Gå til innhold
Arkivverket

[#34165] Jon Nielssen Smit fra Misvær ? i Nordland n.1586. Hvem og hvor er det?

Gjest Karin Romstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Romstad

Av og til gir man ikke opp når det er noe viktig, så jeg prøver meg påny, med nye innfallsvinkler, for å se om noen kan bidra med noen opplysninger om panthaverne.I et dokument datert Bergen 15.08.1539 opptrer lagmannen på Steigen Hans Bagge på vegne av ekteparet Engebrets og Anna Olufsdatter,og selger til Hr. Trud Ulfstand til Giske 15 mmb i Melstre i Gulfjordings Otting på Voss som årlig gir 3 lp. i landskyld, hvilket gods som var tildømt Guttorm Nilsen på Fru Kristines vegne på Fet istedetfor Nytteland.LenkeDette er tror jeg, den tidligere lagmannen Guttorm Nilsen.Anna Olufsdatter regner jeg med kan være Anna Olufsdatter Bagge, (datter av Olaf Gunnarson Bagge) som først var gift med Jacob Andersen, deretter med Engebrets. Mht lagmannen på Steigen Hans Bagge, hvilken Baggefamilie hører han til? Kan det være noen forbindelse til Nordbagge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Greger

Nils smydht og Olav Kuse er Olav Engelbrektsons setessveiner i Alstahaug, (OER sveinelønn 1533.) Jon Nielsen Smit kan være en sønn av denne. I LR Helgeland(film 1.4) er det oppført under Mesfiord Jonn sammen med Johannes og Kolben som leilendinger og i Futregnskapet 1612(film2.1) er han den eneste som betaler 2pd i skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Karin Romstad

Til 27. Takk for svar, bedre sent enn aldri. Av datoen ser jeg at jeg sannsynligvis er begynt å hente moreller og da glemmer jeg alt annet. I et diplom datert Bergen 09.04.1567, ektepakt/testamente fremgår det at Mats Styrkårson og Lucia Hansdatter ikke har felles barn, og at sønnen til Mats, Styrkår skal beholde det faste godset i Hardanger som Mats har tilskiftet seg mot gods på Sørlandet. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.