kilder over Trondheims borgerskap 1680-1730 utgitt av kane.benkestokk.teiste forlag, (Tore H. Vigerust, Per Reidar Christiansen og Torkel Rønold Bråthen) finnes side 18.: Her Amtskrifuer Seigneur Pitter Kaasbøll, sin kjerreste, 8te børn. Jeg antar at dette kan være den Peitter Caspøl du er ute etter. Hans Throlsen vet jeg desverre ingenting om. Han kan jo også ha en borger av Trondheim på 1600 tallet. V.h. Odd A. Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling O. Hagerup

Etter Simon Ellefsen var Peter og 'Milde' gift 1674. LenkeDottera Ellen (gift med Truels Smith) var vel då noko ung til å vere mor til ein Hans på skiftet i 1679?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Takk for respons. Eg hadde mest gjeve opp vona om å få svar.Ja, dette ser fornuftig ut. I alle fall verdt å sjekke vidare.Skal tru kvifor han vert skriven for Nilsen, når faren vert nemnt for Jens.Omtrent samstundes med Hans Throlsen, levde i fiskeveret Bud ein Peder Truelsen. Han var kirkeverge der saman med arvingar etter Hr. Iver Olsen Helt til Bud. I den samanhengen vert det sagt at han var ein slektning av Helt. Han opptrer også som eigar av ein part i Øyen som Hr. Iver eigde før ham.Men om det er noko samband mellem Hans og Peder veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Såvidt eg kan sjå er det også ein Peder Sørensen Kaasbøl, 70 år i i 1701. Gift med Else Jacobsdatter. Han levde i Lille-Fosen. (Kilde: S.T. Dahl - Embetsmenn i Midt-Norge 1660 - 1700).Han kan kanskje vere ein kandidat. Kan kanskje vere meir tungvint å reise frå Trondhjem til Vaage enn frå Lille-Fosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Eg ser at S. T. Dahl i sin bok Embetsmenn i Midt-Norge 1536 - 1660 s. 75 nemner ein byfogd i Trondheim ved namn Troels Hansen s. 75. Han vart byfogd 1/5 1627.I 1666 var han på Lille-Fosen og var då 71 år. Han var gift med Anna Jacobsdatter. Ho var datter av lagmann Jacob Pedersen og Margrethe Falch*.Skifte ble holdt i Lille-Fosen 17/5 1677. Barn var Hans*, Peder, Margrethe gm Morten Pedersen. Eg meiner å hugse at det også var nemnt ei datter B...? gm Christopher Christensen men dette siste har eg gløymt å notere.Der eg har sett * ovanfor hadde Dahl merknader, men dei har eg diverre ikkje notert.Kanskje det finst nokon som har tilgong til Dahl si bok som kan hjelpe meg å fylle ut det eg manglar i avskrifta mi?Sonen Hans kan nok vere den Hans Throlsen som er nemnt i første innlegg, eller ..?I borgerboka for Bergen er det i 1592 nemnt ein Hans Heldt, kan det vere eit samband til Troels Hansen, byfogd, visitør og rådmann i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

I min utgave av Dahl (s. 76) står følgende noter: - Ho var datter av lagmann Jacob Pedersen og Margrethe Falch* - note: Høibo: 1962, Slekten Falkner. - Barn var Hans* - note: Trolig den som ble utnevnt til bordhandler i Trondheims len i 1661. (NRR I, s.14) - Det stemmer at det også var en datter, Boel, gift med Christopher ChristensenMarianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling O. Hagerup

'Pitter Casbøl' er nemnt på Erik Strøms nettsted, Borgere i Trondheim frem til 1700, dato 02.08.1686, 'ansøkning datert Gotorp: 13-7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Eg går ut frå at den Peitter Casbøl som er nemnt i 1679 er den same som Peder Sørensen Kaasbøl nemnt i Folketelling 1701 i Lille-Fosen, 70 år gammal, - og ikkje Peder (Nilsen?) Kaasbøl - fogd i Orkdal, president og stiftsamtskriver i Trondheim og stor jordegodseigar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Lita Brodtkorb Leistad har en oversiktlig artikkel i NST XXIX, s. 281-291 med tittelen 'Peder Kaasbøl - Peter Kaasbøl'. Hun gir en oversikt over de to herrers bakgrunn og familie (Peder Sørensen Kaasbøl (ca. 1631 - ?(70 år ved FT 1701)), utliggerborger i Fosna, og Peter Nielssen Kaasbøl, (ca. 1645 - 15/5 1693), bl.a. stiftsamtskriver og magistratpresident i Trondheim.). Hun påpeker at Hornemann i sine samlinger har behandlet kun magistratpresidentens slekt, men av uforståelige grunner har 'forært' ham to av Peder Kaasbøls sønner. Videre sier hun: 'Og med denne beklagelige feil som utgangspunkt, er det ikke bare utarbeidet en hel rekke stamtavler, men sogar 'Kristiansunds Historie' gjentar den samme feilen!'. Noen stikkord om Peder Sørensen Kaasbøl:Gift med Else Jacobsdatter (skifte etter henne 15/1 1696.) Enke etter en Anders Christensen; fire barn i 1. ekteskap som nevnes i skiftet (NST XXIII s. 220): Karen Andersdatter, 35 år g. Niels Pettersen Grover, Jacob 30 uten full fornuft, mål og mæle, Christen 28 utenriks, og Søren, død før moren. I ekteskapet med Peder 5 barn: 1) Maren Pedersdatter Kaasbøl f. ca. 1670 2)Anders Pedersen Kaasbøl f. ca. 1671, død 1743. Gift med Gjøran Olsdatter. Flyttet til Jøstølen på Smøla i 1712. Skifte 2.juni 1734. 3)Hans Pedersen Kaasbøl f. ca. 1674, død 26/12 1733, begravet 4/1 1734 i Fosna. Fortsatte farens handelsvirksomhet. Gift to ganger: 1. med Marith Jensdatter (6 barn), 2. med Anne Aagesdatter Holck (6 barn). 4) Anne Pedersdatter Kaasbøl f. ca. 1676 5) Peder Pedersen Kaasbøl, f. ca. 1679.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.