Gå til innhold
Arkivverket

[#34151] Ole Strøm, Vågan (f. i Vefsen) datter Oilifine Strøm 1 eller 2 personer ?

Gjest Inger Krabbestig
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Krabbestig

På siden til Svinøya rorbuutleie fant jeg følgende opplysninger [url="http://www.svinoya.no/historie.htm>http://www.svinoya.no/historie.htmPå Svinøya i Svolvær stod i 1875 Huset 'Mossebakken, og i folketellingen for 1875 er skomaker Ibenhardt Ingebrigtsen, f. 1854 i Buksnes, gift med Olea Louise Strøm f. 1853. registrert som losjerende i dette huset.I følge siden om Svinøya er Olea Louise Strøm datter av en skipper Ole Strøm i Vikan på Lillemolla. Hun har i følge samme kilde en bror ved navn Jens Jentoft.En mail til svinøya Rorbuutleie fortalte at de hadde fått lov av Svolvær historielag til å bruke opplysningene, og at jeg måtte ta kontakt med Svolvær historielag for å finne ut mer om kilder ol. Det er så langt ikke kommet noe konkret svar fra historielaget og jeg håper noen der ute kan hjelpe meg med å løse denne gåten.Jeg har funnet Ole Strøm i folketellingen for 1865 som enkemann med to døtre som skal være født i hhv 1849 og 1851 i Hadsel. (Mathilde og Olifine) Lenke Jeg har for øvrig lest gjennom kirkeboka for Hadsel for det aktuelle tidsrommet (1849 – 53) uten å finne verken Mathilde eller Olifine (som jeg antar må være Olea Louise dersom opplysningene på siden om Svinøya er korrekte)Ved folketellingen i 1875 for Vågan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Jeg har prøvd å se litt nærmere på denne saken, uten å finne noe svar. Men jeg vil anta at det er snakk om to personer, Olea Louise f. i Vågan 1853 og Olufine f. i Hadsel 1854. Nå har jeg ikke kirkebøkene for Vågan tilgjengelig for tiden, så jeg får ikke kontrollert fødsler i Vågan rundt 1853. Uten at jeg vil komme nærmere inn på det, er jeg litt kritisk til noe av det som står under Svinøya rorbuer. Vi har trykt den samme artikkelen i vår årbok for noen år siden, og det har vist seg i ettertid at noen opplysninger er løst fundert. Spørsmålet blir da: Hvem var Olea Louise Strøm. Foreløpig kan jeg ikke svare på det, men jeg lover å komme tilbake hvis jeg finner noe. Jeg har også undersøkt ft. 1891 for Svolvær, og her fins ingen av de nevnte personer. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Steinar Olsen

heihar kommet borti denne slekten siden en jeg kjenner trolig er av den Lenkenederst her er en sønn av Ole som ble gift i Lødingen, sønnen het Nils Peder Olsen Strøm, han hadde en sønn ifølge ekteskapsopplysningene om sønnen, fødselsdata på sønnen er skrevet så utydelig at bare moren er kjent men farsnavnet står når sønnen blir gift. Nils Strøm var 2. g. gift 13121846 med Christense M. Berntsen fra Kvannkjosen og fikk før omtalte sønn med Berit Eliasdtr, om hun er den konen som er omtalt s. 51 i Lødingenboken b. I del 1 s. 51 vet jeg ikke.Om Nils hadde andre barn har jeg ikke sjekket, borstett fra at de ikke er nevnt noen barn i Lødingenboken. De er vistnokk i Eidsfjord sogn i Hadsel Sønnen het forresten Jørgen Falk Nilsen f. 1821Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Heidi Sørnes Solbakken

Hei,Jeg kom tilfeldig over denne diskusjonen i dette forumet.Ole Michael Paulsen Strøm var født i Vefsn ca 1815.Han flyttet ut ca 1840 og den neste sikre kilden jeg kjenner til er giftemål i Hadsel 29.11.1848 med Anne Birgithe Olsdatter, Tengelfjord. Haner da styrmann.De får Mathilde i 1849 og Olufine Davida i 1851. Anne Bergitte dør tragisk 1852. Ole Strøm (som han etterhvert kaller seg)dukker opp igjen på Vikan, Lille Molla i f.t.1865 som enkemann. Hvem som stelte døtrene som små er noe uklart for meg, men tidlig klarte de seg selv når faren var på sjøen. Olufine giftet seg 1876 i Vågan og flyttet til Stavangerområdet, der mannen var fra. Hun var aldri mer nordover. Hun er min oldemor og levde til hun var 92 år. Olea er en annen person og artikkelen til Svolvær Historielag må ha trukket gale slutninger om henne.Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger krabbestig

tusen takk for opplysningene Heidi :o) Dette bekrefter den teorien jeg hadde, for 'min' Olufine skal ha bodd i Narvik til hun døde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.