Gå til innhold
Arkivverket

[#34229] Catle Jean , Norderhov


Gjest Valdemar Westerlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Valdemar Westerlund

Jeg er int. i å få vite mest mulig om Catle Jean som kom til Norderhov som leiesoldat i den svenske hær i 1718. Jeg har fått vite at han kom fra Limoges i Limousine i Frankrike. En av hans etterkommere giftet seg med kirkesanger Dille og flyttet til Vågå. Er det noen som kan fortelle meg mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (1): Jeg kjenner ikke til denne Catle Jean, men synes det er merkelig om en svensk leiesoldat slo seg til -, eller fikk etterkommere på Norderhov. Skulle tro svenskehatet var for stort etter kampene her natt til søndag 29.mars 1716.Denne mulige etterkommeren må i så fall ha vært Maria Paulsdatter. Maria Paulsdatter Vejsteeneie hadde en uægte sønn Anders til dåpen 5.mai 1793. Barnefader var Ole Olsen Dille. De trolovet seg ikke før 3.mars 1798, vielse 19.juli.Ser du i 1801-tellingen for Norderhov - Præstegaarden - finner du paret, og Marias fader Paul Knudsen som er i sitt 82 år.I korthet om Ole Olsen Dille: I 1811 er alderen hans oppgitt å være 36 år (27 i 1801). Han var da omgangsskolelærer i Norderhov Hovedsognsfjerding og hadde da virket der som lærer i 17 år. Var også underklokker i Haug annex. Regner ikke med du er interessert i mer om denne familien. Opplyser bare at riktig dåpsdato/år for datteren Johanne var 15.mai 1806. Faren skrives da som *Under Klokker Ole Dille*.Har ikke kirkebøkene før 1775 tilgjengelige. Marie var trolig født litt før. For 11.nov.1787 ble ei Marte PaalsD. Vegsteen, 15 år, konfirmert.Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valdemar Westerlund

Takk for alle svar! I Årbok for Gudbrandsdalen fra 1965 side 122 til 125 står det om Dilleslekta og det blir hevdet der at franskmannen Catle Jean var med i den svenske hæren som Anna Kolbjørnsdatter lurte i 1718.Det står at han ble værende på prestgarden ei tid og senere på en plass under prestegarden. Ættelinja fra Ola Olsen Dille f.1775 g.m.Maria Pålsdatter f.1779 og fram til meg selv er kjent, men jeg er veldig int. i å få vite mest mulig om Catle Jean. Han kom jo i fra et område i Fr.som de drev med oppdrett av kveg, men catle har kanskje ikke noe med kveg å gjøre (fransk er jeg dårlig på).Opplysn. fra Jean til Marie Dille mangler også.....Mvh Valdemar Westerlund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Av nyskjerrighet har jeg nå bestilt *Årbok for Gudbrandsdalen 1965* via fjernlån. Muntlige overleveringer har ofte mye sannhet i seg. Jeg var vel litt for snar i å anta at svenkehatet var såpass stort. Lyder ikke helt usannsynlig allikevel. Mange var nok barmhjertige og hadde evnen å se saken fra flere sider, også på den tid. Nok om det.Faren til Maria Dille var som du vet Paul Knudsen. Mulig, gjentar mulig - var moren Anne Olsdatter. I alla fall ble det den 21.des.1772 i Norderhov kirke døpt ei MARIA. Foreldrene var:*Paavel Knudsen BureEje og Ane Olsd. Test: Ola Xstensen, Engebret Jens, Andreas Svendsen, Pernille Bure, Else GulbrandsD. Wager* - Fra rull HF 408 - Kirkebok nr.5 for Norderhov fol.234b. (Bure = Burud).Etter 1801-tellingen var Maria i sitt 28 år, og skulle etter denne være født 1774.Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.