Gå til innhold
Arkivverket

[#34254] Var Marit og Birgitte Gautesdøtre i Kane-familien?

Gjest Anders Sevaldson
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Sevaldson

Jeg har sett det fremstilt slik på mange nettsteder, hvor de er oppført som døtre av Gaute Nilsson (Niculasson) Kane. Er dette riktig? I så fall må de være søstre med Kristin som nevnes i slektstavlen i NST 36 s. 157.Jeg har også hørt om en bror, Eivind Gautesson. Er det noen som vet noe om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marit og Birgitte Gautesdtr Kane ?gaute Nilsson Kane død 1482 gift 1. Solveig Torsteinsdtr Månstad født 1410 Barn : Kristine født 1460gift 2. Jorun Niculasdtr Barn : Maritta født 1466Hadde du dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Sevaldson

Jeg mener jeg har sett at Solveig, eller Såleig, var gift med Nils Gunnarsson Kane og mor til Gaute. Jeg tror det sto i NST, men jeg husker ikke hvilket bind. Hvis hun var født i 1410 er det vel lite sannsynlig at hun fikk barn i 1460?Hvis det stemmer, er det vel bare Jorunn som er kjent som kone til Gaute, og da sannsynligvis mor til alle hans barn.Det ser ut til at du har kildeopplysninger på Marit (eller Maritta eller Maritte) som datter av Gaute Kane. Kan du si noe om hvor du har opplysningen fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Vi bør alle venne oss til å føye til et 'ca.', et 'omkring' eller et 'anslagsvis' før fødselsår når dåp ikke kan dokumenteres. Jeg ville ikke uten videre trukket konklusjoner på bakgrunn av de her oppgitte fødselsår. Det finnes neppe kildegrunnlag for å si at disse personenen var født akkurat det året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Sevaldson

Jo, vi bør vel forsyne slike fødselstall med et 'ca.' slik at de kan skilles fra sikre bekreftede opplysninger.Men selv om vi trekker fra fem år på Kristines fødselsår og legger til fem på Såleigs, er vi fremdeles i en alder da kvinner svært sjelden får, og fikk, barn.Jan P.: Hvor har du opplysningene fra?Er det noen som kjenner til Eivind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Sevaldson

Jeg har sendt deg en mail, Jan.P, håper du har noe informasjon.Jeg trodde ellers Kane-slekten var godt kjent, men det ser ikke ut til at akkurat dette har vært utdypet noe særlig. Jeg kikket på innholdslisten til NST og det ser ikke ut til at Marit og Birgitte omtales i samme artikler som Gaute Niculasson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.