Gå til innhold
Arkivverket

[#34226] Provst Niels Peter Jomblie før 1781 i Norge ?


Gjest Carsten Friis Fischer
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Friis Fischer

I et skifte fra Landsarkivet i København hvori slægt i Arendal/Kristiansand området nævnes og vi skriver her 1781 bliver en provst Niels Peter Jomblie ? (Homblie eller sådan noget lignende)nævnt. I skiftet er han nævnt som afgangne. Altså død før 1781. Om han er norsk eller dansk tør jeg ikke sige. Men Wibergs danske præstehistorie mener jeg ikke han er omtalt i. Så mit sidste håb må være at han er norsk.Nogen som kender til denne person ?mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

I Reidar Bolling: 'Kyrkjeliv i Christianssands stift i attande hundreåret' (Oslo 1947), er kapittel XI (s. 383-415) en 'Namneliste over prestane i bispedømet i attande hundreåret'. Her finnes ingen 'Niels Peter' - uansett etternavn!Likeså synes å være tilfellet i Hother Ostermann: 'Norske teologiske kandidater ca. 1690-1754' (Oslo 1945).På hva vis er prosten (hvis etternavn muligens er forvansket?) omtalt i skiftet du nevner?Vennlig hilsen Odd Ottesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Dette kunne evt. være en mulighed ?Hans Peter Otterbech, Sorensskriver i Herefoss området var jo gift med Maren Nielsdatter.Denne Maren Nielsdatter skulle være datter af den rige præst Niels Pedersen i Åmli.Og hvis man sidder i 1780`erne i København og høre stednavnet Åmli kan det jo nok muligvis hurtigt rent lydmæssigt blive til Jomblie/Homblie.Sidenhen har jeg tydet at Niels Peter (som muligvis er Niels Petersen) står som 'Væreforældre' = svigerforældre.Som hvis jeg kunne lokke dig til at lige tjekke om Niels Pedersen ikke residerede i dette område ?mvh og takCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Før i tiden ble Åmli skrevet «Omblie». Det var et prestegjeld i Nedenes prosti i Kristiansand stift. Arendal var også en del av Nedenes prosti, og lå ikke så veldig langt fra Åmli. Den rike Niels Pedersen (opprinnelig fra Trondheim) var sogneprest i Åmli fra 1708-1739. Hans kone Karen Lauritsdatter var fra Arendal, hvor hun døde i 1768. De hadde tre døtre som alle ble gifte, hvorav Maren Nilsdatter ble gift (ca. 1736) med Cornelius Corneliussen, fogd i Råbyggelaget (indre del av nåværende Aust-Agder fylke). Det var skifte etter ham i 1748. De hadde ingen barn. Maren skal i 1760 ha giftet seg på nytt med Hans Peter Odderbeck (iflg. Landgraff).Kan man spørre om hvem arvelateren er i det danske skiftet og hvem dennes arvinger er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Også jeg ville bli takknemlig hvis jeg fikk svar på mitt spørsmål ovenfor: Hva slags skifte er det snakk om og hvor? (Siden skiftet er fra Landsarkivet i København, kan det jo være fra hvor som helst på Sjælland, Lolland-Falster eller Bornholm.) Hvem var arvelateren og dennes arvinger og på hvilken måte er datteren til sognepresten i Åmli involvert? Det er sikkert flere enn undertegnede som er interessert i å få vite litt mer nøyaktig beskjed om skjebnen til denne prestens etterkommere, – hvis da dette er opplysninger som finnes i skiftet, eller om hans bror Povel, for den saks skyld, som i 20 år var residerende kapellan i Gjerstad (Risør) og siden sogneprest i Tingsted på Falster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Sorry.Skiftet er efter en bror til Hans Peter Odderbech ved navn Jacob Friede Odderbech (1716-1781). Han døde barnløs. Han var degn i Sønderup-Nordrup sogne på Vestsjælland (nær ved Korsør). Hans Peter Odderbech var jo som bekendt gift med Maren Nielsdatter (Niels Petersens datter).Skiftet er ret omfattende og jeg har kun 3 sider deraf hvor f. skel navne er nævnt.Det ser ud til, at Hans Peter Odderbech i Norge har styret skiftet her i Danmark.Men hvorfor Niels Petersen i Åmli og hans datter Maren Nielsdatter er nævnt i skiftet er ikke godt at vide. For i princippet er de jo ikke arveberettiget efter Hans Peter Odderbechs bror.Har på fornemmelsen, at Hans Peter Odderbech har smurt lidt ekstra på (hvis du forstår hvad jeg mener)for muligvis at få et større lod af arven.Hans Peter skriver bl.a. 'har overgivet mine søskende mine forældres arv som Jens Odderbeck og børn for det meste profiterede af'Jens er ligeledes en bror.Så der står altså ikke noget om Povel i de par sider som jeg har. Pudsigt at du nævner Tingsted. Hegelahr slægten fra Norge som bosætter sig i Danmark og også bl. a. var præster i 1700 tallet havde også tilknytning til Tingsted. Det er lige før at man tror at der har været en imigration fra Norge til Tingsted.Ikke sikkert at du fik det svar som du måske havde håbet. Men dette er hvad jeg umiddelbart kan se ud af skiftet hvori Niels Petersen optræder ved navn.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Jeg takker og bukker, dette var interessant. Jeg har nemlig lurt litt på hvem denne sorenskriveren Hans Peter Odderbeck (Otterbech) var. Her kom det i det minste et lite hint om hvor man kunne finne flere opplysninger om hans opphav. Jeg skal en tur til København før jul, og hvis jeg da (mot formodning) får tid, skal jeg se etter dette skiftet – i geistlig skifteprotokoll for Slagelse herreds provsti, går jeg ut i fra? Jeg er også nylig blitt klar over at sorenskriveren i Bamble i 1750-årene, som da bodde i Kragerø, hette Christen Odderbech. Han må være jevngammel med Hans Peter. Hvis dette var en bror, burde han også være nevnt i dette skiftet. Uansett, takk for utfyllende opplysninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Jo. Christen er også en bror til Hans Peter.Jens som er min tip 5 oldefar er også en bror.For at du evt. kan spare tid i København kan jeg sende dig slægtsforholdene på Odderbech slægten så du ikke behøver at bruge tid på noget som jeg har fundet ud af.Ud af denne Odderbech slægts 13 søskende tror jeg at 4-5 stk. får deres gerning i Norge. Min tip 5 Jens finder sin kone i Norge men flytter dog tilbage til Danmark.mvhCarsten Fischer carsten.fischer@webspeed.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.