Gå til innhold
Arkivverket

[#34287] Susanne Larsdtr. gift med Gabriel Sivert Egediusson Grodt i Orkdal

Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Susanne Larsdtr. var gift med Gabriel Sivert Egediusson Grodt i Orkdal. Han var født ca 1692, sønn av Egedius Grodt og Øllegaard Sigvardsdtr. Akeleye. Han ble senere gift for 2. gang med Maren Pedersdtr. Wilmann i 1746.Susanne Larsdtr. må vel være født ca. 1695-1700 da første barnet deres ble født 1721.Barna het Egedius, Elisabet, Morten Lorentz, Johannes Werner, Beret Maria og Jochum.Er det noen som kan hjelpe meg med hennes opphav?Kan det ha noe med Stabell å gjøre? Laurits Bastianson Stabell hadde en datter Susanne Larsdtr. født ca. 1650. Moren var Susanne Pedersdtr. Krabbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Noen har en gang i en eller annen sammenheng opplyst at denne Susanne Larsdatter var fra Stjørdal. Altså veldig dårlig kildebelagt, men det kan jo være et tips til videre leting.Jeg tror for øvrig ikke det kan være riktig at Laurits Bastiansen Stabell hadde en sønn Lars med Karen Schøller. Det er i alle fall ikke nevnt noen levende sønn Lars i skiftet etter Laurits i 1669. Derimot er det nevnt en sønn Lauritz fra andre ekteskap Han var da 16 år gammel og altså født ca. 1653.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Husker du i hvilken sammenheng det ble nevnt at hun skulle være fra Stjørdal?Ellers har du rett: A. St. Castberg opererer i sin artikkel i NSTXIII hefte 2 med Eiler Larsson Stabell født 1633 - og Lars født ca. 1653 - med mor Susanne Krabbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Aha!Selvreferanse liker jeg, men det blir vel tilslutt en sirkulær greie uten verdi?Dette må være en stund siden for jeg har latt denne siden av slekta ligge en stund.Det som fikk meg inn på dette sporet var alle Susannene i Stabell-anene:Lars Bastianson Stabell gift med Susanne Pedersdtr. Krabbefar til Susanne:Peder Lauritsson Krabbe gift med Susanne Olsdtr. Schriverog selvfølgelig datteren:Susanne Larsdtr. Stabell født ca. 1650.Dette er jo bare gjetning fra min side, men kanskje det fører frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Anders J. Moen

Jeg har fremskaffet fadderne til Gabriel og Susannes barn: 1. Gabriel Sigvart Egidiusson Grodt f: 1692 i Trondheim, Sør-Trøndelag d: 1770 i Orkdal, Sør-Trøndelag, gift med Susanne Larsdtr. f: ca. 1696 i Stjørdal?, Sør-Trøndelag d: 1745 i Orkdal, Sør-Trøndelag 2. Egidius Gabrielson Grodt f: 1721 i Orkdal, Sør-Trøndelag. Faddere: Lieut. Lars Øye, Smed Lars, Niels Sørensen, Margrete Benjamensdtr, Lisbet Erichsdtr 3. Elisabet Gabrielsdtr. Grodt f: 1722 i Orkdal, Sør-Trøndelag d: 1784 i Børsa, Sør-Trøndelag. Faddere: Morten Olsen, Julmager Anders, Corporal, Marinchen, Karen Hans Salmundsens, Clara Torsdtr 4. Øllegård Gabrielsdtr. Grodt cf: 1724 i Orkdal, Sør-Trøndelag d: etter 1724 in Orkdal, Sør-Trøndelag. Faddere: Aren Hoell, Christen Holvat, Karen Tønder, Adelus Erichsdtr, Erich Anderssens datter, Lisbet Erichsdtr, Erich Anderssens datter 5. Morten Lorentz Gabrielson Grodt f: 1725 i Orkdal, Sør-Trøndelag. Faddere: Capit. Des Armes Smidt, Smed Jørgen ?, Grodt, Madm. Mejer, Susanna Surland?, , Ingebor Vidt, 20. Trinit. [14.10.1725] Fd:Slektsnavn: Surland ? Er dette morens slektsnavn????? 6. Øllegård Gabrielsdtr. Grodt f: 1727 i Orkdal, Sør-Trøndelag. Faddere: Peder Larssen Gisvold, Klocher Anders, Iver Meegaard, Karen Sofia Presteg., Gunild Kroen, Lisabet Erichsdtr Erich Jenss. dat på Øren7. Werner Johan Gabrielson Ackeleye Grodt f: 1728 i Orkdal, Sør-Trøndelag. Faddere: Haagen Forve, Lars Metli, Corp. Krigsvold, Karen Tønder, Maret Schaugen, Brønel Schaugen 8. Berete Maria Gabrielsdtr. Grodt f: 1730 i Orkdal, Sør-Trøndelag. Faddere: Anders Skauge, Ole Mathissen, Skredder Hans Fredrichsen, Guri Sundli, Margrete Engen, Beret Larsdtr Metli9. Barbro Gabrielsdtr. Grodt f: 1733 i Orkdal, Sør-Trøndelag. Faddere: Corp. Skanche, Jørgen Jyde i Øyen, Hendrich Folloe, Mads. Ibsen, Kari Fandrem, Ingebor Ingebretsdtr Sommervold 10. Jochum Gabrielson Grodt f: 1735 i Orkdal, Sør-Trøndelag. Faddere: Hr. T. Ross, Fogden Ibsen, Petter Sundli, Madm. Ross, Mads. Ibsen, Martha Støren Maren Pedersdtr. Willmanns barn med Gabriel Grodt: 11. Susanna Maria Gabrielsdtr. Groth f: 1748 in Orkdal, Sør-Trøndelag d: 1787. Faddere: Jens Skienald, Joen Pedersen, Ingebor Skienald, Øren, Maret Jensdtr Øren12. Peter Christian Gabrielson Groth f: 1750 i Orkdal, Sør-Trøndelag. Faddere: Joen Skaugen, Skreder Hans, Bendix Øren, Britha Leth, Lisbet Viigen Jeg har funnet en Susanna Surland, datter av Reinhold Pettersson Surland, men hun ble gift med Hans Michaelson Darre. Det kan ikke være henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.