Gå til innhold
Arkivverket

[#34202] Mille Audunsdtr. i Hemne. Kor gammal var ho siste gongen ho vart mor?


Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Til TorgerNår det gjeld kona til Anders Nilsson Riber på Andsnes, så er vel dei fleste samde om at ho heitte Margrethe Melchiorsdtr., og at ho er identisk med den Margrethe som er nemnd som fadder i 1654 og 1655. Om du les det som står under 37 og 39 i den slektssida du viser til, så går det fram at m.a. Gudrun Høibo har kalla kona til Anders for Mille, noko som tydeleg er feil. Eg trur ikkje det er nokon grunn til å operera med to Margrethe i denne søskenflokken. Anders Nilsson Riber var forresten vistnok gift 4 gonger.Når det gjeld den dotra som teoretisk skulle vera gift med Adrian på Vikstrøm, så trur eg ho er konstruert ut frå at Adrian hadde ein son som heitte Melchior. Eg trur ganske sikkert at Adrian var gift med ei dotter av Sjur Torkildson og Guri Vikstøm (Guri Audunsdtr. søster til Mille i Hemne). Skyldskapen var jo nær mellom folket på Vikstrøm og prestefamilien i Hemne. At Adrian og kona gjorde slektningen og presten Melchior den ære å kalla han att var vel ikkje særleg rart. Han var jo tantemannen (filleonkel) til kona hans Adrian i tillegg til at Adrian sjølv var av same slekt som Melchior.Derimot ser det ut som om det var ein son til Melchior og Milde som heitte Jacob. Sjå lenger opp.Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. 2. avsnitt i (25): Jeg har skrevet om Adrian Vikstrøm i 28092. Siden han eier noe av Guri, ant. Audensd., sitt gods, er han vel hennes svigersønn (min gjetning er at han er gift med Lisbet Sjursd., siden søsteren Berit som enke nevnes med sitt eget navn på den tid). Dette sannsynliggjøres også av at en Sjur Adriansen i følge 28092 (83) forekommer på Vikstrøm (hvis det da ikke er en feillesning av en evt. Sjur Audensen, noe som motsies av at en Melkior Sjursen senere finnes i nærheten, se (88)). Melkior-navnet følger nok her Falck-slekten, men Adrian Rockertsen er jo også av denne. Jeg tror derfor ikke at han er svigersønn av hr. Melkior Jakobsen, som for øvrig er hans nær jevnaldrende fillenevø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ifølge Odd Roar(20) hadde Hans H. Bernhoft på Hitra barna Hans, Kristen, Mikkel, Beate og Mille.Ifølge Lars Steinar (23) hadde Hans H. Bernhoft på Hitra barna Hans, Berit, Beate, Martha, Lorentz og Ole.Ifølge ST Dahl hadde Hans A. Bernhoft ved VF barna Christen, Hans, Peder, Anders, Anna, Birgitte, Margrethe, Elisabeth og Elisabeth.Ifølge samme hadde Hans Hansen Bernhoft på Hitra barna Hans, Christian, Mikkel, Beate, og Mille.Odd Roar og ST Dahl er altså, ikke overraskende, 'enige.' Men hvem er så den Hans Hansson Bernhoft på Hitra som Lars Steinar har? Blir det Hans H. d.y.?Beklager bryderiet. Men nå var jeg falt av lasset.Et bonusspørsmål: Hva er mest sannsynlig - at Mille Audensdatter får barn i 50-årsalderen og deretter lever til hun er minst 80 eller at det er en annen enn den enkleste forklaringen på svogerskapet mellom Ivar Audensen og Michel Christensen fra 1593? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Siden jeg siterer Dahl, er det ikke så utenkelig at det er samsvar der. Innlegg (23) nevner nok barna til Hans H. Bernhoft d.y. på Hitra. Han er sønn til presten med samme navnet, også på Hitra. (20) oppgir altså prestens barn, mens (23) lister opp barna til en av disse, som er nevøer / nieser av de andre nevnt i (20). Bl.a. heter et av barna til Hans d.y. Lorentz, som nok er kalt etter morfaren. Hans kone heter Martha Larsd., men jeg vet ikke hennes identitet. Hun er kanskje datter av en borger på Hitra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk, Odd Roar. Nå er jeg tilbake på lasset igjen. Håper jeg. Bare en liten ting:Har jeg forstått de 28 første innleggene riktig når jeg registrerer at den Berit/Birgitte som Hans H. d.e. var gift med, var datter av Michel Christensen i et ekteskap FØR han ble gift med Mille Audensdatter? Er det noen som vet hvor mange ganger han, Michel, var gift? Så var det dette med alderen, da... Artig tema med mye nytt. