Gå til innhold
Arkivverket

[#34199] Størk Erichsen Glad/Helene Olsdatter,Elverum

Gjest Arne Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Evensen

Ovennevnte er oppgitt som foreldre til Marthe Størksdatter født i 1816. De er ikke gift. Størk Glads slekt kjenner jeg til bakover,men jeg er interessert i opplysninger om Helene Olsdatter og hennes familie. Jeg kjenner ikke til hennes fødselsår,men antar at hun er fra Elverum/Trysil. Har noen opplysninger om Helene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Forsøkte å se i Elverum bygdebok, men der fant keg bare Marta Embretsdatter Lindberget som han ble gift med i 1815. Er interessert i å vite dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ikke mye jeg kan hjelpe med herfra, men hun skal være døpt 29.08.1779. Av en eller annen grunn har jeg ikke notert kilde, får inderlig ikke håpe det er en 'Finne-Grønn dato' - hans presisjonsnivå mht. datoer i hans Elverumsbøker er ikke akkurat mye å skryte av.Men normalt skal dette være hentet fra kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Glemte det egentlig spøsrmålet, Marthe er vel født i 1814 på Grindalen (året før Størk og Martha giftet seg)???Martha skal forøvrig være fra Lindebrget vestre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Evensen

Takk for innspill,men Martha Embretsdatter er ikke mor til Marthe Størksen. Det er riktig at Størk ble gift med henne i 1815,men han er også oppgitt som far til Helene Olsdatters barn Marthe Størksen. Har noen tilgang til kirkebøkene for å sjekke om det ikke er riktig at Størk er oppgitt som barnefar. Derfor er mitt spørsmål fortsatt: Vet noen noe mere om Helene Olsdatter,fødselsdato og hvor hun kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Trond Bækkevold

Marthe Størksdatter ble født 18/1 1816 og døpt 28/1-1816 i følge kirkebok Elverum (1815-1830) s.23. Foreldre: Størk Erichsen Grindalen, Ungkarl og Helene Olsdtr. Sætre, PigeI 1801-tellinga finnes det en Helene Olsdatter 19 år gml. oppført under vestre Sætre: LenkeI 1817 blir en Helene Olsdatter Sætre, 26 Aar viet (4/11-1817, Kirkebok Elverum 1815-30, s.513) med Ungkarl Arne Zemmingsen Baanerud, 22 AarDette må være noe å jobbe videre på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.