Gå til innhold
Arkivverket

[#34144] Skannet kirkebok Kvæfjord - hjelp til å tyde merknad


Gjest Eva Seim
 Del

Recommended Posts

Vielsen mellom Olaf Poulsen og Hanna Amundsdatter i 1899 er oppført på side 247 i kirkeboka for Kvæfjord. Ved datoen for denne vielsen er det skrevet en merknad - om attest? Kan noen hjelpe meg med å tyde det som skrives i denne merknaden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Det står 'Ikke beslægtede'. Grunnen til at dette står er at merknaden for paret over er 'Brudg. Fader og Brudens do. Sødskende.'For paret under Olaf og Hanna står det bare 'do.', dvs. 'ditto' - det samme som for Olaf og Hanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Berg

Jeg har mikrofilm av nevte kirkebok foran meg, som nok er noe tydeligere å lese enn den skannete utgaven på internett. I den orginale kirkebok er det noe skygge inn fra sidene og i topp/bunn. Siden 'din' hendelse er nær venstre side og bunn kommer skyggen inn over det som er skrevet der - meget vanskelig å lese. Men noe av det kan tydes. I øverste linje står: Tillige****25/11 19. Nederste linje greier jeg ikke å tyde.Frank J. gir deg svar på det som står i rubrikken anmerkning (siste rubrikk i kirkeboken) men det er jo anmerkningen i datorubrikken du søker etter. Hilsen Torleif Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til begge to!Men det var nok den merknaden Torleif prøver å tyde som jeg var mest nysjerrig på. Og jeg klarer slett ikke å forstå hva som som er skrevet i nederste linje der. Kan det ha noen sammenheng med at Hanna er konfirmert i Vågan, og at presten har mottatt attest om dette? Eller kan det være tilføyet senere? Dette paret flyttet først til Harstad og senere til Vadsø. Kan de kanskje ha trengt en attest om vielsen? Eller kan det ha noe å gjøre med at Hannas far hadde emigrert til USA da vielsen skjedde? Ja, det er de tankene jeg har gjort meg om dette. Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg er ganske sikker på at det står'Telegr. att. 25/11-19Sgpr. Gamle Aker'G'en er litt tvilsom, men den gir i alle fall mening. I så fall forstår jeg det slik at det er mottatt en attest fra sognepresten i Gamle Aker i Kristiania pr. telegram 25/11-[19]19. Kan ekteparet ha flyttet til Kristiania/Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen! Jeg hadde også tydet første linje som deg. Jo, paret, eller i hvert fall Olaf, har nok også bodd/arbeidet i Østlandsområdet en periode uten at jeg vet akkurat hvor eller når. Så da kan jeg jo bruke denne opplysningen til å finne ut mer om det. Så tusen takk for hjelpen. Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Berg

Til Eva Seim. Olaf Paulsen var redaktør i avisenen Hålogaland, Harstad, Finnmarkens Antstidende, Vadsø og middagsavisen Kristiania, Oslo. Ellers har jeg en del opplysninger om familien. Utveksler gjerne opplysninger dersom det er av interesse. Min e-post: torleif.berg@hlink.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.