Gå til innhold
Arkivverket

[#34186] Databaseveljaren: Opphev alle val

Gjest Ketil Firing Hanssen
 Del

Recommended Posts

Velger FT-1900, deretter Oppland.Senere opphever jeg alle valg og velger Emigranter, Kristiania 1871-1930.Senere går jeg inn på Databaseveljaren. Valgene som vises til venstre er FT-1900 Oppland, til høyre vises de siste 100 databasene (som jeg også har vært innom tidligere i dag, før jeg valgte Opphev alle val).Må jeg stenge ned nettleseren for å oppheve alle valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Nei. Eg har prøvt med fleire nettlesarar og klarer ikkje få til ein situasjon som den du beskriv. Det er i utgangspunktet også umogeleg. Men så skjer det hos deg. I deet du har trykt Opphev alle val finst det ingen informasjon på servaren som han kan bruka for å koma attende til ei tidlegare side. Så servaren kan ikkje gje deg eit tidlegare val. Løysinga må då vera at nettlesaren din gjev deg ei tidlegare side, m.a. sida blir henta frå cache. Men eg har prøvt meg litt med forskjellige innstilingar her og, utan at eg har klart å gjenskapa situasjonen. Så ikkje veit eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen snedig observasjon:Starter med å stenge og deretter åpne nettleseren igjen (IE6.0).Velger FT-1900 i toppmenyen, deretter Vestfold i Databasevelgeren. Uten å velge kommune, trykker jeg på Databaseveljar i toppmenyen. Mine valg er borte, og nå velger jeg Kjeldekategori Emigrantar. I Valde databasar dukker det opp to databaser:Emigrantar, anna emigrantmateriale Telemark: Utvandrarar frå Tinn 1837-1907 Utlandet: Spedalske norske innvandrere i USA fram til 1888 Underkategorien 'Anna emigrantmateriale' vises i venstre marg, men det er ikke et valg jeg har foretatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Har oppe databasen for utvandrete fra Trondheim i et vindu (windows XP), et vindu folketellinga 1865 for Namsos.Etter søk blant utvandrete, velger jeg 'Ta bort søkeresultat' - hvorpå dette vinduet også skifter til Namsos 1865.Bruker tilbaketast, kommer til siste søk blant utvandrete, prøver på nytt med 'Ta bort søkeresultat' - og akkurat det samme skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Den som insisterer på å ha oppe fleire vindaugo må rekna med at ikkje alt blir som dei venta. Grunnen er at begge vindaugo tilhøyrer den same sesjonen og dermed deler dei opplysningane som styrer det som visest på skjermen. Om du t.d. er økt 243 og søkjer vil resultatet av søket bli lagra under 243. Når så det andre vindauga ditt finn resultatet av eit 243-søk trur det at det tilhøyrer seg og viser det.Eg ser nytten av å kunna søka i to vindaugo og skal tenkja på om eg kan få det til. Men sidan det dreier seg om å lura systemet er det ikkje heilt banalt. Så du må i alle høve gje meg litt tid både å tenkja og å arbeida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.