Gå til innhold
Arkivverket

[#34284] Høynes - eit spørsmål til Kvien, Bergesen eller andre som kan vite

Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Eg klipper innhaldet i eit tema i arkivforum:Tor Kvien, Langhus, 19.3.2005 02:02 (1) Enda et skifte som har stor interesse for meg, og sikkert også for andre: 1690 Ane Christensdtr Høynes-Nedre Eid 311 9 1744-1747--------------------------------------------------------------------------------Yngve Nedrebø, SAB / DA, 19.3.2005 06:05 (2) Skiftet er datert 18. september 1745 og nevner moren Lutzi Christensdatter, broren Simon Christensen Davigen, myndig, og søstrene Christi C., 25, og Lisbeth C., 18 år.--------------------------------------------------------------------------------Tor Kvien, Langhus, 19.3.2005 08:33 (3) Dette var mer enn jeg kunne håpet på.-- og litt frå eit anna tema med emne frå Høynes (18780):Tor Kvien, Langhus, 26.12.2003 01:36 (8) Rune: Forstår jeg deg rett når du sier at Rasmus Rasmussen på Høynes nr. 3 fra Reksnes først var gift med Kari Rasmusdatter Lund,og at de to var foreldre til Rasmus Rasmussen gift med Kari Gregoriusdtr? Og at den samme Rasmus fra Reksnes deretter giftet 28.12.1784 seg med Brithe Steffensdtr Os? I så fall går min kabal opp, selv om lenken til Nedre Os skulle bli borte.--------------------------------------------------------------------------------Rune Bergesen, Bergen, 26.12.2003 08:33 (9) Det er riktig, men han var aldri gift med Brithe Steffensdtr. Os, det er feil i BB for Eid det som står om det giftermålet. Far til den Rasmus R. Høynes som gifter seg med Brithe S. er trolig den Rasmus R. Skeistrand som er gift da med Kari Noesdatr. Oremsbakke på bruk nr 2. De er gift 5/6-1746.Rasmus R. Høynes er døbt 18/1-1755.-------------------------------------------------------------------------------- Grunnen til at eg set saman desse utklippa, er at Jacob Aaland hevdar i bygdebøkene for Eid og Gloppen at Rasmus Rasmusson Skeistrand var gift med Anne Kristendtr Høynes før han vart gift med Kari Nojedtr Orheimsbakke i 1746.Men kan han ha vore det når det er mora og syskena hennar som er nemnde i skiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Aase,Det er vel ikke noe i det ovenstående som utelukker at Rasmus R. Skeistrand kan ha vært gift med enken Anne Kristensdtr Høynes. Anne hadde tidligere vært gift med en Kristen Rasmussen Høynes som døde før 1742. Rasmus var 32 år gammel da han ble gift med Kari Noedtr, Orheimsbakke den 5. juni 1746, og det er altså godt med rom for et ekteskap før den tid. Anne Kristensdatter døde i følge Aaland året før, i 1745. Det kan antakelig ikke vært et særlig langvarig ekteskap hvis hennes første ektemann, Kristen, også døde på tidlig 1740-tall.Jeg har desverre ikke mer enn bygdebøkene og skiftene å forholde meg til her, sammen med det som Rune Bergesen har funnet fram til. Det ser altså ut til at det er Rasmus R. fra Skeistrans og Kari Nojedtr. sin sønn, Rasmus Ramussen Høynes som er gift med Brite Steffensdtr Os, og det var vel noe av min problemstilling.Kanskje Rune Bergesen har mer eksakte opplysninger å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Her må ein holde tunga rett i munnen. Eg veit ikkje om eg følgde deg heilt - men vi må vel vere enige om at dersom Rasmus skulle gifte seg med Anne Kristensdtr, burde dette skje før ho døydde (!!)Og då burde han, som enkjemann, vere nemnt i skiftet, eller?Har dei kanskje berre vore trulova? Har ho døydd før bryllaupet har han vel ikkje arverett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at han burde vært nevnt i skiftet dersom han hadde vært gift med den Anne som vi har skiftet etter, og det er han jo ikke. Så følgelig er det lite sansynlig at han var gift med denne Anne. Jeg antar at Sandal baserer seg på Aaland, og Aaland har som kjent mange feilaktige opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er for ordens skyld avskrift fra bygdeboka vedr. Høynes:Kristen Tomasson, br. 1634. Kona, Anne nemnd i 1616.Versonen Rasmus Kristenson, f. ikr. 1637. br. 1680. d. før 1718. gm. Lucie Kristensd. d. før 1722.Kristen Rasmusson bygsla 1718, d. før 1742. gm. Anne Kristensd. H. .Rasmus Rasmusson Skeistrand bygsla i 1744. d. 60 å. g. 1774. gm. l) Anne enkja etter Kristen, d. 41 å. g. 1745, 2) Kari Noesd. Orh.bakke, d. 56 å. g. 1768.Her ser vi bl.a. at Annes mor, Lucie/Lutzi skal ha vært gift med en Rasmus Kristensen. Dette må være feil siden Anne og hennes søsken er oppgitt å være døtre og sønner etter en Kristen. Hvor Rasmus Skeistrand passer inn i bildet er derfor også usikkert, bortsett fra ekteskapet med Kari Noesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Ja, når 'alle' ser ut til å heite Kristen, Rasmus eller Anne, må det nødvendigvis bli komplisert. Dersom den fyrstnemnde Lucie Kristendtr skal vere identisk med Anne si mor, kan ho i alle fall ikkje ha døydd før 1722, heller. Eg har all respekt for arbeidet Aaland gjorde i si tid, men det kan sjå ut til at han ikkje har brukt skiftet etter Anne som kjelde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.