Gå til innhold
Arkivverket

[#34299] kan noen hjelpe meg med hva som står her.


Gjest roger sandtorp
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Du burde gi noen flere opplysninger rundt tekstutsnittet. Hvor? Når? Forstår du ingenting av det som står der, eller er det enkelte ord/navn du søker tolkningshjelp til...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Linje 1: Gudmundtorp - den 25. juni føddes og den 1 juliLinje 2: døptes Gud .....sonLinje 3: moder .....Linje 4:Olofsdotter m...Olof .... sön avLinje 5: .....bön ibid..Linje 6: Ellika Kiellman. Änkl.....Linje 7: do. og V.Börta Olofsdotter i ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

H...torp d. 25. juni føddes och 1. juli døptes Håkon Andersson. f(oreldre?) Anders Håkonsson och Mod: h. Ann... Olofsdr. M... Olof Elofsseon och ... L.. O..lsson ibid; ... Ellika Kiellman och ....... .ørta Olofsdr: ...tterud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med -G-ene dine, Nina.Jeg får prøve det jeg klarer å lese: L1 Hadn?storp d 25. Junii føddes og d. 1.Julii L2 døptes H?ka Anderssøn Fad: L3 Anders H?kanssøn og Mod: H. Ann? L4 Olofsdr. M. ?? Olof Elofssøn af L5 do Lars Alssøn ibid Ut fra konteksten er det vel Håkan Andersson som døpes og faren er Anders Håkansson og moren hans kone Anna/e Olofsdr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Mitt forslag er:(Hadenestorp ??) d. 25 Junii føddes och d.1 Julii døptes Håkan Andersson. Fad. D. Anders Håkansson och Mod. H.(hustru) Anna Olofsdr. M. (lr ?) Olof Elofsson och Dr(dreng) Lars olsson ibid. Q (lr ?) ???ft. Ellika Kiellman. Änk. Kari Ols dr och P.(pige) Børte Olofsdr i ?itterud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering: Det var vanlig i svenske kirkebøker (i alle fall på tidlig på 1700-tallet) å først skrive under fadderoppramsingen forkortelsen M. fd. (altså forkortelse for mannfolkfaddere) og deretter Q. fd. (altså forkortelse for Quindfolkfaddere) - Ser at presten har gjort nettopp det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roger sandtorp

takk for svaret alle sammen. jeg mener dette er min 4tip oldefar. fra torp älvsborg län sverige født 1744. å han het håkan anderson. så jeg mente det stod håkan men måtte høre med fler. takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Hei Roger!Jeg er enig med Jan Erik (8) og Kristian (12). Stedsnavnene kan man som regel enklest kontrollere mot Ortsregister i Husförhörslängdene. Her (Genline) er det riktignok ikke noe Hfl før 1793, men Hedenstorp fins der.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Ellers i samme bok (volym) står det øverst på side 163: 1744 - d. 6. Jan. sammanvigdes , efter behörig lysning, drängen Anders Håkansson Hedenstorp och Pigan Anna Olofsdr. ibid. Morgongåfva 20 'lod smt' (ikke fortrolig med betegnelsen, men jeg tror mengden heter det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina Gunnarsdotter

Det som står före faddrarna är M.W. =ManfolksWittnen resp Q.W. = QvinnfolksWittnen.Hedenstorp d. 25 Junii föddes och d.1 Julii döptes Håkan Andersson. Fad. Dr (drängen)Anders Håkansson och Mod. H.(hustru) Anna Olofsdr. M.W. Olof Elofsson och Dr(drängen)Lars Olsson ibid. Q.W. ? Ellika Kiellman. Änk. Kari Olsdr och P.(pigan) Börta Olofsdr i ?rud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har forstått det slik at morgengaven på NN lod sølv egentlig var brudens part i torpet eller bostedet og ikke noe sølv i egentlig forstand.Jeg har også funnet slekt fra Sverige hvor sølv ikker er nevnt ved ekteskap i 1706. Men i 1748 var det 16 lod sølv (8 rdl.?) og 1771 12 lod sølv (6 rdl.?). Dette var fattige folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.