Gå til innhold
Arkivverket

[#34271] Stangvig / Halse sogn

Gjest Per Nygård
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nygård

Viser til innlegg for noen dager siden:'Kan noen hjelpe meg med å finne Martha Nielsdatter`s (f ca 1811I Stangvig prestegjeld) foreldre evt søsken? Finner hun igjen i Trondheim hvor hun blir gift i 14 des 1841,og tar etternavnet Dahl, og som enke i FT Trondheim 1865.'I tillegg kan jeg opplyse: Ft Trondheim 1865 sier 'Stangvig pr.gj.' som fødested. Ft Trondheim 1875 sier 'Nordmøre Halse' som fødested. Da hjelper det kanskje ikke at jeg sitter og leser igjennom 1300 sider i 'Heimar og ætter i Stangvik'...Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Les på Dis sine sider om Halsa. Det har delvis vært en del av Stangvik, delvis Edøy. det er nok litt av et arbeid du står overfor hvis du kun har de opplysningene du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Nei, Per, jeg tror ikke du finner Martha i de bøkene. Jeg har dem på data og finner i alle fall ingen som passer. Men det kan jo være interessant lesning allikevel.Det spørs om du ikke må gå løs på Halsa-bøkene. Men de er jo på 1350 sider. ;-) Jeg har dessverre ikke disse på data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Etter et raskt gjennomsyn i Halsabøkene fant jeg helt tilfeldig en Martha ikke Nilsdtr men Tørrisdtr. f 1822 og ' som har en sønn Thomas M Dahl f 1756' Mor til denne Martha heter Martha Nilsdtr Reiten f 1797 fra Oppistu Nord Reiten, Tørris gifter seg etterpå med søsteren Marit Nielsdtr. Martha f 1822 har enda en sønn Martinius 1843 med en Iver Olsen Ersvig. Jeg syns jeg måtte skrive dette siden navnet Dahl dukket opp i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Siterer fra Riksarkivets hjemmesider (sognehistorikk):'Halse var anneks til Stangvik prestegjeld i 1589. Ved reskript 14.4.1813 ble gårdene Indre og Ytre Takne, Glåmen, Stigen, Kletten og Strand overført fra Edøy prestegjeld til Halsa. Ved kgl.res. 14.2.1863 ble matr.nr. 51-62 og 188-211 i Halsa sokn overført til det nyopprettede Straumsnes sokn i Tingvoll prestegjeld.Ved kgl.res. 19.10.1867 ble matr.nr. 73 i Halsa, Magnildberget, overført til Straumsnes sokn. Ved kgl.res. 7.8.1876 ble Halsa sokn, med unntak av noen gårder i Bøfjorden, utskilt fra Stangvik prestegjeld og slått sammen med Tustna sokn av Edøy prestegjeld til ett nytt Halsa prestegjeld. Tustna hadde vært eget sokn i Edøy fra 1867.'Det er altså ingen motsigelse i at folketellingene nevner hhv Stangvik prestegjeld og Halsa som fødested, ettersom Halsa ved Martas fødsel var en del av Stangvik prestegjeld. Nå er jeg ikke verken lokalkjent eller kjent med bygdebøkene, men det ser ut som om du må kikke i nevnte bøkene for Halsa. Hvis Halsa-bøkene dreier seg om hele Halsa prestegjeld, som ser ut til å være Halsa sogn og Tustna sogn, har du kanskje mulighet til å sortere ut halve bokverket.Men dette kan kanskje gjøres enklere? Du sier, Per, at ekteskapet ble inngått i Trondheim 14. desember 1841. Er ikke farens navn oppgitt i kirkeboka?Sannsynligvis er det også mer tidssparende å gå gjennom døpte i følgende kirkebok for Stangvik:592.A01 1784-1819 06 Hele prestegjeldet. Ført kronologisk 1784-1819. Dessuten; F/D 1801-1813.'Leiermål' 1797-1801. Eldre kirkebøker gikk tapt da prestegården brant etter lynnedslag 27.11.1783.Eventuelt konfirmerte i Stangviks neste kirkebok, der Halsa er skilt ut med egen bolk i kirkeboka:592.A02 1820-1830 06 Hele prestegjeldet. F/K/V 1820-1830. D 1819-1830. Fra 1822 egne bolker for Halsa. Innf 1819-1830. Utf 1821-1830. S 726 har folketall 1825 i Stangvik og Halsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Hei, jeg har et par tips: Har du sjekka folketellinga for 1870 for Trondhjem og også 1885 hvis hun levde så lenge? Det kan jo være at det står nevnt noe mer spesifikt som fødested. Disse var bytellinger og finnes på Statsarkivet. Siden du har adresse Trondheim, har du jo lett tilgang til disse kildene på Statsarkivet.Det andre er at det ser ut til av familysearch at det er ei Marthe Nilsdtr som blir døpt i Stangvik prestegjeld i 1811. Foreldrene er Nils Christensen og Hendrika Bastiansdtr. Hendrika var fra Settem (Åsskardboka), og der står det side 99, at hun ble gift med Nils Torjul i 1802. Torjul tilhørte Halsa sogn på denne tida, men ble overført til Tingvoll i 1880. Så da må du se i Tingvollbøkene til Hyldbakk.Men i FT1865, hvis lenken i innlegg 5 er rett, står det at Marthe Dahl er født i 1817. Siden du har såpass stort avvik, kan du sjekke folketellingene i 1870 og 1885 for å se hva som står oppført på fødselsåret hennes. I tillegg, har du sett om det står navn på faren i kirkeboka ved vielsen i Trondhjem i 1841? Har du også lett etter henne i innflyttingslistene i kirkebøkene i Trondhjem?Det er nok lettere, og raskere, å slå opp i disse kildene enn å prøve å finne henne i bygdebøkene. Selv om du kutter ut Stangvikbøkene blir det fremdeles sju bøker å lete igjennom. Fire bygdebøker for Halsa, Åsskardboka, ei Tingvollbok og ei Straumsnesbok som dekker det som på den tida tilhørte Halsa sogn. Men du kan selvsagt være heldig og finne henne på Torjul i bygdeboka for Tingvoll. Lykke til med letinga! :) Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nygård

