Gå til innhold
Arkivverket

[#34167] Per Larson från Hof


Gjest Anders Backlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Backlund

Hej!Jag söker efter Per Larson, född 4/11 1836 i Hof socken i Norge (vet tyvärr ej ort). Han flyttade så småningom till Sverige (gifte sig där 1859). Någon som har mer information om honom? Tack på förhand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Peder Larsen er ført som født 4.11.1836 og døpt 01.01.1837. Foreldrene var inderst Lars Pedersen og Kari Jensdatter Länserud. (Kirkebok Hof, Hedmark)Länserud ligger i Sverige. Lengst øst i Våler kommune ligger sjøen Halsjøen som også går inn i Sverige. Ved Halsøen, på svensk side, ligger Länserud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ved dåp står ikke mer enn det jeg har oppgitt. De var innerster på Länserud.Så litt nærmere på dem. Og det er nok samme paret som 6. august 1839 får sønnen John Larsen. De bor da på Posåsen i Åsnes Finnskog. Dette ligger også inntil svenskegrensa. Mora oppgitt til Kari Johnsdatter.Paret blir viet 30.12.1835 i Hof prestegjeld Lars Pedersen Lensrud, ungk. 22 år, Kari Johansdatter Lensrud pige 20 år. Hans far Peder Larsen, hennes Johan Carlsen.Finner ingen dåp på Kari i Hof, men det er en Johan Karlsen med kone Eli Pedersdatter som holder til i Posåsen og får barn der. I tid noe før Kari, så muligens hadde Johan et ektskap nummer 2. Skal se nærmere på det.Men Lars er nok den Lars Pedersen som blir født 8. januar 1813 med foreldre Peder Larsen og Marte Andersdatter Gravberget i Våler. Dette er også i nærheten av nevnte Halsjøen.Kan du sende meg et par ord om Peder Larsen f. 1836 - hvem han ble gift med og når, død og hvor bosatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg finner ikke noe ekteskap nummer 2 på Johan Karlsen i Hof prestegjeld, men i Järpliden, på svensk side ved Posåsen, er det 1821 en Johan Karlsson Honkainen med hustru Sara Olsdatter Honkainen. En hypotese kan være at dette er Karis foreldre, men da er det vel mulighet for å finne vielse og Karis dåp i Sverige. Eventuell første kone Eli Pedersdatter finner jeg ikke død i Hof før 1816.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Bare sånn kort: iflg mine notater er det to forskjellige Johan Karlsen. Sara Olofsdotters mann er født 04.09.1795 i Järpliden mens Eli (Helene) Pedersdatters mann er født 1760 i Posåsen, døpt 22.12.1760 i Åsnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Backlund

Per Larsson gifte sig med Karin Larsdotter 1859-12-26. Karin född 1836-11-09 i Nytorp, Södra Finnskoga, Sverige. Båda bosatta från och med 1860 i Djäkneliden, Södra Finnskoga, Sverige. Flytt 1864 till Jämtland. Flytt 1865 till Medelpad, där de bodde fram till 1882, då Per emigrerade tillsammans med en av sönerna till Michigan, USA, och året därpå emigrerade Karin och några av de övriga barnen till samma destination.Enligt folkräkningen 1990 är familjen bosatt i Manistee, Michigan. Har sedan inga spår. Har heller inte hittat avresehamn vid emigrationen. Har sökt på Ellis Islands hemsida men hittar ingen där. Inte heller på CDn Emigranten för svenska utresehamnar. Kan det vara så att de reste från någon norsk hamn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

HeiPå Emibas fant jeg Per Larsson arbetare f. 4.11.1836 i Norge. Utvandret fra Vaple Ångsåg, Njurunda Medelpad il Nordamerika den 20. 5.1883. Han dro sammen med sin hustru Karin Larsdotter Larsson f.9.11.1836 i Finskoga i Vermland. Og med barna Lovisa f 25.10.1863 i i Finskoga Johanna Emilia f. 22.12.1865 i Støde i Medelpad. Emil August f. 5.8.1874 Njurunda i Medelpad Sara Marta Laurentia f.22.12 1880 I Njurunda. Har slekten min i Medelped skal skjekke litt i cdene mine. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Backlund

Tack, Hanne!Enligt husförhörslängden jag tittade i reste även sonen Per tillsammans med fadern, men du hittade inget om honom när du letade?Familjen bosatte sig i Springdale, Manistee, Michigan. Senare adopterades en av Pers och Karins barnbarn, Johan Hygineus Backlund, född 1885-01-11 i Timrå, Medelpad, som endast elva år gammal emigrerade själv till sina morföräldrar i Springdale. Johans föräldrar och syskon stannade kvar i Timrå. Har inte här heller hittat Johans utresehamn; året för hans emigration var 1896. I folkräkningen 1900 för Manistee står han som John Backlund, så han borde (?) stå som Johan/John Backlund även i nån av passagerarlistorna.Intressant är också varför man adopterade bort just Johan? 1896 var de åtta i syskonskaran. Varför väljer man då att adoptera bort just honom och låta honom göra den långa resan till USA? Han var varken yngst eller äldst av dessa syskon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei AndersFant han.Det stårJohan Hygenius Mattsson Backlund. Liten gosse.( ogift mann) Født 11.1.1885 i Timrå, Medelpad. Utvandret 6.7.1896 fra Vifstad nr.1 i Timrå il Nordamerika. Kilde Husforhørlengd s. 584 Emigrasjonsak Timrå Y 1896004. Skal sjekke på om Nannie er i hans slekt. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Med tanke på Kari Johansdatter opplyser Rolf i 6 at Johan Karlsen jeg nevner i 5 er to forskjellige personer.Det kan tyde på at den siste, han født i Järpliden, er den rette faren. Johan Karlsen gift med Eli Pedersdatter, var 1801 på Posåsen, og begge blir da oppgitt til å være 35 år. Hvis alderen stemmer, er det lite sannsynlig at samme Eli blir mor til et barn ca. 1815. Det kan derfor synes som paret Johan og Sara er foreldrene til Kari. Navnet Sara kommer også igjen på 'barnebarnet', noe som peker i samme retning. Men Karis dåp bør finnes i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

AndersFant Johan sin familie på 1890 tallingen. Nannie sin far og Johan sin biologiske far jobbet begge som sagverksårbeidere i Timrå 1890. Min Johan Baclund bodde på sørberget i Timrå. Vet ikke om det er langt fra hverandre? Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Backlund

Arild, tack! Ja, förmodligen är Johan och Sara föräldrarna.Hanne: Johans föräldrar hette Mats Backlund och Karolina Persdotter. Har du nåt tips på var man kan hitta varifrån Johan emigrerade (= utresehamn)? Har sökt både på Emigranten och Ellis Islands hemsida utan resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Fra dopboken for Dalby 1816: ”Medskog: Karin Johansdr född den 13 Oct döpt den 2 Nov föräldr. Dr. Johan Carlsson Pig. Sara Olsdr…” Presten har først notert ”o” for oäkta, men så strøket over det så de har nok gitt løfte om ekteskap. Jeg kan ikke finne vielsen fordi Vigsler 1815-1823 ser ikke ut til å være med i Genlines volumer. I Hfl 1821-1825 finner vi familien i Husketorp i Järpliden (hos Per Jonsson Huuskoinen). Carl Axel Gottlund har notert i Hfl at både Johan og Sara hadde oppgitt å være av slekten Honkainen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei AndersJeg tror jeg hadde lagt inn et søk på Timrå Røtter. Sundsvall hamn kansje hadde båter som gikk over til Amerika. Skal se videre. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.