Gå til innhold
Arkivverket

[#34296] Hva var opphavet til Marte Svendsdatter ca 1642-1724 på Bø, Slagen, Vestfold

Gjest Jan Engedahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Engedahl

Marte Svendsdatter var gift med Kristen Jonsen ca 1638-1712 på søndre Bø i Slagen. Bygdeboka for Slagen [url="http://www-bib.hive.no/tekster/sem_slagen/gaardshistorie2/98.html>Lenke sier ikke noe om dette. Ved skifte etter Kristen i 1713 opplyses det at formynder for deres datter Berte, ble hennes moderbroder Knud Røren. Når en kikker i bygdeboka etter gården Røren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Opplysningene om barna til Sven Halvorsen og Tore Jonsdatter ser ut til å stamme fra skiftet etter Tore i 1706. Det ville i utgangspunktet vært rart om skifteskriveren skulle ha forkludret opplysningene om arvingene.Jeg synes det er lettere å tenke seg at formynderens slektsrelasjon er forkludret; det har jeg sett noen ganger. Dersom skifteskriveren har visst at Knut Røren var en Svensen, ville han lett kunne komme i skade for å tro at han var bror av Marte Svensdatter. Et poeng er det også at man gjerne forsøkte å finne formyndere på den avdødes side av familien. Jeg har sett formuleringer av typen 'morbroren ble formynder da ingen frender på farssiden fantes' i skifter der en far er død. Slik sett ville det vært 'etter boka' om Knut Svensen var barnas slektning på farssida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Ja ja greide vist og plassere det første innlegget her feil sted.Kristian. Jeg har stort sett tenkt som deg. En annen løsning kan jo være at Svend Halvorsen har hatt to døttre med navnet Marte. Da i forskjellige ekteskap. Svends barn i bygdeboka er nok som du sier fra Tores skifte (har kikket på dette). I tillegg nevnes sønnen Halvor, som bygdebokforfatteren skriver død før 1706 (ikke nevnt i skifte) Hvis en ser på noen av disse barnas antatte fødselsår, ut i fra hva som står i bygdeboka får en følgende: Halvor født ca 1643, Knut født ca 1664, Berte født ca 1659, Gunild, Marte. Ut i fra rekkefølgen så bør Gunild og Marte, som jeg per i dag ikke har noe aldersangivelse på være født i allefall utover i 1660 årene. Dette viser at vi barn i over 20 år, noe som slett ikke er umulig. Jeg får se om jeg finner aldersangivelse på de to yngste døttrene. Bydeboka for Våle har såvidt jeg kan se ingen aldersangivelse for den yngste datteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg er enig i at det kan være en løsning, men så er det det at den enkle løsningen, uten for mange antagelser, som regel er å foretrekke. Formynderen Knut Røren ville med løsningen du nevner være barnas 'halvmoderbroder', og ikke morbror. En skal vel ikke legge all verden vekt på om 'halv' kommer med eller ikke i slike sammenhenger, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Takk for innspill Kristian. Hadde jo håpet at noen viste mer om dette en vi gjør.Konklusjon per i dag er at Martes opphav må ansees som ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.