Gå til innhold
Arkivverket

[#34241] Henriette Davidsdatter i Måsøy. Av kvensk avstamming?

Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Hei! Leg lurer på om noen kan svare meg på hvordan jeg kan finne ut av kvenske innflyttere til Finnmark og Troms? Henriette Davidsdatter f. 1878 i Måsøy, Finnmark. Hennes far var David Johannesen fra Fjaler i Sunnfjord. Hennes mor var Elen Nikodemusdatter f. 1848 på Rolvsøy, Måsøy. Folketellingene forteller at Henriette var av blandet etnisitet, og at moren snakket samisk i 1900. Skulle så gjerne ha funnet ut med om hvilken gruppe de tilhørte.Mvh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Familien finner du her i FT1875:LenkeFor Elen Nicodemusdatter står det to l'er helt til høyre på linja. Det betyr at hennes etnisitet er samisk (lappisk) og at hun snakker samisk.Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

takk for svar, Odd Willy. Men jeg har hørt at det også var kvener inne i bildet her. Og i andre folketellinger står det ikke noe... Finnes det noe register over kvener og samer i denne tidsperioden?Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hei igjen Det finnes visstnok et slektsleksikon for Måsøy utgitt av Ole Johan Nikodemussen (som er av samisk avstamning). Har ikke selv kikket i dette, så jeg vet ikke hvilke opplysninger du kan finne der. Kan imidlertid ikke se noe som tyder på kvensk avstamning for Elen. Hun er født 19 Jan 1848, foreldre er Nicodemus Nielsen og Inger Poulsdatter. Navnene tyder på samisk avstamning, ikke finsk.Du finner Elen her i FT1865: LenkeHer står det 'fin' under etnisitet og man kan kanskje bli forledet til å tro at det betyr finsk, men i denne sammenheng betyr det samisk. Folketellerne var dessverre ikke konsekvent med sine forkortelser, og i Nord-Norge betydde 'fin' praktisk talt alltid samisk (i betydningen fieldfin/søfin). Finlendere/kvener derimot ble stort sett betegnet k/kven/qvæn. Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg har dårlige erfaringer med det såkalte slektsleksikonet for Måsøy, så jeg tror man heller bør konsentrere seg om primærkildene fremfor å skaffe seg denne boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker så mye for svar og for å ha fått informasjon om at 'f' betyr samisk og ikke finsk. Jeg har også funnet ut hennes foreldre, men lenger kommer jeg dessverre ikke fordi det ikke er lagt ut kirkebøker for Finnmark.Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! I følge FS IGI/VRI: Nicodemus Nielsen f. 02.06.1821 Måsøy. Far Niels Nicodemussen (Ft.1801-12 år) gift 19.9.1816 med Elen Aamundsdtr. (Ft. 1801 – 16 år). Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.