Gå til innhold
Arkivverket

[#34259] Emma Vida Fetterley f. Anderson 21. sept. 1881 i Wisconsin

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Er det noen som kan hjelpe meg med flere opplysninger om denne familien her:Emma Vida Fetterley f. Anderson 21. sept. 1881 – 17. jan. 1919 gift 04 JUL 1898 med Whitney Wheeler Fetterley i Prescott, Pierce, WisconsinBarn:Earl Eli Fetterley født: 1899 Zimmerman, Sherburne, MinnesotaJames Vincent Fetterley født 19 MAR 1901 Zimmerman, Montana døde 01 OCT 1967 ( bodde ved Niagara Falls i staten New York ) gift med Gene Elsie Morris?Purl Whitney Fetterley født 02 FEB 1906 Zimmerman, Sherburne, Minnesota (El Cajon) gift med Elsie Josephine Mattson Purl døde i San Diego CA i 1973. bodde i El Cajon Julia Nora Estella Fetterley –født ca 1907 Zimmerman, Sherburne, MinnesotaCharles Ersul Fetterley født 04 OCT 1909 Gerrard, MontanaJeg har hatt ett innlegg om denne familien under emne 19509. Jeg har fått en del info om Purl, men har ikke vert i stand til å finne ut noe om de andre. Håper at det er noen som er i stand til å hjelpe med med mer opplysninger om disse personene som jeg trenger mer informasjon om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
Gjest Tor Rustad

Jeg har desverre ikke funnet all verden; men limer inn noe her: Census 1910 har du vel?1910 United States Federal Census Record about Earl Fetterley Name: Earl Fetterley Age in 1910: 10 Estimated Birth Year: abt 1900 BirthPlace: Minnesota Relation to Head of House: Son Father's Name: Whitney Father's Birth Place: Minnesota Mother's Name: Viola Mother's Birth Place: Minnesota Home in 1910: School District 28, Dawson, Montana Marital Status: Single Race: White Gender: Male Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Whitney Fetterley 37 Viola Fetterley 29 Earl Fetterley 10 James Fetterley 9 Paul Fetterley 4 Julia Fetterley 2 Fetterley 8/12 Dette er SSDI på James' kone: Social Security Death Index Record about Gene E. Fetterley Name: Gene E. Fetterley SSN: 128-18-3497 Last Residence: 14301 Niagara Falls, Niagara, New York, United States of America Born: 23 Feb 1915 Died: 17 Jul 1995 State (Year) SSN issued: New Et gammelt telefonnummer på henne: View Record Gene E Fetterley Niagara Falls New York 716-285-1309 1993 1994 1995 1996SSDI på Charles Ersul: Social Security Death Index Record about Charles Fetterley Name: Charles Fetterley SSN: 517-10-0914 Born: 4 Oct 1909 Died: Jan 1970 State (Year) SSN issued: MontanaEttersom Charles var sterkt knyttet til Montana: Ved å søke på Fetterley i MT her: [url="http://www.whitepages.com/>http://www.whitepages.com/ dukker det opp bare en person.Et enkelt søk etter samme etternavn i for eksempel USsearch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har prøvt å sende en e-post til den e-postadressen som du gav opp, men får den tilbake igjen pga en feil. Send gjerne e-post til taarland@broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg klarte ikke å få frem de lenkene som du skrev i innlegg 2LenkeDen øvrige informasjonen var veldig interessant. Jeg har fått hjelp til å finne frem til den kirkegården der hvor Emma Vida Fetterley vart begravet. Den kirkegården skal for øvrig feire ett stort jebuleum i 2008. Til den tid hadde vert fint å klart å finne noen av etterkommerne til Emma Vida. Jeg har funnet en som er fetter til barna til Emma Vida. Faren hennes giftet seg på nytt i Seattle i slutten av 1800-tallet og fikk fem sønner med den nye konen. Denne familien har ikke hatt kontakt med Fetterley familien, bortsett fra at far til han jeg har kontakt med hadde vert en gang i El Cajon i California og besøkt sønnen til Emma Vida, Purl Fetterley.Jeg har også en gang funnet noen Fetterley i Colorado og jeg vet at de hører til samme familien, men de ville ikke svare på spørsmål i telefonen.Så det har vert veldig vanskelig å finne frem til noen av disse Fetterley’ene som kan hjelpe meg videre i gang med info om etterkommerne etter Emma Vida Fetterley.Farene til Emma Vida var bror til min oldefar, han het Stark Anderson alias Størk Zachariasen Brekke. Faren hans igjen kalte seg for Zacharias Endresen, Husevig.Stark, reiste til Amerika via Quebec ankom der den 6. juni 1866, men tok seg trolig hyre som sjømann ved ankomst og reiste videre til San Francisco. Da han gikk i land i San Francisco