Gå til innhold
Arkivverket

[#34222] Foreldre til Henrik Johanneson Tyvog, Svanøy

Gjest Johan Arthur Hansen
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger beskreftelse på at Henrik Johannesson f.ca 1782 er sønn av Johannes Mortensson (Martinsson)og Gjertrud Henriksdtr. Johannes bodde på Tyvog i 1801 da han var gift 3.gang med Lisbet Pedersdtr. Da Henrik giftet seg 25.5.1807 med Desideria Gregoriusdtr. er det oppgitt Tyvog som fødested.Hvor ligger Tyvog (Tyvåg)? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, men jeg tenkte mest på den lokale beliggenheten. Ligger det på Svanøy eller på en annen øy? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei igjen. Eg prøver meg med litt info, som du sikkert allerede kjenner til, men allikevel...Henrik J. er ved FT1801 å finne under Qvalstad: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11437&gardpostnr=89&personpostnr=1902&merk=1902#ovre>Lenke (19 år, d.v.s. f. ca. 1782).NB! Legg merke til at åra 1781/82/83/84 ikkje er med i ” Døypte i Kinn 1729-1785” (det same gjeld databasen over vigde for same perioden). Det betyr vel at kirkebøkene for dei åra er borte (brent?). Så om han er f. 1782 er det vel ”vanskelig” å finne han blant døypte i Kinn.Dette betyr vel at vi ikkje sikkert kan seie om det er Gjertud H. eller den tredje kona til Johannes M., nemleg Lis(a)beth P., som evt. er mor til Henrik J.Av FT1801 ser vi at det er nemnd 3 born for Johannes og Lisabeth, den eldste (Martin eller Morten) finn eg ikkje blant døypte i Kinn, mens den neste, Jacob er døypt i 1789: Lenke (dottera Anna Pernille, f. 1797: Lenke)Det betyr vel at både 3. ekteskapet til Johannes M. og dåpen til Martin/Morten J. ”ligg skjult” i 1781-1784 tidsrommet, det same gjer då også dåpen til Henrik J. (uansett om han er son til denne Johannes M. eller ikkje).Dette er vel også born av Johannes frå tidligare: Lenke (frå 1. ekteskap) og Lenke (frå 2. ekteskap)MEN, Henrik J., f. ca, 1782, sitt opphav må gå an å finne ut av. Vi får stole på at det finnes info i skifter.Det finnes eit skifte etter Gjertrud H. Tyvåg (2. kona til Johannes M.): LenkeOg, også eit skifte etter Johannes M. Tyvåg (som då truleg er dø mellom 1801 og 1806): Lenke[Og også etter første kona til Johannes M.: LenkeMEN, det held vel å få sjekka dei to første. Send ein forespørsel til SAB / DA via Arkivformet her på DA: Lenke. ***************Henrik J. si framtidige kone er vel denne under Walviigen: Lenke (15 år, d.v.s. f. 1786: Lenke). Faren hennar er Gregorius Dissederusson (1738-1791) og mora Cathrine Bendiksdtr Kinden (1742-1797).Foreldre til Cathrine: Sjå innlegg (5) her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for nyttige opplysninger. Jeg regnetjo med at Henrik var sønn av Johannes ogGjertrud selvom det kan stilles spørsmål vedmoren. Visste ikke at de årene manglet ikirkebøkene.Hvordan kan en få tak i skiftedokumenter fra SF?Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flg. skifte var Henrik Johannesson sønn av Johannes Mortensson og Gjertrud Henriksdtr. Skifte 4.10.1782 etter Gjertrud viser at de hadde Ane 5 år og Henrik 1 år.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.