Gå til innhold
Arkivverket

[#34218] JOHANNES JOHANSEN F. 1793 FRA SKOGN (FROSTA)

Gjest WENCHE ØSTEN
 Del

Recommended Posts

Gjest WENCHE ØSTEN

Johannes Johansen født i Ekne, Skogn 1793. Jeg lurer på om noen vet om Johannes Johansen født av foreldre Johan Jonssen og Justine Nielsdatter er den samme person som dukker opp på folketellingen 1865 som Johannes JONs, som da er gift med Anne Haftorsdatter. Jeg personligen tror det, da den eldste sønn blir døpt Johan etter bestefar)og datteren blir kalt Ingeborg Anna, som var navnet til Johannes eldre bror Lars sin kone. Aldersmessig så stemmer det, men vil at noen kan bekrefte at vi snakker om samme person. I folketellingen for 1865 står det at han er født i Frosta, men ifølge kirkeboken over Ekne, skal han være døpt febr.1793, i Ekne, Skogn.Vet noen også hvor foreldrerne Johan Jonssen og Justine Nielsdatter tok veien, hvor og når de døde, har mistet alle spor etter 1801, da bodde de på gården Westrum i Ekne.Takknemlig om noen vet, da foreldrene ser ut til å ha flyttet mye.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det ser dessverre ikke ut som om Johannes Johansen født 1793 på Ekne og den du finner i folketellingen er den samme. Johannes i Folketellingen 1865 var jo i Følke i Frostens prestegjeld ut fra det jeg finner på RHD sin folketelling, og det er i Åsen anneks av Frostens prestegjeld. Sitter her med bygdebok for Åsen bind 3, og dette står der om Johannes:Han ble født i Stokkan i Åsen i 1794, og foreldrene var Johan Tomassen Hokling(1756-1838) og Gjertrud Pedersdatter Stokkan(1758-1835). De ble gift i 1786. I bygdeboka er det nevnt 6 barn.Johannes ble gift i 1823 med enken Ingeborg Halvorsdatter Følke som var født i 1775. De fikk selvfølgelig ingen barn. Johannes fikk bygselbrev på Følke Østre den20.08.1823. Han ble gift 2 i 1851 med Anne Haftorsdatter fra Byastykket i Skatval(1817-1882. Barn:1)Johan Gjertinud født 1852, og utvandret til Amerika i 18792)Hågen Lorinus født 1854. Utvandret til Amerika i 18843)Ingeobrg Anna født 1857, og utvandret til Amerika i 1881.4)Johannes født 1862, og død 10 uker gammel5)Johannes født 1863, og utvandret til Amerika i 1884.Johannes Johansen døde i 1891.Om Johannes Johansen i Westrum på Ekne står det at han var 7 år i 1801. Foreldrene var Johan Jonsen 53 år og Justine som var 53 år. Johan var da inderst(leieboer med familien) og dagarbeider der i Westrum, men dette visste du kanskje?Jeg er redd dette ikke var til noen særlig hjelp, men jeg har iallefall forsøkt å hjelpe. Hvis det er disse i Følke du skal videre på så skriver jeg mer senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WENCHE ØSTEN

Takk skal du ha for at du prøvde. Denne familien er helt håpløst å spore opp. Det er egentlig den eldre broderen Lars Johansen som er min ane. Han vet jeg masse om.Men klarer ikke å spore opp foreldrene, hvor de er født, død osv. I bygdeboken for Skogn står det at Lars Johansen født av foreldre Johan Jonssen og Justine Nielsdatter er fra Mosvik, født 1783, men jeg har ikke klart å oppspore familien der.Håpet at Johannes var et spor, men han får jeg skrinlegge. Har suttit på riksarkivet og gått igjennom år etter år fra 1801 for å finne Johan Jonssen og Justine Nielsdatter, men er ikke mulig å finne ut hvor de ble av etter Westrum på Ekne 1801. Fant en Johan Jonssen og Justine Nielsdatter som giftet seg 28 oktober 1772 i Ytterøy, men om de er de samme som mine forfedre er usikkert, da jeg ikke har alderen på de ved inngåelse av ekteskapet. Hadde jeg funnit ut hvor de døde og når, så kanskje det der hadde stått hvor de kom fra.Kommer familien fra Mosvik, jeg vet ikke?mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan jo komme med et lite tips, som du kanskje selv har tenkt på og undersøkt. Du har vel kanskje funnet sønnen Johannes som døpt på Ekne i ca 1793? Det kan være lurt å legge merke til fadderne, for det kan være slektninger av foreldrene Justine og Johan. Jeg har selv kommet videre en generasjon et par ganger med å følge fadderne. Dette har du kanskje prøvd? Det blir selvfølgelig det samme hvis du finner din ane broren Lars som døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WENCHE ØSTEN

Har sett på fadderne, både på Lars og Johannes side, personerne er stort sett ukjente, noen slektinnger men mest venner. Men skal sjekke nøyere etter tips fra deg, kan være noe der jeg har gått glipp av.Tilbake til Johan Jonssen han skal være født ca. 1648, han kalte seg når sønnen Lars ble født Johan Jonssen Tynes, vedder på at han arbeidet på en gard som het det, den eneste gard jeg har funnet som heter det lå på Levanger, altså må han har bodd der en tid, da sønnen Lars hadde faddere som kom fra Tynes.Lars Johansen også kalt Sem etter Johansen. Kan være det samme der, tror det det finnes en gard i Ekne som heter det.Har ikke klart å oppspore hvor Johannes ble av etter 1801. Som regel ble foreldrene boende hos noen av barna når de ble gamle, så hvis jeg finner Johannes så kanskje det var der de havnet.Hvis de personer jeg søker var fra Ytterøy så ble de gift der 28 okt. 1772 og fikk 3 barn i Ytterøy: • Bereth Johansdatter døpt 25.12.1772 i Ytterøy. • Margrethe Johansdatter døpt 28.08.1774 i Ytterøy. • Niels Johansen døpt 16.03.1777 i Ytterøy.men så må de ha flyttet til Levanger, der fikk de sønnen JON• Jon (Joen) Johansen døpt: 03.09.1780 i Levanger. Var stasjonert som dragon på gården Bulie i 1801.Senere må de da ha flyttet til Skogn.Dette er hvis disse personene er de samme hele veien. Er litt i tvil over det, da jeg finner de 2 eldste barna fremdeles i Ytterøy i 1801 tellingen. Ville jo trodd at de tok med seg barna (hvis) når de flyttet til Levanger.Føler at jeg er litt på villspor, har kjempeproblemer med denne familienAlle opplysninger noen har på disse tas imot med glede. Har tuklet med disse i åretall, kommer ikke videre.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.