Gå til innhold
Arkivverket

[#34157] elise andersdatter født 1845 grådal töksmark sverige


Gjest roger sandtorp
 Del

Recommended Posts

Gjest roger sandtorp

hei. har noen kirkebøker over värmland som kan finne henne å foreldre. vet ikke når hun kom til norge. hun var gift med min tiptip oldefar iver johannesen født øymark 1837. jeg trenger hjelp med han også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

I Husförhörslängdene (Hfl) 1861-1870 for Gråbol/Töcksmark er notert at en Lisa Andersdotter født 8. februar 1846 i Gråbol flytter 13. oktober 1864 til Ödemark i Norge (attest no. 13). Jeg antar at Ödemark er den svenske formen av Øymark. Det er vel trolig at hun er den Elise Andersdatter du leter etter. Jeg har ikke funnet noen Lisa/Elise født/døpt i 1845.Iflg Hfl var Lisa datter av Anders Persson født 10. november 1821 i Östervallskog socken og hustru Ingeborg Erlandsdotter født 1822 i Töcksmark sn (trolig Gråbol). Anders og Ingeborg ble gift 1843; det var tatt ut lysning 16.juni, men jeg har ikke funnet vielsen.Også iflg Hfl var Anders sønn av Pär Andersson født 1778 i Östervallskog sn og hustru Ingeborg Bryngelsdotter født 1791 i Östervallskog sn. I 1843 bodde de Elofsbyn i Töcksmark. Ingeborg var datter av Erland Engelbrektsson født 1784 i Töcksmark sn og hustru Ingrid Olsdotter født 1782 også i Töcksmark sn. I 1843 bodde de i Gråbol.Håper dette hjelper deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roger sandtorp

hei rolf. har funnet ei elisa i 1843 i elofsbyen töksmark. og hun og foreldre flytter til norge 1846. hun står skrevet inn på utmld fra statskirken i marker også i 1896 og bruker navnet elise andersdatter så tror det er henne. jeg har sett å dåp fra 1842 til 1848 og det er bare henne jeg finner. tror du det er riktig rolf. roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Hei Roger!Det ser tilsynelatende riktig ut, men jeg er litt i tvil. Normalt er fødselsår angitt i FT1900 tilnærmet riktige så jeg gikk ikke så langt tilbake som til 1843 da jeg sjekket Fødte i Töcksmark. Noe annet er at for hundre år og mer siden var man ikke så nøye med hvilken form av navnet som ble brukt i de forskjellige sammenhenger, f eks kunne et barn døpt Elisabet bli kalt Lisbet et sted og Lisa et annet, og omvendt kunne navn bli ”forfinet” i et annet miljø.I Hfl 1846-1850 Töcksmark/Elofsbyn står det at Anders Olsson f. 15.10.1807, hustru Anna Andersd. f. 09.04.1819 og barna Mariana f. 01.10.1838, Ingeborg f. 16.03.1841, Elisa f. 13.12.1843 og August f. 16.08.1845 hadde meldt utflytting 24.10.1846 til Bottne i Norge. Det står også Bottne i registreringen av utflyttede. Det nærmeste ”Bottne” som jeg finner, er Botne menighet i Vestfold (Holmestrand). I FT1865 fins (leier) en enke Anne Andersd f. 1819 i Sverige på Nordre Braarød i Horten. Hun kan være Elisas mor.For å kunne komme nærmere tror jeg du må få skaffet mer detaljer fra Elises liv i Norge, f eks hvor hun var i 1865, om hun hadde noen tilknytning til Vestfold, når og hvor hun og Iver ble gift, om fødselsdagen hennes er notert noe sted (gravstein/dødsnotis?), barnas navn (evt. oppkalling?) osv.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roger sandtorp

hei rolf. jeg tror du har rett jeg. de kalte jo øymark i gammledager ømark. og hun du nevner kom jo hit i 1864. for når jeg ser på scannet bøker på øymark å ser hun og iver melder seg ut av statskirken 1896 da står det hun hadde konfimasjon i sverige. for henne jeg nevner flyttet jo hit i 1846 og da var hun bare 3år.så du har nok rett. tusen takk for hjelp rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Hei Roger!Dokumentasjonen for hvilken Elisa/Lisa som er rett, er egentlig ganske dårlig så jeg vil anbefale deg å beholde begge som mulige kandidater inntil mer håndfast bevis for eller mot foreligger. Elisa kan ha vært tilbake i Sverige i konfirmasjonsalderen.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.