Gå til innhold
Arkivverket

[#34251] Johan Fredrik Wiig (1740- 1791) på Moltuemyr, Herøy, MR

Gjest Michael Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Michael Moum

Mor hans var Gjertrud Johansdatter Rødset (1726-1804) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11516&gardpostnr=9&personpostnr=289&merk=289#ovre>Lenke , men hvem var Johan sin far? Var det Niels Pedersen (d. før 1746)eller Niels Olsen (d. 1754). Begge var lensmenn i Ulstein.Skifte etter Johan Fredrik Wiig http://www.soga.no/remoy/html/060br1.htmlJohan Fredrik Wiig var gift med Charlotte Abigel Iversdatter Lenke Hvem var Charlotte sine foreldre?Andre søsken av Johan var Ole Nielsen Wiig Lenke Niels Christopher Stevlingsen Schjelderup (7/5 1765-1851) Lenke og Karen Dorothea Schjelderup (6/8 1762-1804)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Ved skiftet etter Nils Olsen Wiig 3. desember 1754 var enka Gjertrud Johansdt Rødset, og barna Johan Fredrik (5), Ole (2,5) og Margrete Kristine (6,5). Aktiva var 2309-0-15, passiva 83-2-12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Ståle Moltu

Charlotte A. Ivarsd. var dotter til Ivar Jonson Frøysa, 1715-1765, frå Sunnylven og Olave Karine Willumsd. Schelderup, 1720-1800, Flåvær (Herøy kommune). Ivar var klokkar etter svigerfaren, Willum Schelderup. Ivar og Olave budde på Herøy bnr 2 i Herøy kommune truleg frå 1740-åra - dei vart gifte 1745. I tillegg til dottera Charlotte, hadde dei borna: Anne Dorte, f.1949. Willum Schelderup, 1755-1789. Berte Marie, f.1758. Jonas, 1762-1768. Antonette, f.1764. I Herøyboka 'Gardar og folk' står ikkje fleire opplysningar om borna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei Jeg har også oppført at Gjertrud Johansdatter Rødset var gift 3.gang med Jacob Christian Paus, født ca. 1710, som var lensmann på Stranda. Der har jeg oppført 1 barn, Kristian Nikolay, født 1756. Dette var noen av mine aller første registreringer, og jeg har desverre ikke kilden for denne opplysningen. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Gjertrud (fødd kring 1725) hadde ingen barn med Nils Pedersen Eegsund eller Wiig (-1745); dei var bare trulova. Med Nils Olsen Wiig hadde ho dei tre som er nemnde. Med Jacob Christian Paus (-1759) hadde ho sonen Christian Nicolai, som i 1759 var 2,5 år gammal, og med Stevelin Willumsen Schielderup (1732-68)hadde ho datra Karen Dortea (1762-) gm Joachim von Cappelen og sonen Nils Schielderup (1767-1851)som med tre koner fikk i alt 15 barn.Margrete Kristine Wiig (1749-1835) var gm Peder Andreas Undall, dei budde i Liavågen. Ole Nilssen Wiig tok over handelen på Nærøya i Herøy etter morbroren Tyge Johansen Rødset.Foreldra til Gjertrud var den rike borgaren Johan Frantzen Rødset (-1736) på Rotset i Volda og andrekona Kirsten Tostrup Tygesdatter (1690-1767).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Tusen takk Bjørn. Du imponerer meg med din kunnskap om denne familien.Nils Schjelderup sin fødsel har jeg fra kirkeboken Lenke Han er født 3. mai og ikke 7 som jeg skrev. Ser du har 1767.Har funnet 9 barn:1. ekteskap med Marie Johansdatter von Cappelen (Søster av Joachim og Andreas): Marte Sofie (1792) og Stevling Johan (1795)2. ekteskap med Margrethe Aagesen: Peder Elias (1799), Offe Andreas (1801), Gjertrud Marie (1805)3. ekteskap (1807) med Christine Dorotea Jørgensdatter: Margrete Henrikke (1814), Nils Christoffer (1818), Jacobine Caroline (1821), Lyder Nicolai (1822)Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Michael: lenkja for Nils viser ikkje til kyrkjeboka, men til ein protokoll med opplysningar innsamla i 1833 etter at prestegarden (med alle kyrkjebøkene) brann. Både årstal og datoar kan vere unøyaktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

