Gå til innhold
Arkivverket

[#34264] Slektskap mellom familiene Ridzerou, Rydz, Ruidzer og Kramer

Gjest Greta Storm Ofteland
 Del

Recommended Posts

Rettskriving er ikke alltid like lett når det gjelder navn derfor: ER det noen som vet noe om slektskap mellom disse familiene? Arent Ridzerou er gift med Lisbeth Jansdatter (Smit?) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=kopp1683&gardpostnr=399&merk=399#ovre>LenkeEr Corneles Ruidzer bror til Arent? LenkeEr Barbara RydzLenke søster til Arent og Corneles?Gerdt Kramer,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Jeg kan bare si noe om Barbara Rydz (en av mine formødre). Hun er i alle sammenhenger jeg har sett, omtalt med etternavn som Ryts,Ryss, Rydz eller Reutz - aldri noen lengre navneform som likner de du angir. Etter at hennes mann Jan Jalles døde i 1684, giftet hun seg med Jan (Johan)Ehlers i 1687. Jeg har ikke sett navnene Arent eller Corneles i noen tilknytninger til familiene. Selv om jeg ikke har klart å oppspore hennes familie, tror jeg ikke hun har noen tilknytning til familien Ridzerou. Heller vel mer til en tilknytning til familien Reutz (Adam/Stevelin)da en av hennes sønner het Adam.hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Marianne. Takk for svar. Jeg ble litt interesseert i denne formoderen din Barbara Reudz. Etter å ha sjekket litt fram og tilbake i digitalarkivet så lurer jeg på om det finnes to kvinner med samme navn? Du nevner navnet Adam. Vet du om denne BarbaraLenke er mormoren til barnet eller en annen slektning med samme navn? Vet du hvor mange ganger 'din' Barbara var gift? Med hilsen Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

