Gå til innhold
Arkivverket

[#34258] Maren Loeman ca. 1707 - 1783. Meldal S-TRL.

Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Er det noen som kan hjelpe meg med fødselsdato, hvor hun ble født og evt. foreldre ? Jeg har heller ikke funnet ekteskapet til Maren som muligens var rundt 1737 for det første barnet jeg har funnet ble født ca. 1737 i Orkdal/Meldal?Maren Loeman var gift med Andreas Christian Krog (Anders Christensen Krog) som var første sorenskriver med juridisk embedseksamen i Orkdal fra 1737-1768, og bodde på Stokke, Nedgard i Meldal. Jeg har ettekommerne til Maren, men ikke anene hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Fant ikke giftermålet til Maren og Andreas Christian Krog hverken i Meldal eller Orkdal hovedsogn. Fant imidlertid sønnen Nicolai Christian døpt tirsdagen 19 ? desember 1739, Meldal.Det er også et skifte etter Andreas Christian Krog i 1777, foretatt på Stokke, Meldal. Dette finnes i skifteprotokoll nr. 7 (1767-1782), s. 506b. (Orkdal sorenskriverembete).Sjekket litt med Family Search og fant der at Andreas og Maren Lauman, f. 1706, Trondheim, b le gift ca. 1751, Meldal. Nå er ikke Family Search helt å stole på, men kan det være at Andreas var gift 2 ganger ? Dette skulle kanskje kunne gå fram av skiftet etter Andreas i 1777.Fant også på Family Search en Margrethe E. Jacobsen Lauman, f. 29.7. 1709, Akershus. Hun ble gift med Petter Christensen, d. 23.5.1773. De hadde 3 barn oppgitt på Family Search. Om dette evt. kan være en søster av Maren er uvisst, men det kan jo være værdt å sjekke.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for interessante opplysninger. Jeg hadde gitt opp håpet på et svar.Er du sikker på at det sto at sønnen Nikolai ble døpt 15/12 og ikke 15/2. Nikolai døde i 1740. Mest sannsynlig er det vel at jeg har skrevet feil måned her. Jeg skal få sjekket skiftet etter Andreas. Det var deilig med et protokollnr. og ikke minst sidenr.Deres første barn Johanna ble født ca. 1737, muligens i Orkdal. Men det vet jeg egentlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Nicolai ble dpøpt i desember, men det er vanskelig å tyde datoen. Ser ut som det kan være 14. eller 19., men det siste tallet kan også være noe annet. Det er i alle fall oppgitt å være en tirsdag.Vet du forresten noe om hvor Andreas oppholdt seg før han ble sorenskriver i Orkdal ? Det kan jo hende at det ble gift før de kom hit, og at også Johanne er døpt et annet sted. (Kanskje Trondheim ?). Har som sagt ikke sjekket kirkeboka for Svorkmo, men tenkte det var mest sannsynlig at de evt. brukte hovedkirken i Orkdal.Håper du finner noe i skiftet etter Andreas.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det eneste jeg vet er at det i Meldal-boka står at han kom fra Jämtland i 1734 ? Men han ble født 1705 på Jylland DK.Det er nok jeg som har skrevet feil ang. mnd. Nikolai ble døpt og jeg noterte datoen til 15. Men siden han døde like etter så er det ikke så nøye med den datoen. Han fikk en navnebror i 1741 og han har jeg.Ellers så står anene til Andreas i NTG III, s.264, fru Johanne til Asdal. En vanvittig rekke med aner nesten tilbake til Adam og Eva, men jeg hoppet raskt av den da jeg synes at det ble for mye av det gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.