Gå til innhold
Arkivverket

[#34228] Tingvoll Møre og Romsdal

Gjest Gunnar Sødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Sødal

Eg har eit par i Tingvoll kommune som eg spekulerer på. Manne er Johan Torrisen og kona skal heite Eli Olsdatter. Fann dei på FS.Er det nokon som kan hjelpe meg kvar dei budde. Ein del av daværende Øre kommune høyrde vel til Tingvoll den gongen. Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eldstesønnen Tørris blei født i 1829 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500220839498&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=Norw9MoRo&juris2=MoRo&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=More+Og+Romsdal&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke og er på Øren i FT1865 LenkeEg vil gjette på at faren Johan Tørrisen er denne født i 1802 Lenke og der foreldrene bur på Berslie i FT1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Johan Tørrisson Bergsli/Oppistua(1802-1849), sønn av Tørris Johanson Bergsli (1761-1825) og Brit Knutsd. Rotås, f.1761, ble i 1826 gift med Eli Olsd. Gjøvikli f. 1803. De hadde to døtre og en sønn, Tørris f. 1829, som overtok garden i skiftet etter faren. Men 'Tørris hadde ikkje større hug til gardsbruk, og dessutan var han ugift enno. Han selde difor garden og tok unna plassen Sagøra til opphald for seg.' (HH/bd iii, s. 560.)Han flyttet til Sagøra/Øra i 1851, og giftet seg i 1857 med Elisabeth Kristensd. Reinset fra Ålvundfjorden, f. 1833. De fikk fem barn, alle døtre. Tre av dem døde ugift.-Tørris var ein førbygd kar med uvanleg store hender, skriver Hyldbakk. At han drev med krøtterhandel, vet du sikkert. Også at han døde i 1903 og at Øra ble solgt i 1909. Er det noe mer du lurer på, er det bare å si i fra. Hilsen Torgeir, utflytta Kvalvåging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.