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Diskusjonen om Milles alder velger jeg å holde meg unna, det er nok å holde oversikten over likevel. Imidlertid kunne det sikkert være en idé å sette opp en samlet oversikt over hr. Mikkels og hr. Melkiors barn, slik jeg har gjort med Sjur Torkelsen og Guri Audensd. sine på annet sted. Her bør vel andre med nødvendig oversikt kunne bidra litt.Hr. Hans H. Bernhoft er gift med Berit, og hun er datter av hr. Mikkel Kristensen, noe navnene til hennes barn også klart viser. Det er vel sannsynlig at hr. Mikkel er gift to ganger, og Berits antydede fødselsår og familiens eiendomsforhold vil vel kunne fastlegge hvilken av konene som er Berits mor. Mitt forslag er altså foreløpig at hun muligens heter Beate Torkelsd., evt. et annet navn som Beate er en passende oppkalling av (siden Berit Mikkelsd. har en Beate før Mille, som da kan være en stemorsoppkalling). Tiden får vise hva som er riktig. Navnet Beate kommer antagelig ikke fra hr. Mikkels ukjente opphav, siden resten av hans etterslekt ikke benytter navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Til Finn sitt innlegg nr. 15. Nå har jeg sjekka nøye skiftet i Ertvågen den 2. juni 1670, s. 83 i skifteprotokollen for Nordmøre.Det er Kirsti Olsdtr. i Ertvågen som var død. Hun var nå gift med Mikkel Olsen og hun etterlot seg 5 barn med sin første mann: 1. Fredrik 'Wiigen.' 2. Ole Andersen Nålsund, 3. Anders Andersen Nålsund, 4. Lisbet Andersdtr. Ertvåg og 5. Mari Sesbøen som var død og etterlot seg 2 barn: Berit Olsdtr. og Mali Olsdtr. 'Offuerverende Imidlertiid dend hæderlige Mand Hr. Christopher Oelsen i Hembne.'Spørsmål: Er det Kirsti eller er det Mikkel som er bror til presten i Hemne?Kirsti var første gangen gift med Anders på Nålsund, se Straumsnes b. 3, s. 139, men her er bare Fredrik, Ole og Lisbet nevnt som sannsynlige barn til Anders og kona Kirsti.Boet i Ertvågen i 1670 ble taksert til 169 rdr. Av dette gikk hele 151 rdr. bort i gjeld. Det var mange tjenestetauser og –drenger og en del naboer som skulle ha penger. Dessuten skulle Hr. Peder Krabbe ha 10 rdr., ”Ingborre i Hiemfølge” 26 rdr., ”Bergen Schyld” 40 rdr., ”Ingeborre Nes i Hembne” 6 ort, ”Ellen Sl. Hans Jakobsen” 6 ort, ”Christen Hansen Saugfougit” 2 rdr. 3 ort og ”Leøtenant Jacob Sej” 1 rdr.Igjen til deling ble 17 rdr. 2 ort. ”Huilcke børen beholder for dierres Res(t)erende arff effter dierris Sa. Foræ(l)dre. Deraf shal betalis Kierstj Giøren 3 rdr. NB. J sølffkand och hoffuit Sølff findis paa Naalsund och ey derfore nu kunde vurderis huorfore dj Selff haffuer derom at giøre dierres beste.”Beklager Finn , men jeg kan ikke finne noen hentydniger til gjeld til ei Berit sl. Her Hans Hansen. Kan det være et annet skifte du sikter til?Du skriver noe om Lindåsopptegningene. Hva er det for noe, hvor finnes de og er de pålitelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Fint at du har sjekka ut dette. Minnet er tydelegvis ikkje alltid til å lita på, særleg etter 15 år. Det er vel denne Ellen Sl. Hans Jacobsen eg har rota med. (Kven var desse to forresten?). Som du ser så skriv også eg at det var Kristi Olsdtr. skiftet vart halde etter. Truleg hadde Michel skifta det meste etter seg sjølv tidlegare. Etter eit manntal frå 1666 er han oppgjeven å vera 85 år, slik at han var vel godt og vel vaksen i 1670. Eg går ut frå at det er 'a slip of the pen' når du spør om det er Kristi eller Michel som var bror til Herr Christopher Olson Røgh i Hemne. Det ville vel vore litt problematisk for Kristi å vera bror til nokon? (Gjorde forresten ein liknande blunder sjølv då eg ville gjera ei kvinne til son av ein eller annan for litt sidan). Michel Olson er kalla Michel Olson på Nes (ein gard i Hemne), då han kjem til Ertvåg tidleg på 1620-talet og der giftar seg med ei enke. Dette kunne sjølvsagt ikkje vera Kristi Olsdtr., slik Todal konkluderer i omtalen sin av dette i Gardtales i Aure B I, s. 127. Kristi Olsdtr. er i alle fall omtala som 'enchen Nålsund' så seint som i 1647. (Sjå under Torset, Aure). Under eit anna tema har eg nemnd at Kristi nedstamma frå ei slekt som m.a. held til på Abelset i Ørskog? Hå åtte tredelen av Søre Torset i Aure.Nes i Hemne er kjend som ættegarden til Røgh-slekta i Hemne. Kvar slekta opprinneleg kom frå er vel ikkje klårlagt så vidt seg veit. Ingeborg som fekk 26 rdr. i heimefølgje, var