Gå til innhold
Arkivverket

[#34195] Kristian Andersen, far til uekte barn, Jakob Herman f. 1879

Gjest Rune Andre Nygård
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Andre Nygård

Jakob Herman ble f. 6. november 1879 på Mehus i Nesna. Jeg søker opplysninger om hvem hans far, Kristian Andersen var? Det er motstridende opplysninger i kirkeboka og klokkerboka om hvem faren var ifra. Kan her sitere kildene:I kirkeboka for Nesna 1864- 1880 står det: 'Døbte 1879 s. 93 nr. 94 F. 6. Ok., DPT. 27. Dec., Jakob Herman., Uægte., FORÆLDR: Inderst Kristian Andersen fra STADSBYGDEN 29 Aar gammel boende i Hemnes, Kristine Maria Jakobsdatter Mehus., FADD: Morten Larsen Mehus, Johannes Ivarsen Strand, Helen Mehus, Kirsten Vilkensdt. Strand., Barnefaderen opgiven af Morten Larsen. Begges første Leijermaal.”I klokkerboka for Nesna 1861-1893 står det: ”Døbte 1879 s. 118 nr. 89 F: 6. Okt., DPT: 27. Dec., Jakob Herman, Uægte., FORÆLDR: Ungk. Kristian Andersen fra SELBO 1850, Pigen Kristine Maria Jakobsd. Mehus 1851., FADD: Morten Larsen Mehus og Kone, Johannes Ivarsen Strand og Kone.”Har sjekket kirkebøkene før Selbu og har ikke funnet noen Christian Andresen som passer verken på navn eller alder.I FT 1865 for Stadsbygd, Sør-Trøndelag, finner jeg finner jeg 2 kandidater som passer, en på Aasenden[url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1625&kenr=006&bnr=0057&lnr=000>Lenke og en på FinstadLenke.I FT 1900 for Rissa, Sør-Trøndelag har jeg funnet 2 kandidater som passer på StørdalsbogenLenke, på KleivenLenke.I FT 1900 for Stadsbygd i Sør-Trøndelag har jeg funnet 2: på EintrøenLenke og på GrostadLenkeI FT 1900 for Hamar er det en på Frangs gaardLenke.Og endelig FT 1900 for Hasvik i Finnmark på gården HollænderbakkenLenkeDisse er gode kandidater som kan være far til Jakob. grunnen til at jeg tar med flere kandidater i 1900 er fordi mange har sitt etternavn fra gårdsnavn eller stedsnavn og ikke er oppført med Farsnavnet(Andersen).Er det noen som kan identfisere disse personene? Og kanskje koble en av disse til den Kristian Andersen som er oppgitt som far til Jakob Herman i 1879?Jakob er i FT 1900 i Lurøy på OldvikvatneLenke. Han ble konfirmert 1894 fra Kvina i Lurøy, står oppført som nr.24 i lista over konfirmerte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Har vært innom det men har ikke funnet noe, ennå. Men jeg lurer på hvor slike saker ble behandlet, da tenker jeg på hvilken amt, i Søndre Trondheims amt der faren er født eller Nordlands amt der moren er født? Og på denne tiden var det vel fogden som hadde med slike saker, eller? En annen ting, er jo at som regel ble det ikke noe farskapsak av det p.g.a forskjellige årsaker sånn som at vedkommende rett og slett hadde ingen ting å å eie o.s.v. Jeg er takknemelig for alle gode innspill, så er det noen som har noen, så bare kom med dem:) MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Rune Andre Nygård

Hei.Tar opp dette temaet igjen i håp om noen har nye opplysninger om Christian Andersen.Kan her legge inn lenke til dåpen til Jakob Hermann:Fra ministrialboka,(Nr. 94): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=10022&idx_id=10022&uid=ny&idx_side=-102>LenkeFra klokkerboka(Nr. 89): Lenke Fra hans konfirmasjon i 1894 i Lurøy:Fra ministrialboka (Nr. 24): LenkeFra klokkerboka (Nr. 24: LenkeNår vi leser opplysningene fra konfirmasjonen kan det se ut som om at konfirmantens far er død da det står et kors etter farens navn?Lenke til hans giftemål med Helmine Kristine Johansen i 1901, ministrialboka(Nr. 9: LenkeFra klokkerboka( nr.7):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ikke funnet Christian utflyttet fra Stadsbygd eller innflyttet Hemnes. Ser heller ikke ut som om han døde i Hemnes 1878-1894.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei.Takker for svar fra deg Berit.Tar vi et søk på FT 1865 så finner jeg to akuelle kandidater: På Finstad i Stadsbygda: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1625&kenr=001&bnr=0063&lnr=000>Lenke.På Aasenden i Rissa: LenkeDenne Kristian Andreasen på Finstad gifter seg i Stadsbygden 05.07.1881 med Anne Kirstine HenriksdatterLenke og familien finnes i FT 1900 på EintrøenLenkeDenne Kristian på Aasenden er meget god kandidat, i bygdeboka for Rissa nevnes denne Kristian til 1875, etter dette år er han forsvunnet fra prestegjeldet. Kan det være denne Kristian Sve som nevnes på Holenderbakken i Hasvik i FT 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.