Gå til innhold
Arkivverket

[#34162] Oppslag i bygdebok for Nes, Akershus - Togstad Skov Melkerud.

Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

I folketelling av 1865 for Nes under Melkestad finnes Jacob Pedersen født rundt 1815 og Gulbjørg Amundsdatter født rundt 1810 - begge fra Odalen.Lurer på om det står noe i bygdeboken om hvor i Odalen de kom fra?Videre om det står noe om hva som skjedde med sønnen Jacob - 20 år i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under Togstad finner jeg på side 431 i Nes bygdebok III MJØLKERUD - g.nr. 127 b.nr. 33 og der står- skilt fra Øvre Dystlia (b.nr. 22). Eiendommen ble overlatt til Peder Pedersen Spigset som hadde eid Dystlia sammen med Jacob Pedersenvidere på side 426 og 427:ØVRE DYSTLIA g.nr. 127 br. nr. 22 ble skilt fra br.nr. 10 i 1855 og solgt til Jakob Pedersen og Peder Pedersen Spigset fra Odalen.Jakob Pedersen var gift med Gubjørg Amundsdatter fra Odalen, d. 1876. Barn: Peder (neste bruker), Jakob og Gina.Jakob og Peder Spigset kjøpte visst denne eiendommen allerede i 1842, men bruket ble ikke skylddelt før i 1855.Det står dessverre ikke noe mer om sønnen Jakob.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Jakob Pedersen ble født 1806 på Sandnesmoen i Sør-Odal (Sør-Odal bygdebok 7 s 361), død 14.4.1882 på Dystland i Nes g 1829 i Odalen med Gudbjørg Amundsdatter f ca 1800 på Eie i Nes, død Øvre Dystlia i Nes 26.8.1876. De fikk 6 barn: Per(Peder), Amund, Gina, Lisbet, Maria og Jakob. Jakob ble gift 2 gang med Maria Adamsdatter f ca 1845 i Sverige. De fikk 2 barn: Bernt August og Johan. Jeg har flere opplysninger om etterslekt av disse. Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk for hjelpen, Pål. Når jeg slår opp på side 361.i bb VII så står det at Gudbjørg Amundsdatter var fra Ullerbråten. Gudbjørg fra Ullerbråten hadde foreldre Amund Kristoffersen Ullerbråten og Lisbet Pedersdatter Songnes fra Nord Odal - har du en Gudbjørg som er fra Eie i Nes som Jakobs kone? Eller hadde Amund og Lisbet fra Odalen slått seg ned på Eie slik at Gudbjørg ble født der?Jeg jobber med sønnen Jakob som fikk dattern Minda Olava i 1800 med Ingeborg Olsdatter Sørli fra Fagernes på Austmarka.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Dine antagelser om Gudbjørg stemmer nok. Ifølge bygdebok for Nes - bind IV - side 41 under gården VESLE-EIE:Husmenn til Vesle-Eie - HAUGEN: Ny eier her ble den tidligere brukeren av Vesle-Eie: Amund Kristensen f. ca. 1763, g. m. Lisbet Persd. f. ca 1772. Barn: Lisbet f. ca. 1798, Gudbjørg f. ca 1800. Amund sådde 1 tn havre i 1804 og fødde 1 ku, 3 sauer og 3 geiter.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.