Gå til innhold
Arkivverket

[#34141] Sakling-familien, Nordmøre

Gjest Kjell Ove Hattrem
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

I deb. 34232 gir jeg min oppfatning av hvem som er foreldre til Sophie Rasmudatter Borch, g. Hans Eliassen Sahling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Oldervik, 5:) Hans Eriksen Juel/Juul/Gjyl var såvidt jeg har skjønt først g.m. Berit Nilsdatter Tausand. Er det sikkert at alle de 8 barna du nevner er med kone nr. 2, Magdalene Nielsdatter Borch ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg undrast kva for kjelde du siktar til som seier at Hans først var gift med ei Berit Nilsdotter Tausan. Frå Tingvoll kyrkjebok 1646 har eg notert at 'Hans Juels b. vart døpt' utan at namnet er oppgjeve. Litt seinare er innført; intr. Maglene Juel. Dette har eg tolka slik at Hans fekk eit barn i 1646 og at mora heitte Magdalena. Hans var altså gift med Magdalena Nilsdotter Borch alt i 1645-46. Alle dei borna eg nemner er da også født etter 1645. Vonar dette gjev så nokolunde svar på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Dagny, 10:) Res.kap. i Vefsn, Jacob Jacobsen Wirthmann (1628-1678) var g.m. Elisabeth Lauritzdatter Holgersen Arctander (1621-1701). Er det sammen mann 'som gifter seg inn i Dass-familien' ? Hvem er ev. denne andre konen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(dagny, 12:) Hvilken Karen Jensdatter var 2. gang gift med presten Hans Kjær (Paludan) ? (Har inntrykk av du her springer litt mellom slektene ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Dagny, 19:) Jeg finner ingen Peder Borch, prest i Skogn, i Norsk Prestehistorie (NSF) ! (Hvem var forresten foreldrene til hans kone Dorthea Brüghmann ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Du har jo korrigert dette allerede .... Er denne Peder Pedersen Borch f. 16.3.1661 samme mann som snere g. seg med Kristine Pedersdatter Broch (1686-1768) ? (Hennes svigerforeldre var Peder Nielssen Borch (s.pr. i Stod) og Magdalene Christophersdatter Laup/Løp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Som svar til deg Per på innlegg 30: Det er datter til Elisabeth L Holgersen og Anders Sørensen med navnet Margrethe som blir gift med Petter Dass og hun blir da stedatter til Jakob Jakobsen Wirthmann som gifter seg med ELH.Svar på innlegg 31: Om jeg springer mel slektene skulle dette ha en mening som jeg nå forklarer:Karen Jensdatter er datter av borgermester Jens Olufsen. Hun gifter seg med enkemann Jens Iversen Borch, sogneprest til Ringkjøbing kirke (tror han var det opptil 1628). Jens Iv B er en bror av lektor/kantor på Katedralskolen Peder Iversen Borch. Da Jens Iv Borch dør gifter hun seg med presten Hans Paludan (Kjær) som fortsetter som prest i Ringkjøbing etter Jens. Wiberg har forvekslet Jens Iv Borchs datter med hans 2. kone av samme navn.Dorthea Brughmann er dtr av Ulrich B.I innlegg 25 spør du om hvems datter denne Sophie var som giftet seg med lensmannssønnen Clemet Dahl Hamland (sønn av Andreas). Har ikke papirene her, men det er ganske så sikkert at det den Peder som gifter seg med Kristine P BROCH. Sophie og Clemet får sønnen Peder Borch (gift 2 ganger)(som igjen har sønnen Clemet Borch). Sophie gifter seg 2. gang med en Jens.Mvh Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Mange takk, Dagny !I hvilket ekteskap fikk Jens Iversen Borch datteren Karen ?Dorthea Ulrichsdatter Brüghmann f. 12 Jan 1670 er tydeligvis tvilling !? Jeg har Anna Ulrichsdatter Brüghmann f. 11 Jan 1670 !Det eneste du ikke svarer på av alle mine spørsmål er om denne Peder Pedersen Borch f. 16.3.1661 (g. Dorothea Ulrichsdatter Brüghmann) er samme mann (f. ca. 1670 ?) som g. seg med Kristine Pedersdatter Broch (1686-1768) ? (sistnevntes svigerforeldre var Peder Nielssen Borch, s.pr. i Stod, og Magdalene Christophersdatter Laup/Løp).Jeg ser jo nå at det ikke kan være samme mann, siden Dorotheas mann Peder P. Borch dør i 1697 og Kristine P. Broch er født 1685.Da gjenstår spørsmålet: - Hvem var foreldre til Dorothea Ulrichsdatter Brüghmann's ektemann Peder Pedersen Borch (1661-1697 ?), res. kap. i Overhalla 1689-97 ?I hvilket av sine to ekteskap fikk Peder Clemetsen Borch fra Nærøy sønnen Clemet ? Det blir forøvrig TRE generasjoner (ditt innlegg 3) fra Sophie Pedersdatter Borch (g. Niels P. Helsingør) og ned til Sophie Pedersdatter Borch g. Clemet Dahl Hamland. Riktignok har sistnevntes far Peder også en søster Sophie Pedersdatter Borch (g. Christopher Jacobsen Hersleb).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Som svar til Per på spm 35 (har svart i mail også): Jens fikk dtr Karen med sin første hustru Anna Dorthea Nilsdatter. Hadde også sønnen Hans samt 2 stk med navnet Mette (Ki bl.a.:Hardsyssel Årbog.)Dortheas ektemann Peder - far var Peder Nilsen Borch (død 13.3.1688) og mor Magdalene Kristoffersdtr Laup, f. 1623, død 1699.Peder Clemetsen Dahl Borch fikk sønnen Clemet f.1775 i sitt første ekteskap. Konas navn husker jeg ikke i farta, men hun dør i 1792. Tror hun var ei 'Aphfelen' !. Sophie som ble gift Hersleb hadde søsteren Margrethe P Borch som ble gift med Jeremias Hass.Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(34:) Hvem er da foreldre til den 'Peder (Pedersen Borch) som gifter seg med Kristine P BROCH' ? (P. P. Borch og Kristine P. Broch (1685-1768) var altså 'ganske så sikkert' foreldre til Sophie Pedersdatter Borch (f. ca.1715?), g.m. 1) Clemet Dahl Hamland og 2) en Jens).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(13 og 19:) Den nevnte premierløytnant ved Sunndalske Kompani, Andreas Claussen Parelius (1677-etter 1755) fra Orkdal var 1.g. g.m. Ingeborg Pedersdatter Broch (ca.1685-før 1750) (sønn: Tomas Baltser A. P., f. ca. 1725).Kan denne Ingeborg være søster av Kristine Pedersdatter Broch (1685-1768), som ble g.m. regimentfeltskjær (?) (hvor ?) Peder Pedersen Broch (f. ca.1690?) ? Hvem var i så fall Broch-søstrenes foreldre ?Og stemmer det at denne Peder Pedersen Borch var sønn av res. kap. i Overhalla , Namdal, med samme navn (f. 1661) og Dorothea Ulrichsdatter Brüghmann ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.