kjøpte han seg borgerbrev for en sølvdollar + at han fikk en spesiell utmerkelse for godt sjømannskap. Siden drog han inn mot Midtvesten hvor han bodde i ca 30 år før han reiste til Seattle som enkemann og for å få seg et levebrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Terje; du får nok ikke opp lenkene p.g.a. at du ikke har adgang til ancestry.com.Jeg har liggende en kladd som jeg limte over det jeg samlet sammen. Føyer til litt og sender den til deg.Det du nevner om Seattle er interesant: Jeg har nemlig funnet en Earl E. Fatterley som KAN være en 'jr' i familien.Colarado er også interesant: Dit er det mange spor. At du har fått en 'kald skulder' der er ikke så uvanlig - enten blir du omfavnet eller avvist.....Men ved å sende et brev kan reaksjonen bli anderledes.Videre så viser det seg at den granskeren som har arbeidet med Fatterely på ancestry.com antagelig er i slekt med deg: Han/hun har nemlig arbeidet seg tilbake til Norge; se her: • ID: I3066 • Name: Stark ANDERSON • Sex: M • Birth: 15 APR 1845 in Huftaroy, Bergen,Norway • Death: 19 APR 1913 in Chinook, Pacific Co., WashingtonFather: Zacharias (Endreson) Anderson Mother: Julia ?Jeg sender deg en epost. Om du vil kan jeg forsøke å komme i kontakt med vedkommede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Vibeke;Flott!Men ut fra Census 1910 (3) kan hun da være identisk med Julia, alder 2 år??I 1910 er det en ? Fetterley som er 8 mnd; det må nok være Charles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kan Estella May Fetterley være:Julia Nora Estella Fetterley –født ca 1907 Zimmerman, Sherburne, Minnesota.Foreldre:(Emma) Vida Fetterley f. Anderson og Whitney Wheeler Fetterley?Emma Vida brukte sannsynligvis bare fornavnet Vida med enten (E) eller (Emma) i parantes. Dersom denne Estella May er identisk med Julia Nora Estella Fetterley, vil jeg ha hennes fødselsdata?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Terje;tankerekken min er som følger: Ettersom det i 1910 var en datter Julia på 2 år og ingen andre på samme alder må de være identiske. Om en skulle ha dødd er tidsrommet til en event. ny fødsel for kort.Jeg skal se om det lar seg gjøre å 'følge' henne.Forøvrig; omn du mener at noe av det jeg har sendt deg på e-post burde overføres hit så kanskje du gjør det selv - er litt 'busy' for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Dette er pussig: Vi vet; ut fra Terjes opplysninger, fra Census 1910 og ut fra det familietreet jeg har funnet (2) rimelig sikkert at James f. 1901 døde i USA i 1967 og at Charles f. 1909 døde i USA 15 jan 1970.Høyst sannsynlig er også dette rett: Social Security Death Index Record about Julia Fetterley Name: Julia Fetterley SSN: 099-20-9444 Last Residence: 13215 Syracuse, Onondaga, New York, United States of America Born: 26 Feb 1899 Died: Jul 1987 State (Year) SSN issued: New York (BeforeMen; den eneste jeg antagelig har funnet i Census 1920 er:about Earl E Fetterley Name: Earl E Fetterley Home in 1920: Centerville, Snohomish, Washington Age: 20 yearsEstimated Birth Year: abt 1900 BirthPlace: Minnesota Relation to Head of House: Boarder Father's Birth Place: Minnesota Mother's Birth Place: Minnesota Marital status: Single Race: White Sex: Male Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 179Nå har jeg søkt både i 1920 og -30 etter flere av disse uten resultat. (Har også søkt uten etternavn, men med andre opplysninger som søkeord)Kan hele familien f.eks. ha bodd i Canada i en periode? Vi vet jo at Emma Vida Fetterley f. Anderson 21. sept. 1881 døde 17. jan. 1919.Kan familiefaren Whitney ha tatt med seg familien og reist??Jeg tillater meg å foreslå at jeg sender en henvendelse til den som har satt opp familietreet på ancestry.com i ditt navn og med din e-adresse.Gi meg beskjed om det er OK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

For ordens skuld legger eg ved lenker til de debattene som har vert ang. etterkommerne etter Stark Anderson21264 Victor Emanuel [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=21264&sok=Terje+Aarland&startnr=&antall=&spraak=&nr=159&antinnlegg=2#anker>Lenke 12814 Styrk Zachariasson Lenke21237 Størk Anderson/Stark Anderson Lenke21155 Andersom i Staten Washington Lenke17175 Hattie Parker Anderson Lenke17104 Julia Larson f. Anderson Lenke17095 Nora Coffman Lenke James Fetterley Lenke 19504 Ersul C. Fetterley

