Gå til innhold
Arkivverket

[#34173] Olia Svensdatter født 1786 i Østfold?

Gjest Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjartan Brastad

Olia Svensdatter eller Evensdatter eller Ove(n)sdatter født 1786 i Norge giftet seg ca 1815 med Johannes Christoffersen fra Carlskrona eller Carlshamn (begge deler brukes). De bodde i Kroken i Holmedal i Sverige og fikk barn der i 1815 (Carolina), 1821 (Gustaf) og i 1823 (Anna). Jeg leser farsnavnet til Olia på ulike måter på forskjellige steder i husforsamlingen for Holmedal, men heller til Sven som riktig variant. Alle tre barna flytter til Norge, Carolina til ukjent sted, Anna til Aremark og Gustaf til Eidsberg. Anna er tilbake i Kroken i 1852. Jeg har registrert Olia som død 24. april 1861, mens Johannes er død 10. mai 1852. Jeg har trålet kirkebøkene for Østfold siden jeg regner det som mest sannsynlig at Olia kom derfra, men har ikke klart å oppklare hvem hun var. Så lenge jeg ikke finner giftermålet mangler jeg viktige tråder for å kunne komme videre. Den eneste mulige kandidaten jeg finner i kirkebøkene er Olia Svendsen fra Eidsberg, døpt 7. august 1785, med foreldre Sven Willumsen og Anne Hansdatter. Jeg klarte ikke å finne ut hvor det ble av denne Olia og har derfor ikke sjekket henne ut av mine anerekker foreløpig. Er det noen som har opplysninger om Olia som ble gift med Johannes Christofferson, eller som kan bekrefte eller avkrefte at Olia Svensdatter fra Eidsberg er samme persom så ville jeg være svært takknemlig for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Kjartan Brastad

Jeg forsøker denne tråden igjen for å prøve å finne Olia, min 4xtippoldemor. Norske Olia og Johannnes Christopherson flyttet til Kroken i Holmedal i Årjäng i Sverige i 1813. Johannes var født i Karlshavn eller Karlskrona ca 1885. Han bruker også etternavnet Krona i enkelte sammenhenger.Olia og Johannes har trolig giftet seg i Norge før de flyttet til Sverige. Olia har patronymet Evensdatter. Hun dør 1863, 77 år gammel og bør være født ca 1886. Jeg har lett gjennom svært mange kirkebøker og 1801-tellingen uten å finne noen som passer til opplysningene om Olia. Det nærmeste jeg kommer er Olea Evensdatter Støttum fra Vestby som er 17 år i 1801 og som er tjenestepike på Næss. Denne Olea gifter seg med Erik Pedersen Nes, men jeg finner ingen opplysninger om henne utover dette etter 1801, barn, om hun har blitt enke, eller om hun har giftet seg igjen. Andre kandidater til hvem Olia er har jeg ikke funnet så langt. Både barn og barnebarn til Olia og Johannes er innom Norge, og bor der også delvis. Datteren Carolina flyttet til Norge i 1840. Sønnen Gustaf med familie bor i Eidsberg. Datteren Anne er innom Aremark og Borre (Saerne i Borre?). Jeg har sjekket gjennom en del av registerne for Borre i Vestfold, men har ikke funnet opplysninger der som samsvarer med opplysningene jeg har.Siden hele familien har så mye kontakt med Norge gjetter jeg på at det er ett eller annet kontaktpunkt der, kanskje Olias familie.Hvis det er noen som sitter med opplysninger om Olia og denne familien så er jeg svært takknemlig for slike.Vennlig hilsen Kjartan Brastad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.