Gå til innhold
Arkivverket

[#34197] Karen Einarsdtr Rødøy Helgeland og Øknes i Vesterålen

Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

Heihar tidligere spurt om Christian Jakobsen, nå fant jeg på Steinar Linets hjemmeside med kirkebok fra Rødøy at han hadde og en datter med Karen Einarsen som flyttet til Øksnes sammen med datteren. Har klippet ut av folketellingen det jeg har funnet. Det står riktig nok at hun var fra Mo/Rana men det er samme person.Er det noen som vet om datteren Lydia ble gift?1. Einar Johnsen. Gift i Rødøy Kirke, med Else Christine Clementsdtr, d. 1847 i Brennes, Rødøy. Barn: 2. i Karen Katrine Einarsdtr f. 1826.2. Generasjon2. Karen Katrine Einarsdtr, f. 1826 i Brennes, Rødøy. 1865 Hadsel: Brenden Ole Hansen hf g Gaardbr. Leilænd. 1832 Rødø Maren Jensdatter Hans Kone g 1834 Rødø Josefine Olsdatter Deres Datter ug 1863 Hadsel Johan Olsen Deres Søn ug 1865 Hadsel Kristian Andersen Deres Pleiesøn ug 1855 Rødø Karin Einertsen ug Tjenestepige 1826 Rødø Lydia Kristiansdatter Hendes Datter ug 1860 Rødø Lenke Fikk barn med Christian Jakobsen, f. 1841 i Grønnås, Meløy, NO, d. i Løp, Bodø. Barn: i Lydia Christiansen, f. 19 des 1860 i Tjong, Rødøy, dåp 9 jun 1861 i Rødøy Kirke. 1875 var hun her etter det jeg kan finne ut.Kommune: Øksnes, bosted: AndslettenAnthon Johan Jenssen hf g Fisker, Gaardbr., Selveier 1845 Eivindnæs S. Ofoten n n Pernille Dorthea Johansdatter Hans Kone g Husmoder 1847 Hadsels S. P. n n Karolius Jentoft Anthonsen Deres Søn 1870 Hadsels S. P. n n Joakime Haraldine Anthonsdatter Deres Datter 1874 Øksnæs S. P. n n Karolius Jentoft Jenssen Logerende ug Fisker 1855 Eivindnæs S. Ofoten n n Arndt Elias Jenssen Pleiebarn 1863 Eivindnæs S. Ofoten n n Kristian Larssen Tyende ug Tjenestedreng, Fisker 1856 Fitje S. P. n n Leonhard Jentoft Andreassen Tyende ug Tjenestedreng, Fisker 1856 Øksnæs S. P. n n Lydia Kristiansdatter Pleiebarn 1860 Mo Sogn og Prgj. n n Severine Bendiksdatter Tyende ug Tjenestepige 1858 Førde S. P. n n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Jeg vet ikke noe om Lydia, men når enkemann og kårmann Einar Jonsen Brennes blir gift med Maren Olsdatter i Rødøy 15. sept. 1850, blir det oppgitt i kirkeboken at han kommer fra Hemnes, er 62 år gammel, og at faren hans heter Jon Larsen. Det ser ut som om han har kommet flyttende til Rødøy med sin første kone Else Clemetsdatter og iallfall tre barn, Ane, f. i Hemnes i 1818 og gift i Rødøy i 1848, Karen, som får uekte barn i Rødøy i 1855 og 1860 (med to forskjellige menn), og Einar Olai, f. i Rana i 1827 og gift i Rødøy i 1853 og 1874. I folketellingen for 1865 står det om Ane at hun er født i Mo Præstegjæld og er 'fuld Fin, men forstaar kun det norske Sprog.'Håper at dette kanskje kan være av interesse.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet var greie opplysninger hadde en mistanke om at det var noe samisk inn i bildet her.dette løste et annet problem også, for jeg hadde en Einar Johnsen fra før med alle de barna du nevner bare uten Karen.den Einar jeg hadde døde 20/2 1865 på Telnes i Rødøy.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.