Gå til innhold
Arkivverket

[#34127] Mantall i Bergen 1803?

Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Jeg rydder i gamle filer fra gamle PC-er, og der finner jeg en som har innhold fra Mantallet i Bergen 1803. Dette har jeg ikke skrevet av selv, men hentet fra ett eller annet sted. Men hvor lå denne filen opprinnelig, og finnes den på Digitalarkivet? Var dette et landsdekkende mantall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er nok materialet til jordavgiftskommisjonen av 1802 du har funne. Listene vart sett opp i 1803-4 og omfattar all fast eigedom i Norge, sør om Finmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Manntall i Bergen 1803-------------------------------------------------------------------------------4205,;21-34;;Magnus Monsen;Dom Kier;56;Bergen;Væver Arbeidsmand;;har været Væver Svend og er nu Daglønner 4206,HR-66;21-34;Søn;Johannes Magnusen;Dom Kier;19 24/3 86;Nordland;tiener i Tr omsoen;hos Soren Heggelund;HR: Rode 21. Bogst: W: 4207,HR-66;21-35;;Johan Johannesen Berg;Bergen Ny Kier;17 29/12 86;Bergen;Bodke r Lære hos MEHREN;foregiver at Faderen var Høkker;føed Borger Søn-------------------------------------------------------------------------------4208,HR-67;21-35;;Ole Ingebrigtsen Hamre;Kors Kier;15 7/11 88;Bergen;Bodker Lær e hos MEHREN;Faderen Jegte Matros uConfirm;HR: Rode 21. Bogst: X:-------------------------------------------------------------------------------4209,;21-37;;Peer Sivert Endresen;Kors Kier;22;Bergen;Bodker Svend hos von MEHRE N;Faderen Fløtmand;er Bødker Svend efter foreviist Lære Brev af Dato 12te Marti 1805.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Jeg fikk visst ikke med innledningen til klippet fra filen i forrige melding. Mener du dette klippet kan vise en del av jordavgiftskommisjonen? Finnes sistnevnte i Digitalarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.