Gå til innhold
Arkivverket

[#34288] Ole Pettersen Egevold Brun (tater, sigøyner, jøde)

Gjest Kai S Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Ole Pettersen Egevld Brun, født 1771 i Aremark, døpt der 23.januar 1771. Foreldre: Peter Brun og Sidsel.Ole Brun var gift med Anne kirstine Carlsdatter, kalt 'By-Anne'. De hadde følgende barn: 1.Karoline 'Karoline-Finske' Olsdatter Brun (ca.1808-?) gift med Torger Olsen , 2.Petter Olsen Brun (ca.1815-?), 3.Martha Olsdatter Brun (1817-?) gift med Bernt Andersen Vang (ca.1805-etter 1865), 4.Elen Maria Olsdatter Brun (1818-?), 5.Magnus Olsen Brun (19.11.1819-?) gift med Gunild Svendsdatter Alting (ca.1820-etter 1865), 6.Olaus Olsen Brun (1821-?), 7.Johanne Olsdatter Brun (04.12.1822-ca.1873) gift med flere, 8.Anne Henrikke Olsdatter Brun (ca.1823-1895) gift med Petter Olsen Alting (1810-ca.1880), 9.Johannes Olsen Brun (1831-?).Anne Henrikke og Petter Alting var mine farfars oldeforeldre.Håper noen har noe interesant å komme med om denne slekten. Alt er av intersse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinvana Vahlgren

Hei igjen Kai,Vet du om Ole Brun hadde noen brødre. Jeg er på leting etter foreldre til Karl Magnus Nilsson Brun (som reiste med Ingeborgana Vilhelmina Wallgren). Han var sikkert født rundt 1820-1830.Med vennlig hilsen,Vinvana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Åse. Lenge siden sist!Derfor jeg skrev jøde var at jeg har hørt i det fjerne at Brun-slekta er jøder (dette muligens langt, langt tilbake). Har også hørt at der er sigøynere. Det som er sikkert er at familien er tatere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VinvanaJeg vet at Karl Magnus Nilsson Brun (gift med Ingberane Wallgren) var sønn av en Nils Nilsen Brun.Nils Nilsen Brun hadde følgende barn: 1. Johannes Christian Nilsen Brun, gift med Johanna Magdalena Carlista Johansdotter Wigardt. 2. Ole Nilsen Brun, gift med Karen. 3. Karl Johan Nilsen Brun. 4. Nils Fredrik Nilsson Brun, gift med Vilhelmina Olsson Brandin. 5. Karl Magnus Nilsson Brun, gift med Ingberane Wilhelmine Jacobsdatter Wallgren.Det er dette jeg kan fortelle deg så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinvana Vahlgren

Takk, Kai! Det var raskt levert. Slektene våre blander seg stadig ser jeg! Her var det enda ei av Wigardt. Når det gjelder Ole Brun så sies det vel at han var av finske storreisende - og stamfar til Brunene (og mange av de finske storreisende sies å ha vært sigøynere).Vinvana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant OLE Pettersen Bruun født 23 juni 1771 i Øymark ( Annex til Aremark )Foreldre :Petter Bruun og Sidsel. Sidsel er født 1747 på Anonbye i Øymark og er datter av Tosten Olsen og Ingri Gundersdatter.De bor på Hiien i Rødenes, men 2 av barna, Hans f. 1769 og OLE f.1771, er født i Øymark. Christen f.1775 og Thorsten f. 1779.Død i Øymark 1779, Sersj. Petter ..? Bruun fra Rødenes 36 år.Ifølge Rødenes gårdshistorie, var OLE Pettersen f. 1771 død i 1817 og etterlot seg 2 sønner, Petter Olsen 15 år og Niels Olsen 12 år. ?!Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ikke sikkert dette er riktig familie da? Jeg vet at Ole Pettersen Brun skal ha en bror kalt Hjalmar.Ole fikk jo barn etter 1817. Kan det være at Rødenes Gårdshistorie har feilopplysninger, eller er det at jeg har funnet feil foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinvana Vahlgren

Ja, jeg har også funnet en bror kalt Hjalmar. Men jeg stiller meg litt tvilende til at det kan være snakk om at han var født i Norge, når det hevdes at han kom fra Finland og et av barna har jo tilnavnet 'Karen finske'.Vinvana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peter ..? Bruun = Peter Lorentz Bruun/Brun. Sønn av Wincentz Budde Brun 1718 - 1789 kaptein, sjef for Rakkstadske komp.( han forfedre var militære i flere generasjoner ) gift med Lucie Margrete Angel.Ved trolovelsen 1768 til Peter Bruun og Sidsel Anonbye var, cau.: Captein.Bruun og Tosten Anonbye.Faddere til Hans og Ole er : Anne Cat. Bruun, Ellen(?)Bruun, Kari og Helge Anonbye,Sidsel og Martha Røed.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for hjelp Rita Hole. Jeg ser mer og mer at dette er feil foreldre på Ole Pettersen Brun. Men det kan godt tenkes at denne familien er slekt/familie langt ute(?).Jeg noterer meg det du noterer her inne Rita, så jeg vet om disse om jeg skulle finne ut noe mere senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Jonny Mydland

Hei, Kai-Samuel! Eilert Sundt nevner at Ole Pettersen Brun 'efter Nogles Sigende [var] af de Stor-Reisende (ægte Tatere), efter Andres en Sømand fra Finland, efter atter Andres Mening af en Kaptein-Slægt. Han vandrede ialfald om her i Landet paa Fantevis». Det med kapteins-slekt er jo interessant i forbindelse med de Brun-folkene du har nevnt ovenfor. En ubekreftet opplysning jeg har (vet ikke hvor jeg har plukket det opp og har ikke kilde, dessverre) sier at ved datteren Martines giftermål 1847 kalles han ”Ole Bruun, underoffiser (Brækkan)”. Men som sagt; ubekreftet. Han er for øvrig også kalt Ole Pettersen Egevold. Den Peter som er døpt og konfirmert 23.november 1834 i Modum vil jeg ikke uten videre føre opp som barn. Kun farens fornavn (Ole) er nevnt, og moren er kalt Cathrine Andersdatter, og de sies å være 'fra Øen Gossen i Bergens Stift'. Men siden Sundt sier at Peter Olsen (Brun) blir arbneidsmann i Modum, er det jo ganske sannsynlig at de er identiske. Men da har vi altså et annet navn på moren. Der er en interessant innførsel i Hof i Vestfold kirkebok 1818 når det gjelder Elen Marias dåp (f 16 dpt 25 oktober). Foreldrene sies nemlig her å være fra Finland. Moren er Anne Kirstine Karlsdatter, og Ole er nevnt med navnet Egevold som han altså da har fra tidlig av. Så det ser ut til at Ole Pettersen Brun er fra Finland. Har ikke sjekket Anbytarforum om der er noe der. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.