Gå til innhold
Arkivverket

[#34219] Skifte i Kinn: Brite Tollefsdtr Høidalen 1747, kom hun fra Gloppen?

Gjest Toril Osther
 Del

Recommended Posts

Gjest Toril Osther

Håper dere kan bekrefte/avkrefte følgende problemstillinger:Skifte: Brite Tollefsdtr Høidalen Brandsøy 5a 73b 1746-1749Joleik skrev i Soga om Flora (s. 644) om skiftebrevet etter Brite Torleivdtr som nevner Gudbrand, Byrge og Seselje Torleivsønner/datter. Jeg har funnet Gulbrand, Børge og Sissel som barn av Torleif Gulbrandson på Kviteneset i Gloppen (Soga om Gloppen og Breim av Sandal), men ingen datter ved navn Brite. Sier skiftebrevet noe om familieforholdet?Joleik nevner også (s. 643) et tinglyst gavebrev mellom Per Andersson og kona Bergjitta Torleivdtr på Store Høydalen, datert 2. aug. 1740. Er Birgitta og Brita samme person? Soga om Gloppen oppgir samtidig at Torleiv Gulbrandson kom fra Eikenes. Der bodde Gulbrand Hansen, det var skifte etter ham i 1699:Guldbrand Hansen Eikenes Gloppen 364b 1b 1699Sier dette skiftet noe om Gulbrand er far til Torleiv? Med vennlig hilsen Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Guldbrand Hansen i 1699 nevner enken Britta Elufsdatter, med lagverge Eluf Hestenæs, men siden 'alld Boens Middeler' gikk til kreditorene, er barnas navn ikke nevnt.Skiftet etter Brite Tollefsdatter Høidalen er datert 20. mai 1747, og nevner avdødes brodersønn Tollef Gudbrandsen, men han var død og hadde etterlatt seg: Guldbrand Tollefsen, 26, bosatt Øvre Standal, Børge Tollefsen, 19, på Qvittenæs i Nordfjord, og Cicilie Tollefsdatter, 23 år.Brite var altså søster til farfaren til arvingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Dette var oppklarende. Hvis jeg har holdt tungen rett i munnen, må navnet til arvingenes farfar være Gudbrand Tollefsen og deres far Tollef Gudbrandsen. Nå er det bare å finne hvor de holdt til.Mange takk for hjelpen Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Aase R Sæther

Eg legg inn eit svar her fordi eg er spent på om du, Toril Osther, fann ut meir om desse folka, og fordi eventuelle seinare lesarar skal vere merksam på at Yngve Nedrebø her faktisk ikkje har gjeve rett svar på spørsmålet ditt!Skiftet etter Gullbrand Hansson i 1699 omtalar dei to borna hans, Rasmus Gullbrandson med formyndar Kristoffer Eilivson Hestenes, og Anne Gullbrandsdtr med formyndar Eiliv (patronymet er tilkrota og vanskeleg å lese) Hestenes. Altså ingen Torleiv her.http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24215/179Eg har epost aasers@c2i.net om Torill vil ta kontakt direkte.Ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Skjønar eg innlegg nr. 4 rett, er det tvilsamt om Tollef Gulbrandson Kvitenes var sonen til Gulbrand Hansson Eikenes. Dette er eg samd i.Ut frå alderen på Tollef Gulbrandson Kvitenes (39 år i 1729), høver han akkurat med Tollef Guldbrandson som i manntalet i 1701 er førd under Gimmestad 11 år gamal. Han er der førd med ein 't' som vel betyr tenestedreng og under merknad ' fød i fogder.' uten at namnet på fogderiet er nemnd. Kor han kom frå veit eg ikkje, men kanskje ætta han frå Gjengedal, og kanskje var han fødd i Sunnfjord.Eg har ein teori om at denne Brite/Bergitte Tollefsdatter Høydal og broren, som må ha vore Gulbrand Tollefson, ættar frå Gjengedal. I Gjengedal var det i 1666 ein Torleif på 50 år som hadde sonen Gulbrand på 5 år. Kanskje var Torleif sonen til Gulbrand Rasmusson Gjengedal som var gift med Bergitte, jf. Soga om Gloppen og Breim bd. III side 226. Dersom ein tenkjer oppattkalling høver dette bra med Brite/Bergitte Tollefsdatter Høydal. Det vil seie at ho var dotter til Torleif Gjengedal 50 år i 1666.Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Interessante tankar! Det står ofte 'fød i Su/øndfjord' i 1701, så eg trur han er nordfjording. Eg reknar det som sikkert at det er 'vår' Torleiv som er på Gimmestad i 1701, og han er gjerne farlaus allereie då. Ingen spor etter Gullbrand i 1701-manntalet i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Beklager at jeg først kommer på banen først nå. Jeg hadde også kommet frem til at Gulbrand Hansson Eikenes ikke var far til vår Tollef, og sett forbindelsen til Gjengedal i 1666.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.