Gå til innhold
Arkivverket

[#34166] Herman Halvorsen Ruud til Amerika i 1883 på hvilket skip ?

Gjest Jens Petter Burud
 Del

Recommended Posts

Gjest Jens Petter Burud

Bror av min oldefar Herman Halvorsen Ruud fra Sande i Vestfold reiste 18.05.1883 fra Kristiania til Hull i England med dampbåten Angelo. Derfra sannsynligvis over Liverpool til New York. De fleste ankom New York på Castle Garden på Manhattan. Det skal være tilgang til skipslistene via Ancestry.com. Kan noen med abonnement her se om de finner data om Herman Halvorsen Ruud. Jeg prøver å finne ut hvilket skip han ankom med.Vennlig hilsen Jens Petter Burud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Burud

Hvis det er noen andre kilder man kan søke i for å finne ut dette er jeg takknemlig for forslag.Vennlig hilsen Jens Petter Burud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

HeiJeg regner med at det er Herman f.ca.1862 som du leter etter.Har du funnet ham på emigrantlister i 1883 fra Oslo/Kristiania ?Vet du navn på evnt. barn han fikk i USA ?Har du peiling på i hvilken stat han bosatte seg ?Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Her er Hermans reise til Hull [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=emikra1&gardpostnr=68381&merk=68381#ovre>Lenke , og her er korrensponderende skip til S/S Angelo (de med pil foran navnet korrensponderte med med denne avgangen) LenkeI emigrasjonslista, under linje står Det Elster. Det er navnet på generalagenten Ferdinan Elster som var the White Star Line's hovedrepresentant i Norge. Mer om dette og annet interessant stoff om emigranter via Hull kan du lese her :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Burud

Hei ! Takk for mange interessante bidrag. Herman Halvorsen Ruud skiftet senere navn til Herman Rood. Han var født 8. juni 1863 i Sande i Vestfold og døde 20. januar 1934 i Wahoo, Saunders Co. i Nebraska. Da han emigrerte til USA bodde han først i Iowa og flyttet senere til Nebraska og slo seg ned som farmer. han var gift med Jennie Irene Victoria Lees og de fikk 9 barn sammen. Er det noen som kan finne ut hvilket skip han reiste med fra England til USA. Av korresonderende skip med S/S Angelo er de fortsatt flere muligheter ser jeg. Hvordan få tilgang til passasjerlistene.MVH Jens Petter Burud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Jens Petter Burud

Hei !Har fortsatt ikke funnet ut av denne, er det noen som har tilgang til amerikanske fortegnelser over anløp av emigrantskip med passasjerlister som kan finne ut av dette ?MVH Jens Petter Burud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Hanne Line Osberg Eide

Mulig kandidat? Ser det står Sverige som opprinnelsested, men det kan være feil. Halvorsen er vel ikke mye brukt i Sverige.Name: H HalvorsenArrival Date: 21 Jun 1883Estimated Birth Year: abt 1861Age: 22Gender: MalePort of Departure: Liverpool, EnglandDestination: United States of AmericaPlace of Origin: SwedenShip Name: EthiopiaPort of Arrival: New YorkLine: 6Microfilm Serial: M237Microfilm Roll: 467List Number: 773Port Arrival State: New YorkPort Arrival Country: United StatesKilde 'New York Passenger Lists Record' (ancestry.com).- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du info fra folketellingene (US census) vedr Herman? Hvis ikke, kan jeg hente ut det til deg.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter burud

Hei Line ! Tusen takk for informasjon. Herman Halvorsen Ruud skiftet senere navn til Herman Rood. Han var født 8. juni 1863 i Sande i Vestfold og døde 20. januar 1934 i Wahoo, Saunders Co. i Nebraska. Da han emigrerte til USA bodde han først i Iowa og flyttet senere til Nebraska og slo seg ned som farmer. han var gift med Jennie Irene Victoria Lees og de fikk 9 barn sammen. Hvis du har info om ham fra folketellinger i USA er jeg meget interessert i dette. Jeg har kontakt med Hermans etterkommere i dag, men de vet heller ikke hvilket skip han kom til USA med fra England. Hadde vært artig å finne ut dette og kanskej også finne et bilde av det. Hvis han ankom New York i 1883 var det vel Castle garden han ankom ? Vil du ha min e-post adresse slik at du kan sende meg noe ?MVH Jens Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en link fra Ethiopia (i de opplysningene i innlegg 9) til følgende info:Passenger Ships and Images RecordShip Name: EthiopiaYears in service: 1873-1907Funnels: 1Masts: 3Ship Description: Builder: Alexander Stephen and Sons, Limited, Glasgow, Scotland. Tonnage: 4,005. Dimensions: 402' x 40'. Single-screw, 13.5 knots. Compound engines. Three masts, one funnel.Shipping Line: Anchor Ser ut som det er det samme skipet som du har funnet. Hvorfor det står Glasgow hos Norway Heritage og Liverpool hos Ancestry vet ikke jeg.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet Herman Rood i US Census 1930, 1920, 1910 og 1900. Det er sikkert ikke så mye nytt for deg ettersom du har kontakt med etterkommerne.Uannsett oppgi epostadresse hvis du vil at jeg skal sende de på epost. Det er vel det beste da disse image er litt store.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på første side på skipslista for Ethiopia på den turen hvor jeg fant H. Halvorsen. Der står det skipet gikk fra Liverpool.Kan også sende deler av skipslista på epost. Dvs 1. side og den siden H. Halvorsen er på.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Burud

Hei Hanne Line !Tusen takk for opplysningene du har funnet. Jeg vil gjerne ha kopi både av de amerikanske folketellingene og skipslisten. Min e-post adresse er: jpburud@broadpark.noVennlig hilsen Jens Petter Burud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.