Hei alle sammen, takk for tilbakemeldingene!Til Kari innlegg 2,4 og 8: Den Martha du nevner er jeg enig med deg ikke passer inn. Takk læll!Til Lars innlegg 3: Låner Halsabøkene neste gang, 1350 sider? sukk :)Øystein innlegg 5: Ja jeg mener at det er samme Martha selv om alder og fødselsår spriker litt i de 2 tellingene.Kristian innlegg 6: Takk for tips for videre leting. Marthas far er ikke oppgitt ved vielsen - desverre.Tore innlegg 7: I de ditt avsnitt 2 stemmer 1811 med fødselsår i FT 1875 (Tr.heim) og er dette rette Marta har jeg plutselig hennes foreldre... og da er det synd at alder i FT 1865 (Tr.heim) ikke ser ut til å stemme.Jeg legger til: Martha Nielsdatter blir gift 14 des 1841 med Kristian Ingebrigtsen Dahl. I family History Library finner jeg også følgende barn:Nils Peter Cathinkus Christensen (senere Dahl) f 30 mar 1854 (min ane)Hilmar Nicolay Jørgen Dahl f 31 mar 1845, Christian Arnaldo Christensen f 13 mai 1847, Martin Christian Christensen f 5 aug 1848, Anna Regine Christensdatter f 2 mai 1851.De 4 siste finner jeg ikke igjen i folketellingene. I 1865 hvor yngstemann Nils Peter bare er 10 - 11 år, bor ingen sammen med sin mor Martha...Takk til dere for gode råd og tips.MvhPer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.