På skiftet etter faren, 'Lensmand Mons:r' Stevelin Schieldrop, 25. januar 1769 er alderen til Nils oppgitt til 2,5 år, noke som tilseier at han var fødd i 1766. I folketellinga 1801 er alderen hans derimot oppgitt til 33 år. Her vil eg stole mest på skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Dette gir vel støtte at han var født i 3.5.1765 som den rekonstrukterte kirkebok oppgir.Finnes det eksempler på noen datoer i denne kirkebok er feil Ivar S. Ertesvåg?Bjørn du oppgir at Nils Schjelderup skulle ha hatt 15 barn i sine 3 ekteskap. Jeg har funnet 9 barn i nevnte kirkebok, har du navna på de 6 jeg mangler?Angående navnet Stevling (skrevet slik i kirkeboken) eller Stevelin er dette et sunnmørsk navn. Vet man hvor dette navnet kommer fra?Gjertrud Johansdatter Rødset blir i ft 1801 nevnt som enke for 4 gang; Bjørn du sier at hun kun var forlovet med Niels Pedersen. Var hun gift med en annen ukjent mann?Var Johan Frantzen Rødset sin første kone Gjertrud Hansdatter Branval og at Gjertrud ble oppkalt etter henne?mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Eitt døme på feil dato i denne protokollen er to barn fødde med 3 månaders mellomrom, med same foreldre: Rasmus f.24.11.1794 og Lisbeth Maria f. 20.2.1795. Rasmus Rasmussen og Ingeborg Poulsdtr Holstad er foreldre til begge. Minst ein av datoane må vere feil - men å seie kva for ein, er verre. I F1801 har Rasmus og Ingeborg barna Rasmus 7 og Maria 5 år.Eg kan sikkert finne fleire, men dei fleste er vanskelege å etterprøve. Men protokollen er som sagt frå 1833 (prestegarden brann julenatta 1832), og opplysningar må vurderast ut frå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Nils Schielderup sine mange barn er oppførte i bygdeboka for Ulstein. Du kan først sjekke ft 1801.Nils kan neppe vere fødd anna enn i 1766.Gjertrud var rekna som enke etter Nils Pedersen fordi ho var trulova med han.Gjertrud var vel oppkalt etter faren si første kone Gjertrud Hansdatter Brandal, datter av borgaren Hans Rasmussen Brandal på Ytre Brandal og Anne Nilsdt Wig (fra borgarsetet Vik i Ørsta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol. Høydalsvik Ulvestad

Er du interesert i slekta bakover for Johan Fransson Rødset (1682 - 1735) - så har eg deler av den - då han er ein av forfedrene mine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Heisan, eg starta eit nytt tema med nesten same tittel (tema #36344) utan å vera merksam på dette tema! Johan Fredrik Wiig var nokre år gjestgjevar i Marifjøra i Hafslo (Sogn), og no spekulerer eg på om du, Michael, tilfeldigvis skulle sitja med meir detaljerte opplysningar om dødsfalli til Johan og kona Charlotte og likeins om borni deira?Med venleg helsing,Lars E. Øyane (loya@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
Gjest Remi Pedersen

