Gå til innhold
Arkivverket

[#34233] Familien Myhrlie, Løten,Hedmark 1900

Gjest Anita Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Johansen

Jeg søker opplysninger om denne familien Lenke Se også innlegg 31764.Hvor ble denne familien av? Jeg prøver å finne ut av hvor det ble av min oldemors søster,Berta Marie Larsen, f.1888,Moss. Hun var barnepike hos familien Myhrlie.Jeg har leita i kirkebøkene for Løten(også inn/utflytta)uten å finne noe om denne familien eller spor etter Berta Marie.Myhrlie er jo ikke noe vanlig navn i 1900,så derfor håper jeg at noen kan vite noe om familien. Nils Myhrlie skal være født i Sør Odal.Alle innspill mottas med takk.Mvh Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest Anita Johansen

Jeg prøver nok en gang.Er det noen som har opplysninger om handelsbestyrer Nils Olsen Myhrlie,gift med Elise Marie Andreasdatter? Hun var født i Rygge. To av barna deres var også født der. Deres datter,Elfrida er født i Oslo i 1900. Da ble familiens bosted oppgitt å være Løten,Hedmark. Finner også familien i FT 1900.Håper noen kan hjelpe.Mvh Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Ved søk på Myhrli i Gravminner i Norge finner du Elise Myhrlie f.29-09-1873 d.10-07-1950, Sverre Myhrlie f.31-12-1897 d.12-06-1970 og Olaf Markus Nils Myhrlie f.25-06-1896 d.17-04-1973. Alle i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Tusen takk.Dette forklarer nok hvorfor jeg ikke finner dem i kirkebøkene for Løten. Nå gjelder det bare å finne dem i Oslo,og om Bertha Marie da fortsatt var med familien.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei igjen.Ja,jeg hadde Sofie Elfrida.Bertha Marie Larsen er født i Moss,2/4-1888. Hun var søster til min oldemor. De var tre søsken som ble satt bort på forskjellige steder. Det eneste jeg vet om Bertha Marie er at hun var barnepike hos familien Myhrlie.Takk igjen.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg har vært en tur på statsarkivet i dag. Nils Myhrlie med familie sto ikke nevnt i kirkebøkenes inn- og utflyttingslister det jeg kunne finne. Men i lennsmannens liste over inn- og utflyttede som starter i 1901 finner jeg de. Innflyttet fra Rygge 2. januar 1899, bopæl Fram, utflyttet 21. februar 1901 uten at det står hvor til: handelsmann Nils Olsen Myhrlie f 2. juli 1867 i Sør Odal, hustru Elen Marie f Jensen f 29. september 1872 Rygge, barn Olaf Markus f 25. juni 1895 Rygge, Sverre f 31. desember 1898 Rygge, Sofie Elfride f 8. januar 1899 Kristiania og et udøpt barn født 26. januar 1901 Løten. Disse sto samlet. Protokollen er ordnet alfabetisk etter fornavn og disse sto under N og Nils. Under B sto tjenestepike Bertha Marie Larsen f 2. februar 1888 Moss med henvisning til N. O. Myhrlie og med samme datoer for inn- og utflytting. Til forskjell fra Nils Myhrlie hadde Bertha fortsatt Moss som hjemstavn. Sammen med innlegg 4 ville jeg tro at familien og Bertha flyttet fra Løten til Kristiania/Oslo. Det udøpte barnet født en måned før de flyttet burde kunne finnes igjen i Oslo sjøl om det er flere mulige menigheter. En annen og kanskje bedre mulighet er å satse på utflyttede fra Moss og lete etter Bertha der både i kirkebøkene og (lennsmanns-)politiprotokollene. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei.Tusen takk for hjelpen.Dette er kjempeflott.Endelig et spor etter Bertha Marie. Da skal jeg leite videre etter dem i Oslo. Kanskje en ide å se etter dem i Rygge også. Siden Elise er derfra og noen av barna er født der,så kan det jo hende. Kanskje jeg kan klare å finne dem innflytta til Oslo.Jeg har sett etter Bertha Marie utflytta fra Moss,uten hell. Men lennsmanns/politiprotokollene har jeg ikke tenkt på.Igjen,tusen takk.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.