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Terje;det er fint at du samler noen lenker; men et lite hjertesukk:Det blir for mye dobbeltarbeide: Det meste av det jeg har funnet for deg har jo andre allerede lagt ned et betydelig arbeide i - med positive resultater! (som eks:I innlegg nr 1 fremgår det at du ikke har Charles sin dødsdato; men den har du jo Ann Kristin Elvsveen funnet for deg den 28.1.2004 (Lenke 2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg begynner å bli i tvil om det du har i (1) om 'James Vincent Fetterley født 19 MAR 1901 Zimmerman, Montana døde 01 OCT 1967 ( bodde ved Niagara Falls i staten New York ) gift med Gene Elsie Morris?' stemmer:USsearch viser nemlig: 12 JAMES FETTERLEY 105 NIAGARA FALLS NYI 1930 var det en: Name: James A Fetterley Home in 1930: Minneapolis, Hennepin, Minnesota Age: 29 Estimated Birth Year: abt 1901 BirthPlace: Canada Relation to Head of House: Head Spouses's Name: Eleanor A Race: WhiteKan den mannen er den som står i SSDI, og som du henviser til i (1) ha blitt forvekslet med karen ovenfor??Det er nemlig en James jr. her:Fetterley, James R more info65 E 10th St Oswego, NY 13126-1224 (315) 342-2402(samme mannen finnes igjen på USsearch)Altså: I Niagara Falls lever?? det en James Fetterley på 105 år + en James jr.ikke langt unna. Kan det være mulig????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg ser nå at mitt forrige innlegg er litt forvirrende: Altså: Det ser ut til at 'din' James har en navnebror, han også født i 1901, men i Canada.Videre lever/levde det nylig en James Fetterley i Niagara Falls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Et lite forbehold med hensyn til USsearch og alder; feil kan forekomme.Derimot ser det rimelig sikkert ut at det fantes to James Fetterley f. ca 1901.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg skal ikke med sikkerhet si hva som er grunnen til at jeg har festet lit til at det var denne James Fetterley som bodde i Niagara Falls i Staten New York. Han hadde nemlig en tante der eller moster som het Hattie Parker'Hattie Parker f. Anderson OCT 1885 i Minnesota gift med Leonard Parker f. ca. 1883. Jeg har fått oppgitt at dette paret bodde i Ekalaka i 1919. De skal ettersigende også ha hatt adresse i staten New York i 1940 årene. Søsteren til Hattie, Emma Vida hadde en sønn ved navn James Fetterley som også skal ha flyttet til staten New York og hadde visstnok adresse omkring Niagara Falls i 1946. Det er mulig at James Fetterley flyttet til tanten eller i samme område som tanten Hattie bodde i'Kan det vere det bare være en tilfeldighet at det bor en annen James Fetterley her? Det kan likevel tenkes at den rette James har flyttet mellom 1920 og 1930 til en helt annen kant en der det er reg. en James Fetterley. Sannsynligvis vil bare fødslesdata eller obit kunne gi svar på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Terje;Ja; det kan ha vært en 'tilfeldighet' med de to James'ene....Men: Om opplysningene som ble gitt til Census 1930 er riktige; var det i hvert fall en James A. Fetterley som var født i Canada.View Record James A Fetterley Eleanor A Minneapolis, Hennepin, MN abt 1901 Canada Head (OBS: Legg merke til mellomnavnet 'A'; 'din' mann var jo døpt James Vincent..) En enkel løsning kan være å få en 'background check' fra f.eks. USsearch. LenkeJeg har benyttet det et par ganger med godt resultat (det har vært verdt pengene) (Om noen her har adgang til Canadiske Census; de mest aktuelle er antagelig 1901 og 1911, kan muligens den ene James'en identifiseres om ønskelig)En enda enklere muliget er å ta en telefon til den James'en som bor i Oswego!