Gå til innhold
Arkivverket

[#34295] Slekt i Stokke, Vestfold

Gjest Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Evensen

Leter etter foreldrene til Johannes Andersen, Sörby, Stokke, f 1698,d på Nötterö 1768 og Berte Evensdatter,f 1701,d på Nötterö 1759. De giftet seg i nov 1728 i Stokke.mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Altså paret som 1756 kom til Øvre Sem på Nøtterøy.Paret bodde sannsynligvis på Kongsteien i Skjee sogn i Stokke 1733 da datteren Barbro ble døpt (bosted ikke oppgitt). Angående sønnen Anders er dåpslistene for Stokke før 1732 tapt.At paret bodde på Kongsteien, som ikke er langt fra Sørby, begrunner jeg først og fremst med at det i 1734 bodde en svenske ved navn 'Johannes Andersen Kinval' på Kongsteien. Dernest var et par av fadderne til Barbro Johannesdatter fra nabogården Lund.Johannes Andersen er derfor sannsynligvis svensk. Om ham heter det 1734 at han var kommet til Norge i 1725, ene og alene fordi han ikke lyst til å være i Sverige (jfr. http://www.vigerust.net ).Barbro Evensdatter kjenner jeg ikke mer til, men en ting som kan tale for at hun var fra Stokke, er at ei Evensdatter var fadder for datteren Barbro i 1733. Fornavn og bosted har verken jeg eller Ketil Firing Hanssen klart å tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Takk for grundig arbeide! Jeg fant at Johannes bodde på Vollen på Nötterö i 1742 og var da nettopp kommet til Nötterö som lärer. Han ble senere også klokker. Tror dere at dette kan väre samme Johannes?mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Uten å ha kjennskap til levesettet på den tiden, synes jeg likevel det virker unaturlig at en svenske blir lärer og etterhvert klokker på Nötterö. På den annen side vet jeg jo ingenting om Johannes;han kan jo ha värt en lärd mann, men da hadde han kanskje ikke begynt med bondearbeid. Jeg formoder at dere har mer forstand og erfaring med slike saker og er svärt takknemlig om dere finner ut mer om dette.mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I innlegg 1 legger du til grunn for spørsmålet at paret som gifter seg i Stokke 1728 er paret som døde på Nøtterøy hhv 1768 og 1759. Hvis du fremdeles holder fast på det, følger det svenske opphavet med på kjøpet. Jeg er relativt sikker på at Johannes Andersen Kinvall er mannen som giftet seg 1728, jfr tidligere resonnement.Generelt: Allmueskolen ble innført i 1739, og til å begynne med mener jeg å ha lest at lærerne verken var spesielt kunnskapsrike eller spesielt ansette. Ofte var det bondesønner som sto for undervisningen. Skikkelig lærerutdanning kom ikke igang før på 1800-tallet. Derfor tror jeg ikke du skal være så veldig skeptisk til at en svenske med mulig bondebakgrunn ble lærer på Nøtterøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.