HeiJeg har ikke klart å få oversikt over 'min' Barbaras aner, men følgende tror jeg er klart:Barbara Reutz. Hun giftet seg med (1) Jan Jalles, gift 25 okt 1674 i Korskirken, Bergen, Hordaland, f. i Hamburg, Tyskland, yrke Handelsmann, gravlagt 10 okt 1684 i Korskirken, Bergen, Hordaland. Hun giftet seg med (2) Jan Ehlers, gift 23 nov 1687 i Korskirken, Bergen, Hordaland, f. i Ockel 2 mile fra Bremen i Lynneborgland,, d. 1691, gravlagt 25 sep 1691. Barbara gravlagt 22 okt 1723.Koppskatten 1675 for Bergen: Jan Jallis sielf 3de 2 Rdr. 22 Roede Ved Koppskatten i 1683 bor Jan Jalledz med sin kone Barbra Rydz i rode 22 med sine 5 barn Sysanna, Anne Maria, Lisbet, Jachob og Adam.Ved Koppskatten i 1689 bor Jan Ellers i rode 22, og betaler 6 rdr i skatt for seg selv, 4 rdl for sin kone Barbra Rys og 6 rdl for 3 børn.I sitt andre ekteskap (med Johan Ehlers) fikk hun datteren Gidske Johanne Ehlers f. 24 aug 1690(min formor).Som fadder finner jeg henne bl.a. som Barbra Rys enche ved dåpen til datteren Anne Maries (g. Oldenburg 6.jan 1695)) sønn 18.10 1695 i KK, og som Barbara sal Johan Ehlersis når Anne Marias datter døpes 23.04.1699. Barbara Reutz, Johan Nielsen Weinwichs kone, som også er fadder ved denne dåpen, må være en annen enn 'min' Barbara. Det samme med Barbra Reutz, sal Adam Reutziz etterl som du nevner. Jeg har funnet Adamb Rydtz i Verditakster for Bergen 1645 og S. Adam Rydsses Huse och grunde i Formuestakseringen 1657 (rode 19), men har ikke klart å koble denne Adam direkte til 'min' Barbara foreløpig. Denne Adam var brygger i Bergen, og far til Stevelin Adamssøn Reutz, sogneprest til Luster, og Martin Adamssøn Reutz. Martin er antagelig den Martinus Reudtz sielf 4de 1 Rdr. 2 Mrk. 19 Roede som fins i Koppskatten for Bergen 1675.Min Barbara kan passe tidsmessig som en yngre søster til disse to.Det er forøvrig også en dåp i NK 2108 1707: 8285 Barn Maria 8286 Far Abraham Nielsen Weinvich 8287 Mor Barbra Ryss Den samme Barbara som i 1699? Har noen tips om hvordan jeg skal finne en kopling til den 'første Adam', blir jeg glad.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket med statsarkivet i Bergen om det fins et skifte etter Adam Ryss, død 1695? Hvis ikke, kanskje der kan være noe å hente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Marianne. Ser at du har fått svar fra Nedrebø. Ble slektsforholdene noe klarer? Ser at det er en Barbara Lenke Marinidtr. Ryss, gift med Abraham Nielsen Veinvig får et barn i NK i 1702. Dette er kanskje søsteren til Adam død i 1695. Du har kanskje allerede sett dette? Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Hei GretaJa, det begynner å tegne seg et bilde nå. Det hjalp å få oversikt over Martinusbarna! Jeg vil tro at min Barbra er en søster til Martinus Reutz og Stevelin Reutz (sogneprest i Luster). Martinus og Stevelins foreldre har jeg andre steder sett skal være Adam Reutz og Elisabeth. Min Barbara har i tillegg til sønnen Adam også en datter Elisabeth døpt 4.mai 1679 i KK.Når Barbaras datter Anna-Maria Jalles g.m. Niclas Oldenborg døper sin datter Barbara (24.09.1702), er en 'Johanna Reutz pige' fadder. Jeg antar at dette er Johanna Martinusdatter Reutz, og en kusine til barnemoren. I såfall er det ihvertfall en link mellom 'min' Barbara og Martinus og Stevelin Reutz. Barbara får sitt første barn i 1675, og sitt siste (Gedske Johanne Ehlers)i 1690. Det kan tilsi at hun mest sannsynlig er født i perioden ca. 1645 - 1655 (+/-), som passer ganske bra i forhold til Martinus og Stevelin.En forklaring på at første fadderen er 'Barbra Reutz - sal Adam Reutzis' ved den samme dåpen, vil jeg tro er en feilskriving av presten - det skulle stå sal. Johan Ehlers. Det ville være rart om Anna-Maria døper og kaller opp sin datter etter moren, som lever i beste velgående på dette tidspunkt, og velger en annen Barbara Reutz som fadder!Noen skritt nærmere en oppklaring! Takk for hjelpen.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Jeg vet ikke - muligheten er vel stor for at dette er henne:Lenke. (selv om det er litt rart at hun navngis etter sin første mann...) Dødsfall i KK er ikke tilgjengelig for perioden 1704 - 1726.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Ja, hun var nok en aktiv dame! Har også funnet følgende om henne:Bergens handelsflåte 1688: Barbara sal. Jan Jalles har andel i skipene 'No l. Christianits Quintus' med Capt.:- Frants Ross (af l. Sort. 40 mand in alles med styrmænd og drenge), og i 'Haabet' med capit: Christen Mogensen 'Skibet farer 32 mand sterk med styremand og drenge' I Register til pantebok for Bergen 1680-1691 finner vi i post 1777, protokoll 1c, side 14b 1688-1691 : Barbra Jolles ang. sl. Jan kjøpekontrakt med tømmerm. Svend Larsen. Tilsvarende i samme protokolØ, s. 18: Barbra Rytz sl. Jans Jolles kjøpekontraktI NORDHORDLAND TINGBOK nr. 26 1696 - 1697 :Barbra Sl: Ehlers hafde Ladet stefne og Warsele S/igneu/r Johan Torson for 33 rdr 4 march 8 s/chilling for adschiellige Kram Wahre, Hans Kiereste BeKom/m/ed hafver, samt et Aars Huus Hyre, huilchen stefne Seddel Befindes Wed Loulig paaschriftt samt Lensmand og Mend Eftter Lowen hiemLed stefnemaaled, som Lydelig Blef Læst 1696: 6 Eftter trende gangers paaRaabelse Møtte Ingen paa S/igneu/r Johan Torsons Weigne Mons/ieu/r Anders Bagge paa Barbra Sl: Ejlers Weigne Møtte for Retten og Indlagde En Spetificierlig Reigning meldende paa forsch/ref/ne Capital 33 rdr 4 march 8 s/chilling, og til Witterlighed underschrefven af Albert Snel og Lyder Meijer, dattert Bergen d/en 20 Junj 1696 Som Lydelig Blef Læst Mons/ieu/r Bagge Satte i Rette og formeente det S/igneu/r Torson Burde dend fordrende Summa schadesLøs Betalle Afsagt Eftterdj Ingen møder paa S/igneu/r Johan Torsons Weigne, eftter trende gangers paaraabelse og Barbra Sl: Ejlers Iche andet udj Rette Legger end, en Reigning wed tvende Mend Attestered, at Werre Rigtig eftter Sl: Eijlers Boog, saa mueligt S/igneu/r Torson om Huis (det som) Hans Kiereste haver oppebaared Iche Witterligt, og Kand schee (Kandschee) detz Bereigning tilforn u-Bewijst, altsaa Wil Reigningen S/igneu/r Torson tilsendes Hans Svar Erholde, Huis iche, Bør hand paa Ny til Nest holdende ting stefnes, og om nogen anden Boepæl for Inden detz andenstædtz Befindes, da der at Søge og tiltalle NORDHORDLAND TINGBOK nr. 27 1699 - 1701: 1699: 5b Anno 1699 d/en 1 April Blef Holdt et Almindeligt waar schatte og Sage ting,..... ........ Madam Barbro Ejlers Lood oplæsse et Kiøbe Bref til hinde udgifven af Madtz Hansen Holm d/en 11 Feb/rua/r 1699 paa den gaard Salhuus schyldende Aarlig tou pund smørs Leije, samt En Jern Kacheloven 4re Kiør og 5 smaller for 210 rdr, dog den ny Bygning undtagenHun finnes som kommunikant i Korskirken 13/4 og 9/11 1689. Forøvrig fikk jeg bekreftet at hun er en Adamsdatter av Yngve Nedrebøs svar i Arkivforum tema 32253(ditt tidligere spørsmål som jeg ikke har sett før)! Ser ut til at hun er plassert nå.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. da er vel lenken klar. Hyggelig å 'korrespondere' med deg. Jeg oppretter et nytt tema på de andre tre familiene. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.