Gå til innhold
Arkivverket

[#34278] Nils Nilson og Anne Maria Johannesdatter, Trøgstad kirkebok

Gjest Bjørn Melby
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Melby

Vielsen til nevnte par er nr 36 i kirkebok for Trøgstad 1850. Jeg har problemer med å tolke opplysningene der: dvs begges fødested og navnet på både hans og hennes far. Det er i anmerkninger oppgitt en Andreas med et etternavn jeg ikke klarer å tyde, og jeg forstår heller ikke hva denne personen kan ha å gjøre med dette paret.Det er forøvrig ikke oppgitt hverken vielsesdato eller forlovere.Takknemling for hjelp til å tyde opplysningene. Og også synspunkter på hvorfor enkelte opplysninger mangeler utover at det bare er en rein forglømmelse av presten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Melby

Takk for det, Berit. Litt sløvt av meg å ikke sjekke med FS før jeg la ut spørsmålet. Og at det står slik i FS tyder vel på at også andre har hatt problemer med å tolke dette.Vedrørende far til Nils Nilson så har jeg en mistanke om at T-en som nevnes i FS er første bokstav i et stedsnavn da jeg mener det står 'Nils i T......', muligens noen som 'Torp....'? Og at han kom fra Sverige er en kjent sak i familien og står også i 1865-tellinga. Vedrørende Anne Marias far så forlot jeg Riksarkivet med usikker oppfatning av at det sto 'Johannes Vebjørnsen'. Fant ikke 'Vebjørn' hverken i for- eller etternavn i folketellingene 1801 og 1865 for Trøgstad, så jeg valgte å legge til side den oppfatningen. I FS står det altså noe som begynner på M? Burde vel ha nevnt disse tingene i første innlegg, beklager!Håper fortsatt på mer hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Berit Knudsen

Jeg har nå prøvet å tyde hva det står, men det er ikke enkelt. Ung. Nils Nilson Gunsurgrud? (kan det være Gimsingrud i Båstad), 25 år, Nils Tox(k)u... og pike Anne Maria Johannesdt. Land/Sand? (Sand i Båstad?), 23 år, Johannes Misborud? og til siste sto det Andreas Tiste? Men vet ikke hvordan han kommer inn i bildet, forlover ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Melby

Takk for innsats, Berit!På en måte greit å se at også du hadde problemer med dette, men samtidig litt dumt at jeg ikke har kommet så mye nærmere tolkningen. Kanskje en ide å spørre folka på Riksarkivet en dag jeg er der.Ellers er jeg enig i ditt forslag om Gimsingrud, det virker fornuftig. Om det er Sand eller Land eller eventuelt Lund (det er 5 Lund-gårder registrert i 1865) er heller ikke godt å si. Jeg har også festa meg mest med Sand, også fordi Anne Maria er født på Sørli til Sand, uten at det egentlig beviser noe som helst. Og hvorfor denne Andreas Tiste/Tufte(?) var den som forlangte lysning (etter det jeg oppfatter) har blanda seg inn i dette forstår heller ikke jeg.Men det er vel også slik for deg og mange andre at slike utfordringer som dette er noe av det som er morsomt med hobbyen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.