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Terje;jeg har mottatt din epost med Gene (Mrs, James Fetterley) obit. Hadde du enda vist den frem tidligere; den beviser jo at den James du har i (1) er 'din mann.'Jeg tillater meg å lime inn obit'en her slik at andre kan følge med:Paper: Buffalo News, The (NY) Deceased: GENE E. FETTERLEY Date: July 19, 1995Graveside services for Gene E. Fetterley, a housekeeper at the former Henry Hubbs Hotel here for 25 years, were held today in Memorial Park Cemetery, Lewiston.The former Gene Morris, 80, died Monday (July 17,1995) in her home on Cedar Avenue after a brief illness.She was born in Orlando, Fla., and moved to Niagara Falls in 1934.Her husband, James V., died in 1967. She was also the widow of James P.McGraw. . Survivors include a son, Peter J. McGraw of Jamestown; two grandchildren; and two great-grandchildren.Section: LOCAL Page: D7Copyright © 1995 The Buffalo NewsDet kan etter dette IKKE være tvil om at denne James V. er identisk med din James Vincent.Videre viser jo obit'en at Gene hadde en sønn fra et (tidligere?) ekteskap; Peter J. McGraw (du finner han lett i telefonkatalogen)For å få helt klarhet i dette ringte jeg Peter: Ingen tvil; hans mor var også gift med James Vincent; men det ekteskapet var barnløst.På direkte spørsmål svarte Peter at stefaren James heller ikke hadde barn fra andre forhold.Altså stopp der....Til slutt; som en liten kuriositet: Her har du en kjent journalist som har skrevet mye om Niagara Falls og som bodde på det hotellet Gene var bestyrer:http://www.niagarafallsreporter.com/kostoff64.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takk for hjelpa. Obit for Bene fikk jeg tilsendt for noen få dager siden.Da gjenstår det å finne om der var etterkommere etter de andre barna. Jeg vet at Purl var gift og hadde barn og at han bodde i El Cajon, så han trenger jeg ikke noe mer info om føreløbig.Men trenger litt mer om disse:Charles ErsulSDI på Charles Ersul: Social Security Death Index Record about Charles Fetterley Name: Charles Fetterley SSN: 517-10-0914 Born: 4 Oct 1909 Died: Jan 1970 State (Year) SSN issued: MontanaJulia FetterleySocial Security Death Index Record about Julia Fetterley Name: Julia Fetterley SSN: 099-20-9444 Last Residence: 13215 Syracuse, Onondaga, New York, United States of America Born: 26 Feb 1899 Died: Jul 1987 State (Year) SSN issued: New York (BeforeEarl FetterleyHer er antagelig “din” Earl I 1920; navn, alder, fødested og foreldrtenes fødested stemmer: 1920 United States Federal Census Recordabout Earl E Fetterley Name: Earl E Fetterley Home in 1920: Centerville, Snohomish, Washington Age: 20 yearsEstimated Birth Year: abt 1900 BirthPlace: Minnesota Relation to Head of House: Boarder Father's Birth Place: Minnesota Mother's Birth Place: Minnesota Marital status: Single Race: White Sex: Male Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Problemet er at de blir 'borte' for oss i Census 1930!!Er du heldig er navnet forstatt i bruk (Vi vet jo at flere av dem er registrert som Fetterley i SSDI) Jeg synes du skulle ta telefonkatalogen og notisblokken i bruk:Det er bare 62 oppføringer på Fetterley på White Pages. Ring noen få i første omgang, ha hele listen foran deg og kryss av for familiemedlemmer.Treffer du noen hyggelige så tar det ikke lang tid før listen er halvert. Fortsett på samme måte.(ettersom flere av dem var født i Montana:Kanskje noen vendte tilbake? Det er kun en oppføring der, se innlegg nr.3)Jeg har fått klaff flere ganger på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Ved nærmere ettersyn finner jeg James i MN i 1930; der er også Whitney m/ny frue. Dette vet du også allerede; se lenken her som er et svar på en etterlysning fra deg:LenkeDu har jo også dette fra før:Brooks/Johnston/Others Entries: 3847 Updated: 2006-03-04 16:27:02 UTC (Sat) Contact: Rhonda--------------------------------------------------------------------------------Index | Individual | Register | Pedigree | Ahnentafel-------------------------------------------------------------------------------- 1 Whitney Fetterley b: 23 MAR 1873 d: 20 AUG 1931 + Emma Vida Anderson b: 21 SEP 1881 d: 17 JAN 1919 2 Earl E Fetterley b: JUN 1899 + Living Ames 2 James Vincent Fetterley b: 19 MAR 1901 d: 1 OCT 1967 + Living Morris 2 Purl Whitney Fetterley b: 2 FEB 1906 d: 8 MAR 1973 + Living Mattson 3 Living Fetterley 2 Living Fetterley 2 Charles Ersul Fetterley b: 4 OCT 1909 d: 15 JAN 1970Her ser vi jo at Earl øyensynlig hadde en kone Ames; det hadde vært kjekt å vite for oss alle tidligere!Det er mange lenker og blindspor (har selv bidratt til det desverre!) Det begynner alt å bli så uoversiktelig at jeg synes at du skulle gå gjennom ALT du har; konkludere med hva som er dokumentert for hvert av barna og legge det ut i dette temaet ettersom det er det av alle temaene om denne familien som dekker etterslekten etter Vida&Whitney.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.