Gå til innhold
Arkivverket

[#34267] Hans Olsen i Bergen 1804.

Gjest Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg er på jakt etter mest mulig opplysninger om Hans Olsen og kona Anne Hansdatter. De fikk sønnen Carl Andreas 5 okt 1801 i Bergen. Jeg har fått kopi av et brev til en slektning av meg, med svar på forespørsel fra Statsarkivet ved Yngve Nedrebø( 1991) Der står: 'Carl Andreas var son til Hans Olsen, sjauar i Bergen og i 1804 busett i 16 rode nr 83, men fødd på Akse i Askvold. I 1804 nytta han namnet Hans Olsen Systad.' Familien bor forøvrig på samme adresse i folketellingen 1801. Jeg lurer på om det står noe om kona, Anne Hansdtr, og hvor hun kom fra i samme kilde. Står det noe om søsken til Carl Andreas? Hva slags kilde fra 1804 er dette? Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge FamilySearch IGI giftet paret seg i Askvoll 08.06.1793.LenkeEt nytt tema i Arkivforumet ang. dette ekteskapet kan kanskje avdekke i det minste et gårdsnavn for Anne.Forøvrig tror jeg det er samme paret som døpte en datter Orlov i Askvoll 06.07.1793.(samme kilde som ekteskapet) Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

De har tydeligvis bodd mange steder i Askvoll/ Hyllestad. Ved giftermålet kalles hun Anne Hansdatter Vaage. Ved dåp av første barn bor de på Myklebust og ved dåp av andre barn, Hans, bor de på Berge. De bruker faddere fra Systad, Myklebust, Berge, Lien, , Sørefjord, Tonning.Se Tema 33634Hans Olsen kalles Sørefjord ved giftermålet. I 1804 kaller han seg altså Systad og oppgir å være født på Akse. De har forlovere fra Myklebust.Jeg har lånt bygdebøkene for Hyllestad og kan ikke klare å finne noen tilhørighet på noen av disse gårdene ut fra bygdeboka. Finner heller ikke noen i folketelling for 1801 som kan passe som foreldre. Familien flytter en gang mellom 1798 og 1801 til Bergen. I mellomtiden får de en datter, Margrethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.