truleg ei dotter til Mikkel i eit tidlegare ekteskap, kanskje med den Sigrid som Lindåsoppteikningane fortel om. Elles er Ingeborg på Nes (nemnd i skiftet) også omtala som fadder ved dåp av eit av Schøllerborna i 1650-åra i Hemne. Det kan vel neppe vera den same som er nemnt i skiftet etter Kristi Olsdtr. ?Lindåsoppteikningane finst på garden Lindås i Aure. Kor pålitelege dei er tør eg ikkje svara på på anna måte enn eg gjorde i innlegg nr. 15. Knut O. Vik skreiv ein artikkel om desse oppteikningane i Årsskrift for Nordmøre Historielag ein gong i 1930-åra. Medan Knut Vik enda levde, så drøfta vi desse problemstillingane fleire gonger. Knut Vik meinte vel at den Lisbeth som vart gift til Lindås var dotter til Herr Mikkel i Hemne og kona Milde, men vart meir i tvil etter at Yngvar Kjelstrup sin artikkel om 'Aspa-Tryggeslekten' kom i Årskrift for Nordmøre Historielag i 1979. I denne artikkelen går det fram at presteparet i Hemne hadde ei dotter Lisbeth, men at ho var gift med Herr Augustinus Jensson (Wivel)i Trondheim. Når det gjeld artikkelen til Knut Vik, så har eg lest den ein gong, men har den ikkje for handa. Heller ikkje har eg sett originaloppteikningane. Elles viser eg til den tidlegare referansen til Gardtales i Aure.Mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Torgeir Kvalvaag

Ang. bruken av 'svoger':I tema #27339 (107) skriver Randi:'Omgrepet «svoger» vart på den tida nytta om alle som var gift med ein slektning, også om svigersøner.'Dette skulle gi et visst spillerom, vil jeg tro. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ikke annet enn at spørsmålet om 'svoger' og 'svogerskap' med jevne mellomrom dukker opp i ulike temaer. Derfor syns jeg selv det var fint å få en slags fasit av det jeg oppfatter som autoritet på området. Så kan den jo ligge der til felles nytte. Tenkte jeg.Noe mer vidløftig var det i grunnen ikke. Hilsen Torgeir (med bestemor fra Engdalen...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det er jo eit greitt synpunkt det, men om du les dei mange innlegga som dreier seg om nettopp dette spørsmålet, så vil du vel sjå at også deltakarane i denne debatten har omlag same forståinga av korleis omgrepet skal oppfattast. Sidan du har bestemor frå Engdalen, så nedstammar du vel frå 'Torber-folket' der inne då. Denne ætta har vel truleg samband med den debatten som dreiar seg mest om Gjemnesgardar akkurat no? Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Blant mine 5x tippoldeforeldre i Aure og omkringliggende kommuner finner Jeg ingen Torber. Men jeg finner etternavn som Jørgenvåg, Kofoed, Krey, Ertvåg, Skauset, Ålmo og Bårdset.Ifm. diskusjonen omkring gardene i Gjemnes er det Ertvåg-lenka som er av interesse. 'Min' mann i Ertvågen het Jon, gift med Marit. De hadde bl.a. sønnen Anders f. omk. 1740. Og i tema #40013 har vi jo hørt om Anders Andersen Ertvåg...Kanskje må jeg til 'Gardtales...' for å finne om det er noen sammenheng?Bestemora mi (på farssida) het forresten Sigrid Toresdatter. Hilsen Torgeir (som har vært i Engdalen flere ganger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Blant mine 5x tippoldeforeldre i Aure og omkringliggende kommuner finner Jeg ingen Torber. Men jeg finner etternavn som Jørgenvåg, Kofoed, Krey, Ertvåg, Skauset, Ålmo og Bårdset.Ifm. diskusjonen omkring gardene i Gjemnes er det Ertvåg-lenka som er av interesse. 'Min' mann i Ertvågen het Jon, gift med Marit. De hadde bl.a. sønnen Anders f. omk. 1740. Og i tema #40013 har vi jo hørt om Anders Andersen Ertvåg...Kanskje må jeg til 'Gardtales...' for å finne om det er noen sammenheng?Bestemora mi (på farssida) het forresten Sigrid Toresdatter. Hilsen Torgeir (som har vært i Engdalen flere ganger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Det andre innlegget var i grunnen overflødig da det så vidt jeg kan se er en tro kopi av det første :-D Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det kom ein Torber frå Gjemnesområdet til Engdal først på 1700-talet. Tenkte kanskje du nedstamma frå han. Skal straks stikka av ein tur til Nordfjord, så eg har diverre ikkje tid til å sjå på dette no. Dessutan ligg det vel utom det som opphavleg er debattemnet også.Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.