Gå til innhold
Arkivverket

[#34128] Herman Andersen Helt f. ca. 1617

Gjest John H. Aarønes
 Del

Recommended Posts

Gjest John H. Aarønes

Herman Andersen Helt er nemnt blandt husmænd og strandsiddere på Molde Ladested i 1665. Han er da 48 år gammel og synes å bo på 'beste vestkant' med bl.a. desse naboane:Aage Aagesen (bror av Audun på Reknes),Giøris Giørisen som etter namnet å dømme samt alder kan vere ein son av den velståande og mektige Joris Non i hans første ekteskap,Jørgen Lamberdtsen som også hadde eierinteresser på vestsida av Moldeelva.Dersom Herman Andersen Helt har fått Helt-namnet gjennom sin far, må det rimelegvis ha eksistert ein Anders Helt. Det er heller ikkje urimeleg at Herman er i slekt med Hr. Iver Olsen til Bud og handelsmannen Ole Olsen Helt jr.Kan t.d. denne Anders vere ein son av Ole Olsen d.e. Helt og Marit Sveinsdatter?På bildet ser vi Ole Olsen Helt d.e.. Utsnitt fra maleri i Bergen Museum. Avfotografering Hans Davanger.bilete0420.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Ei skatteliste frå 1520 seier at ein Anders Hieltt Hjelt) budde på Veiset i Kvernes, og betalte 1 lodd sølv i ekstraskatt. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Ellers ser eg at at ein Anders Hjelt på Veiset (Vederseter) i Kvernes er nemnt i 1526. Dette er vel den same som du nemner Endre.Bergens museum fikk i 1904 et maleri (NK 30) fra Kornstad kirke i Kvernes, Haverørn, Nordmøre. det fremstiller korsfestelsen ( malt i olje, direkte på tre.) I forgrunnen et parkettgulv, der en prest kneler med kone og 10 børn + et dødfødt .Nederst indskrift: 'Denne Thaffle Er foræret kirken til Sirat aff Oluff Heltis Efter leffuerske Maren Suensdatter met sine børn :Anno 1638'Biletet ovanfor er eit utsnitt av dette maleri, og der kan ein sjå at Ole Olsen Helt d.e. og Marit Sveinsdtr. hadde 5 soner, deriblandt er Ole Olsen d.y (kanskje 2 med dette namnet) og Hr. Iver Olsen. Det skulle såleis vere plass til ein Anders.Eit anna spørsmål er vel korleis namnet Herman kom inn i Helt-slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Kan Ole Olsen Helt d.e. være en sønnesønn av Anders Helt på Veiset? Hvem overtok etter Anders på Veiset?Har du bilde av hele maleriet fra Kornstad kirke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Ja, eg har foto av hele maleriet.Eg veit ikkje kven som overtok på Veiset.Eg har sett at Arne Magerøy skriv følgjande om Anders Helt på Veiset 'Det er kanskje han som er ættefar for Heltane på ytre Nordmøre'.Magerøy meiner også at Hr. Iver Olsen til Bud med Sophie Lauritzdatter hadde sonen Anders. Denne Anders vart ifølgje Magerøy prest i Nordland (ugift).Eg har ikkje greidd å finne nokon Hr. Anders i Nordland som høver (han må vere fødd noko før 1645?) og Magerøy gir ikkje opplysningar om kva for kjelde han har funne desse informasjonane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Er det mulig å få en kopi av maleriet. Min email er mmoum@online.no.Min ane er Iver Iversen Helt som hadde med Sophie Jentoft sønnen Iver Helt (Skiftet etter han sluttet 15/12 1770 og ble holdt på gården Voje i Buksnes)Du skriver på hjemmesiden din Lenke at det var en datter Maren. Hun er fra Sophie sitt andre ekteskap med Hans Sørensen.MvhMichael Moum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Oluf Jelt på Vevang(i Kornstad)nemnt i lista over odelsskatten i 1629 - åtte 4 sp. 2 øre 12 mkl. jordegods. Seinare nemnt i skattelista for 1637. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Hvem satt som eier av gården Vedvang før Ole Olsen Helt d.e.? Var det Ole Andersen(?) Helt? Finnes han nevnt i noen skattemantall på slutten av 1500-tallet? Hvem overtok gården etter Ole?Finnes det noen bygdebok for Kornstad? Det tilhører vel nå Eide kommune.Er Veiset og Vedvang samme gård?mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Til innlegg 9: 1. skattelistene før 1629 har bare fornamn, det er både Ole og Anders der. 2. Bygdebok for Vevang, nå i Eide, ennå ikke ferdig. 3. Veiset ligger på innersia av Averøya - Vevang på fastlandet.(Eide kommune)Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

