Gå til innhold
Arkivverket

[#34191] Jens Jørgen (Maas) Knudsen. Brønøy f. 1882

Gjest Lars G. Hukkelaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars G. Hukkelaas

Jens Jørgen var født 16. jan. 1882 i Brønnøysund. død 10. mars 1939 i Trondheim. Ble gift med Inga Augusta Maria Toftesund (Kanskje i Trondheim) f. 5. mars 1882. I henhold til familien hadde Jens Jørgen, Maas-navnet fra sin bestefar i Brønnøysund. Under folketellingen for 1900 finner vi Jens som Snekkersvend i Trondheim. Fødested Brønø. Midlertidig bobel, Voldsminde 21. I 1907 bodde han i Østersundsgate 18 i Trondheim. Er det noen som vet noe om foreldrene / forfedrene til Jens Jørgen ? Eventuelt hvor de kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hvis han er oppkalt etter sin morfar, er det kanskje et spor her:LenkeMen har du adgang til kirkebøkene, er nok det tryggeste veien. Så vidt jeg kan se, ligger ikke Brønnøy i FS for den aktuelle perioden. Kanskje du da kan finne riktig fødselsår.Ndg. Maas-slekta finner du noe under tema nr. 27465 her i Digitalarkivet. Den finnes spredt på Helgeland, i Vesterålen og i Lofoten. Og er du fortsatt i tvil, kan du jo søke på slektsnavnet Moss, som noen i slekta brukte. Men alle (?) kom fra Mossem (Mosheim) i Brønnøy. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelaas

Hei. Beklager så mye, men fødselsår som jeg oppgav i første innlegg var feil. Har kontaktet Jens Jørgens barnebarn, og fra gravstøtten på Lade kirkegård er fødselsdato oppgitt til 16. jannuar 1866, død 10. mars 1939. Det hadde vert interesant om noen hadde tilgang til kirkebøkene for Brønøy. Mvh. Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Steinset

Følgende har jeg skrevet av Brønnøy kirkebok:Jens er født 16.01.1866 i Brønnøy. Døpt 25.02.1866 (uekte) Far:Knud Amundsen Hamre bosted Rodal, Brønnøy. Mor:Jertrud Jensdtr bosted Trælvig, Brønnøy. Faddere: Andreas Hansen Syltern, Jens Eilertsen Aunet, Johan Angel Raf. Trælvig, Tomasine Christensdtr Aunet, Maria ?? Aunet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelaas

Takk til dere alle. Torgeir: Ja jeg regner med at dette er moren til Jens Jørgen. Vi finner også Gjertrud i tellingen for 1875 på gården Strømmen, riktignok med noe avvikende alder/fødselsår. Til Rune: Har du tilgang til 'utflyttede' fra Brønøy? Regner med at Jens Jørgen flyttet til Trondheim før 1900. Og om hvorfor han brukte 'Maas' navnet som mellomnavn ? Mvh. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Steinset

Han står som utflyttet til Trondheim under året 1903, men kan godt ha reist tidligere (slike innførsler skjedde ofte senere).I Brønnøy er det ikke uvanlig å bruke slektsnavn som mellomnavn uten at en var i slekt med disse.En av fadderene: Jens Eilertsen Aunet har også Maas som mellomnavn: Jens Christian Maas Eilertsen f.1812.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

For meg ser det ut som om folk fra Brønnøy var spesielt ivrig på å kalle seg både det ene og det andre. Noen av anene mine fra området kalte seg både Falch og Mølmann, uten at jeg kan se at de hadde direkte slektstilknytning til disse navnene. Bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

OK, naa ser jeg ham! Hvis du vil ha en kopi av daapen, sende din e-post adresse og jeg kan 'scan' den til deg. Faren til Jens Jaeger Maas var enkem. Knut Asmundsen Hamre Roldal (slash through the 'o') Hordaland. Mora var interessant! Hun het Gjertrud Jensine Jensdtr. og kom fra Bergen! Hun ble f. 15/8 1825 (daapen Korskirken), dtr. av Jens Jensen Nios og h. Gertrud Lucie Olsdtr. Gjertrud Jensine d. 1908 16/5 fattiglem Hestmark Bronnoy. Ved 1900 folkt. og dod var hun 'enke', men jeg finner ikke at hun giftet seg. Hun er sikkert ugift i 1865 og 1875. Barna ble f. 1854, 1858, 1861, og 1866. Saa kommer slektstreet ut fra Bronnoy unntatt for Jens Jaeger! Vet du aaret Jens ble gift og hvor Inga Augusta Maria kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Det som av og til skjedde, var vel mer at man slengte på familienavnet til en storkar i bygda, evt. en fadder, for å vise 'respekt.' Riktig fint ble det om denne potentaten også stilte opp som fadder.Men lånenavnet gikk som regel ikke videre enn til dåpsbarnet. Det hendte sogar at forsøk fra det samme dåpsbarnet på å ta i bruk det lånte navnet som nytt familienavn seinere i liovet, ble nektet av opphavsmannen.Men: glem ikke at det var mye Maas/Moss i Brønnøytraktene på den tida. Og navnet gikk også i arv på spinnesida.I det foreliggende tema har vi en utfordring i og med at Jens er oppkalt etter sin morfar, en morfar som etter alt å dømme levde i Bergen. Men der finns det også Maas. Kanskje finner vi løsningen den veien. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelaas

Tusen takk til Margaret og Torgeir. Her var det mye nytt for familien. Jeg vil gjerne ha en kopi av dåpsatesten til Jens Jørgen Knudsen (Ikke Jaeger) Jeg har det aller meste om etterskekten til Jens Jørgen og Inga Augusta Maria Toftesund, fram til dags dato.(Hun var min kones tante) Min e-post adresse: la-gabri(krøllalfa) loqal.no Mvh. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Hei.Margaret har fortalt meg at Jens hadde ei dtr. f.1886. Hun ble senere gift i Brønnøy og fikk flere barn som det er etterkommere etter både i Sømna og Brønnøy.Om du ønsker mer info. : tormath@monet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.