Hei.Michael, du etterlyser navnene på barna til Niels Christopher Schjelderup og hans 3 koner.Jeg har 16!! totalt, med forbehold om feil da jeg har bruket litt forskjellige kilder for å finne dem og ikke så mange av dem er primærkilder, dessverre.I ekteskap med Marie Hedvig Johansdatter von Cappelen, gift i Ulstein 10. april 1791: Martha Sofie, f. 28. mai 1792, d. 18. feb. 1840 Stevelin Johan, f. 19. okt. 1795, d. 1. mai 1851Moren Marie Hedvig dør på Vik i Ulstein 12. mars 1796.I ekteskap med Margrete Aagesen, gift i Ulstein 21. juni 1798: Peder Elias, f. 12. juli 1799, d. 30. juli 1859 Offe Andreas, f. 29. mai 1801, d. 9. des. 1874 Nils, f. 1803, d. 1804 Gjertrud Maria, f. 6. juli 1805, d. 1886Moren Margrete dør på Vik i Ulstein i 1805.I ekteskap med Kristine Dorothea Jørgensdatter (Eriksen), gift i Ulstein 10. mai 1807: Margrete Henrikka, f. 1808, d. 1808 Nikoline Marie, f. 10. mai 1809, d. 26. nov. 1839 Jørgen Nikolai, f. 12. mars 1812, d. før 1820 Margrete Henrikke, f. 12. mars 1813, d. 1838 Anne Johanne, f. 12. mars 1813, d. 1903 Peter Christian, f. 22. april 1816, d. i Nordland Nils Christopher, f. 7. juni 1818, g. 3. feb. 1847 Jakobine Caroline, f. 15. juni 1821, d. ? Lyder Nikolai, f. 29. des. 1823, g. 25. jan. 1872 Erik Mathias, f. 1827, d. ?Moren Kristine Dorothea dør i 1866 på Hatløy i Ulstein.Faren Niels Christopher dør på Vik i Ulstein den 10. aug. 1851.Forkortelsene er så klart f=født, d=død og g=gravlagt.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Elsebø

I Herøyboka bind 1 står det at Lensmann Nils Olson var født på Leine Indre 1 og at hans foreldre var Ola Olson f. Dragesund (Indre Herøy) og Margrete Klausd. f. Slinningen (Borgund). Der oppgis også at han giftet seg 1746 med Gjertrud Johansd. Rødset (Volda).Ola Olson Dragesund sine forfedre kan du finne i Herøyboka bind 2 og Ørstingar 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Elsebø

Etter å ha lest litt mer i Herøyboka under Leine Indre 1 og Eiksund 6 har jeg funnet at det var svært gode forbindelser mellom familiene på disse gårdene.Peder Nilsson f. Liavåg og kona Chatarina Frantzdatter, brukere på Eiksund 6 hadde tre sønner, Frantz, Nils og Peder.Ola Olsson f. Dragesund og kona Margrete Klausd, brukere på Leine Indre 1 hadde sønnen Nils og datteren Else.Nils Pederson var lensmann i Ulstein og døde 1745. Han var forlovet med Gjertrud Johansd. Rødset (Volda) og her siterer forfatter Bjarne Rabben fra skiftet «hvilket formedelst hans hastige dødsfald ei videre blev fuldbyrdet». Brødrene Frantz og Peder gikk med på at at Gjertrud likevel fikk en tredjepart av arven.Yngste broren Peder f. 1700 (i.f. Herøyboka) var gift med Else Olsd. Leine, søster til Nils Olson Leine (Wiig) som da giftet seg med Gjertrud og overtok som lensmann.Jeg håper min tolkning av Herøyboka er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Olav Elsebø

Foreldrene til Ola Olson Dragesund (20 over) var Ola Knutson Liadal (Ørsta) og Marte Torsd. Vartdal. Dette finner vi i Herøyboka Gardar og folk II av Bjarne Rabben.Hilsen Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Erling O. Hagerup

I dette tema er Jacob Christian Paus omtala med 1 son (innlegg 4 og 7). Han hadde også ei dotter, Catharina Margrethe, 5 år på skiftet etter faren.http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24560/407Catharina må vel vere frå hans ekteskap med Gjertrud Rødseth?Etter Niels Olsen Wiig var skifte starta 03.12.1754. Dette kan vel tyde på at Catharina kan ha vore fødd ca 1755 og at Gjertrud og Jacob Paus gifta seg seinast 1755?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.