Gå til innhold
Arkivverket

[#34133] Anthon Olsen Siem f. ca.september 1837 i Grytten, Møre og Romsdal

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg legger ved følgende Lenke og iflg dette skulle han være født ca.september 1837 i Grytten, i Romsdalen. Er det noen som kan hjelpe å finne hans opphav?Har noen bygdebok for dette stedet?Siem er vel en gård?På forhånd mange takk! Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Hei.Kan ikke finne noen Anthon som er født i Grytten(også Kors og Hen) mellom 1835 og 1841. Ser av FT 1865 Lenke at han står oppført som født i Romsdalen. Siem er gård i Eid prgj. som er 'nabo' til Grytten. Regner med at Eid eksperten Osvald kommer på banen etterhvert.Mvh Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anton Olsen Siem er født 5 sep 1832, konfirmert 24 okt 1847. Foreldre er Ole Trondsen og hustru Inger Pedersdatter Siem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdeboka for Eid av Karl Myskja sier:Husnammsplassen Åsan(Siemsåsen, Sletta):Ola Trondsen Siem f 1786-1850 valgte militærlivet som levevei. Han var korporal da han gifta seg 35 år gml i 1819, med Inger Olsdatter Molde 1791-1875 fra Stadsbygd på Fosenhavløya. Han rydda seg en plass på heimgarden for sjersantlønna var ikke nok for å fø en fam. Ola voks opp på Sjursgarden-Ytre Siem, det står det en del om i bygdeboka også.Anton er yngst av 5 søsken og reiste til Kristiansund i skomakerlære i 1851.Her er familien ved FT 1801 .Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Britt Iren har vel funnet det meste, men siden Jan Frode ønsker mer info om Sjursgarden som er en gård jeg passerer når jeg er på mine hjemtrakter, kan jeg jo ta med litt mer fra bygdebok for Eid.I 1832, da Anton ble født, var ennå Eid skilt ut fra Grytten, det skjedde først noen år senere, i 1839. Eid hører i dag til Rauma kommune, med Åndalsnes som kommunesentrum.Sjursgarden er daglignavnet til Ytre Siem, trolig etter første kjente brukeren på 1600-tallet, Sjur, som betalte 5 pund tørrfisk, 30 kg, til landskatten i 1597.Jeg går ut fra at det er aner til Anton Jan Frode er interessert i. Foreldrene er identifisert før av Britt Iren, og moren, Inger Olsd. Molde, 1791-1875, må du til Stadsbygd på Fosenhalvøya for å finne mer om. Faren Ola Trondsen Siem, 1786-1850, er sønn av Ane Halldorsdatter Siem, 1738-1816, og Trond Olsen Ora, 1738-1816, g 1771.For å holde oss til Siem (Sjursgarden) så er Ane datter av Ragnill Andersdatter Siem, 1723-1795, og Halldor Olsen Rødal, 1715?-1787, fra Vistdal (Nesset kommune), bruker på Siem, g 1744. Ragnill er datter av Guri Steinsdatter Siem, -1743, og Anders Person Reitan, 1697-. Anders er bruker på Siem. Guris far Stein Bjartesen (Bertelsen) kommer fra Eidsvollan og er bruker på Siem 1683-1719, f ca 1655 (11 år i 1666), lagrettemann i 1620.Faren Bjarte Andersen, 1644?-, bruker på Eidsvollan, fikk bygsel på garden av faren Anders i 1620, sønnen Stein er fra annet ekteskap med ukjent kone. Anders står i skattelistene fra 1597-1613.Når det gjelder Trond Olsen Ora er det bedre du sender meg mailadressen din, hans søster Ingebor er nemlig min 3.tippoldemor, og da kan jeg likegodt ta ut en RTF-fil fra basen og sende deg direkte.Anders Persen Reitan (Berg), 1697-, var soldat i Holstein i 1713-14, sønn av Ragnill Andersdatter Reitan, 1660?-1740 og Per Tomassen, 1662?-1728, som dreiv garden fra før 1695 og ført som bruker 2 år etter sin død. Ragnill datter av Anders Nilsen Reitan, ca 1620-, står i skattelistene 1657-83, og Synnøv Ivarsdatter Monsås, -skifte 1683. Anders sønn av Nils Berg/Reitan som betalte skatt 1613-1635. Synnøv Monsås sin far er også slekt/i basen, og faren er Ivar Person Monsås, ca 1591-, tok over Monsår etter faren i 1635. Hans far var Per, bruker fra før 1597 til etter 1620.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Haldor Olsen Rødal finner vi mer om i Gards og ættesoge for Nesset bind X av Randi Ingunn Selnes. Han er sønn av Ole Haldorsen Botn som ca 1717 gifter seg med enka på Rødal, Marit Knutsdatter (fra Høsteng). Her står det at Haldor er født ca 1718. Ole var lagrettemann i 1730 og en habil bjørneskytter og fikk skuddpremie på i hvert fall 4 bjørner. Far til Ole, Haldor, er bruker på Botn fra ca 1710. Han var gift med Marit Pedersdatter, trolig enka etter forrige bruker, Nils Knutson.Marit Knutsdatter fra Haustengen, f ca 1679 er datter av Knut Knutsen, ca 1623-, bruker på Haustengen fram til 1673 og trolig gift med Gunhild Olsdatter som ble skattlagt med 1 ort på Haustengen i 1683.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Her er e-mail adressen min: jafjohan@start.noTakk til dere alle som har bidratt.Dere har gjort en kjempejobb! Med hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Ser av innlegg 4 og 5 at Mor til Anton Olsen oppgis å hete Inger Pederdatter,mens i innlegg 6 og 9 oppgis navnet Inger Olsdatter Molde. Dette må dere forklare meg. Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg har ingen annen forklaring enn at Myskja i bygdebok for Eid må ha skrevet feil. Jeg tror nemlig det må være denne damen Lenke Hun er født i Stadsbygd og befinner seg som føderådskone på Hagen, en gård mannen hennes Ola Trondsen, nå 'pensioneret Sergiant', kjøpte i 1839. Han overlot gården til sønnen Johan Petter Olsen, som var skomaker ved siden av gardsarbeidet. Men i 1856 selger han garden og losjerte seg inn 'hjå mora Inger Persdatter'!, som var kårkone (s 245). Han flyttet senere fra bygda og er ikke med i 1865-tellingen og forfatteren vet ikke hvor han er, men mora finner du i linken over.Det er altså en feilskrift i bygdeboken s 169. Hun er en Pe(de)rsdatter!Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysning om fødselsår/dato og foreldrene i innlegg 4 er hentet fra kirkeboka for Grytten MINI 544A04 1818-1853. Konfirmerte side 528. Han var førstemann på kirkegulvet. Står ikke noe om hvor han ble født. Han var vaccinert i 1834 av Ane Lybergsvik, mener det er det som står og det tyder vel på at han var født i Eid. Jmfr inndelinga som nevnt under innlegg 9. Satser på at det er kirkeboka som er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.