I jordskattelista for 1636 står Oluff Helt på Vevang oppført med 15 spann 6 mkl. odelsjord.Av seinare eigarar av partar i Vevang kan nemnast Mikkel Larsen gift med Ingeborg Olsdatter og Hr. Iffuer i Bud.Utdrag av skattematrikkelen 1647 og 1661 LenkeEllers kan ein jo finne mange kalla Helt i Borgerbok for Bergen. Den første som eg finn fekk borgarskap der er:1592 Hans HeldtAndre fornamn er: Peder, Zander, Rasmus, Olle (tok vel Heltnamnet etter mora?) og Sander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 11. Ja dette er Nils Magnusen født på Shetland, organist i Ullensvang. Geble Pedersen hadde oppdaget at han hadde musikalske evner, og holdt ham i lære i over 1 år i Bremen. Han døde 3.10.1566 i Kinsarvik, Ullensvang og er begravet der. Han var gift med Karin som ble voldtatt av Oluff Jampt, hr. Jon Scolemesters søstersønn. (AP 13.12.1567)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei. Jeg hentet det fra bygdebok for Odda, Ullensvang og Kinsarvik, hvor deres ref. oppgis som Edvard Edvardsen 'Bergens beskrivelse fra 1640.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Går utfra at det ikke den samme som ble kapellan til Fane.Finner en Anders Helt nevnt i dagboken til Absalon Pederssøns dagbok 4.3.1572 'Vart een vng karl ved naffn Anders Helt satt vdi Halsiern hos Raadhusit, orsagen di han hafde opborit penninge aff mange oc sagde sig haue varer oc hafde dog ingen'. [url="http://www.dokpro.uio.no/perl/litteratur/oratxtprod.cgi?tabell=beyer&id=dagbok020&frames=Nei>Lenke Hvem er han? Fra møre kanskje?Bergens Heltene er nevnt her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Og her er fleire ved namn Helt. LenkeTesten i innlegget av Jan Overvold skuldast at mitt innlegg nr. 12 skulle stå mellom nr. 16 og 17.Det skal verte spennande å sjå kvar dette hamnar. Når eg skriv dette, kan eg berre sjå dei 4 første innlegga i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest John H. Aarønes

Fra 1620 til 1630 svarer Anders Hermandsen for sag. Det er mest sannsynlig at hans sag lå på Molde.Dette kan vere ein kandidat som far til Herman Andersen Helt.Men det er nemnt endå ein Herman Andersen i folketeljinga for Molde 1665 forutan Herman Andersen Helt. nemleg Hermann Andersen, 70 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Jeg kunne også gjerne tenke meg en kopi av hele maleriet i Bergens Museum hvis det er mulig.Min mailadresse er helgeolskrøllalfapost4.tele.dkPå forhånd takk! Og også takk for et spennende tema!Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

K: Lampe, Bergens biskoper og prester....s. 290: N. Hjelt, pers.kap. til Fane, ordinert 28/8 1569(som skrevet før), bispens dreng.S.335 Rettelser: Niels Hjelt, der av Abs. Pederssøn kalles 'bispens dreng', har uten tvil vært hans Famulus og formodentlig en Mesterlektianer. Dette anføres, da Henrik Jæger i sin litteraturhistorie har antaget ham for bispens tjenestekarl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Takk for det!Nils er kanskje den same som eg har sett nemnt som Nicolaus.I Borgerskap i Bergen 1600-1751 på Digitalarkivet står nemnt ein Herman Anderssen som tok borgerskap 16/1 1644 med fødested Veø gjeld i Akershus len. Finnes noko Veø gjeld i Akershus eller er det meint Veø i Romsdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei, så ikke dette før nå, John. Rart det ikke gikk, kanskje bildefilen er for stor, tror det er loft på 6-8MB på 'postkassa' vår. Hvis du vil prøve igjen, så er her adressen rettfrem uten alt det med krøllalfa, så håper vi ingen ser den som har med spam å gjøre. Altså: helgeols@post4.tele.dkSpent på om det går denne gangen! Ellers er det kanskje et alternativ å kjøpe den CD-ROM'en du har bildet fra. Hva heter den og hva koster den, i tilfelle?Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.